Gå til innhold

Slå enheter av/på, hvordan?

Anbefalte innlegg

Heisann

Bruker en HTPC hjemme. Denne er tilkoplet en effektforsterker og en sub(forsterker).

Dersom PC'en slås av eller på mens effektforsterkeren og sub'en er påslått blir det en høy stygg "pop" lyd. I tillegg er det kun PC'en som er tilkoplet disse to, altså trenger de ikke å være påslått dersom PC'en ikke er påslått.

Jeg vil derfor gjerne at HTPC'en skal kunne slå av og på disse enhetene.

Jeg ser for meg en løsning hvor jeg fra PC'en har mulighet til å programmere eller sende kommandoer til en ekstern enhet. Denne enheten styrer to rele som kutter strømmen til forsterkeren og sub'en.

Er det noen som har erfaringer med og kan anbefale en løsning, og da inklusiv type hardware og hvor jeg får kjøpt hardware?

-TEK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det enkleste er et grenuttak med master/slave-funksjon. PC'n i "master"-kontakten og resten i slavekontaktene.

Edit: Tror du finner de i mange datasjapper og andre steder de selger elektronikk-ting.

Heisann

Takk for tilbakemeldingen.

Slik jeg forstår dette så tenker du på en master switch som tar strømmen til både PC'en og dermed også til de andre enhetene.

Jeg slår stort sett aldri av PC'en, setter den kun i standby. Pga. at dette gjelder forsterkere vil jeg også at oppstart/avslutning skal skje i følgende sekvens:

Oppstart

PC PÅ fra Standby

PC helt startet

Forsterker PÅ

Sub PÅ

Avslutning

PC starter avslutning

Forsterker AV

Sub AV

PC AV til Standby

Dette for å unngå "pop" lyder under oppstart/avslutning.

-TEK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...