Gå til innhold

Bk: Sola kommer snart tilbake


Larsenio

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Fungerer dette?

Tok bildet når lyset var sterkest julaften.

 

Er ikke mye dagslys å spore nå, bare dette herlige lyset over fjellene, som med sine herlige, sterke toner avslører at den har snudd nå, og vi får lysere dager i møte. Blir helt småsentimental av denne naturen jeg :cry:

 

Bildet er tatt med mitt nyervervede 50mm f/1.7, prøver det nå litt på landskap for å se på egenskapene..

 

Exif v.1:

 

1/8 sek lukker med stativ

50mm brennvidde (yeah well of course :D )

f/8

ISO 100

post-179066-1261864367_thumb.jpg

 

Exif v.2:

 

1/3 sek lukker med stativ

50mm brennvidde

f/11

ISO 100

post-179066-1261872441_thumb.jpg

 

v.3 samme som 2, men litt (forhåpentligvis) mørkere himmel

post-179066-1261912064_thumb.jpg

 

Hvitbalansen hadde jeg innstillt på 6500k og det viste seg at alt som egentlig skulle være hvitt ble helt blått! selv om det ikke så slik ut på kamera-previewene... Måtte helt opp i 50000k for å finne nogenlunde rett hvitbalanse. (Husk selv; Nå må jeg snart tørre å stole på kameraets automatiske hvitbalanse :!:)

 

Edit; la til en v.2 & 3

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvitbalansen går gjerne bananas med slikt lys; så der synes jeg du valgte et godt kompromiss.

 

Jeg liker også komposisjonen.

 

Det eneste jeg ikke er helt fortrolig med, er at forgrunnen virker uskarp. Har du slått av IS? Bløste det mye? Er det øynene mine som lurer meg? Hva med f/11 og fokusert på hyperfokalen ?

 

Tom

Lenke til kommentar

Hei Tomsi42!

 

Takk for din tilbakemelding :new_woot:

Visste ikke at det var vanlig med hvitbalanseproblemer med slikt lys, lærte noe nytt der!

 

Tok også en eksponering med f/11 og hyperfokal fokusering, lagt denne til i originalposten som dere kan se. Ser selv at det var noe merkelig ufokusert på forgrunnen i den første versjonen her, er litt merkelig egentlig på f/8, men det er vel sånn det er...

 

Har ikke slått av noe shake reduction om det var den du mener?

Skal vel det ifølge Pentax, når man låser speilet oppe (2sec delay mode) men jeg glemmer det bestandig :innocent:

 

Anyway, bedre nå?

:ph34r:

 

Tar gjerne imot det meste av kritikk..

Lenke til kommentar

Versjon to virker skarpere, og dermed bedre.

 

De vise sier at man alltid skal slå av IS/OC/OS/SR/VC når man bruker stativ. Noen påstår at noen kameraer skjønner når de står på stativ; men andre mener noe annet. Jeg har ikke fått testet dette godt selv enda;men med det stativet jeghar; så trenger man vel litt stabiliseringshjelp ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Liker lyset, men vet ikke helt om jeg liker komposisjonen helt. Tror det hadde blitt bedre hvis du hadde brukt veien mer, mer som en linje som fører inn til fjellene,. Ellers så synes jeg versjon 2 kanskje er bedre pga den har skarpere forgrunn, men lyset er bedre på versjon 1, du kunne prøvs og sett himmelen fra versjon 1 over til versjon 2 hvis det går.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Takker for deres meninger :yes:

 

Ja, skjønner det med veien, hadde nok vært fint å brukt denne som linje mer aktivt i bildet..

 

Skulle ønske jeg tok flere der og da, men dette var i anledning lystenning på kirkegården rett ved siden av der jeg stod, sammen med min far.

Så jeg hadde ikke anledning til å bruke veldig mye tid til å ta bilder :ermm:

Dessuten var det iiiiskaldt!

 

Har nå lagt til en v.3 med litt mørkere himmel, har da som kompensasjon kjørt opp litt fill light på bildet slik at det ikke blir for mørkt.

Ok nå da?

:!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...