Gå til innhold

snø på østlandet

Frularsen

Anbefalte innlegg

hver gang det kommer litt snø på østlandet er det fullt kaos!!det kom 20 cm i natt og det lanseres på nyheter og på vg-nett.KAOS!!!1

Men kommer det 50-70 cm på vestlandet/ryfylke er det ingen som snakker om det.ingen her som klager - men vi er tydligvis ikke viktige vi som ikke bor i OSLO!!! :O

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke så rart da størstedelen av befolkningen bor på østlandet.

Det blir jo ikke et kaos på en landsvei hvor det kjører 10-50 biler i timen, mens på en vei på østlandet hvor det kjører hundrevis av biler i timen er saken en helt annen.

Og nyheter om at oluf kjørte ut på en vei på sortland er vel ikke like interessangt som en kjedekollisjon i Oslo med masser av biler, eller masser av lastebiler som kjører ut.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Og nyheter om at oluf kjørte ut på en vei på sortland er vel ikke like interessangt som en kjedekollisjon i Oslo med masser av biler, eller masser av lastebiler som kjører ut.

Men det att herr og fru *fint og langt og ekslusivt etternavn" har kjørt av veien eller kommet i kjede kollisjon på Bygdø eller Frogner eller annet sted rundt Oslo det er interessant det.. er det sånn du mener?

Vi som bor på vestlandet hører jo utallige ganger via f eks p4 når det har trafikkmeldinger att flere "østlendinger" har kjørt av veien, kræsjet etc. Tror du vi synes det er spennende å høre hver dag, flere ganger om dagen?

Det er jo faktisk litt viktig for oss her vest, også å få vite om hva som skjer på vår kant av verden vett du :) Men akkurat det, er jo p4 sin feil, ikke "østlendingene" da.. selv om de som kjører nyheter og sport og trafikk meldinger er østlendinger da :)

Fortsatt god jul og ett godt nyttår :)

Frode

Lenke til kommentar
Plasser som Nordnorge og andre steder hvor det er snø så er beredskapen i full sving. I Kristiansand område så er det et under at man vet hvordan man skal kjøre en brøytemaskin... :roll:

Samt at vi tar på vinterdekk i god tid før snøen kommer :w00t:

Nåvel.

Nå er jeg rimelig fornøyd med at jeg tok vare på denne tidligere i høst:

Snøkaos på Gratangsfjellet - fremover.no

Eneste forskjellen her er at på Gratangsfjellet var det "snøkaos" i September, på Østlandet kommer det sjelden før uti Desember.

Fy som jeg digger det ordet, snøkaos :)

Lenke til kommentar
Nå er jeg rimelig fornøyd med at jeg tok vare på denne tidligere i høst:

Snøkaos på Gratangsfjellet - fremover.no

Det var djeveslk glatt, mye verre en det pleier å være på østlandet på det verste.

Minusgrader om natten sørget for en knallhard ishinne, og utpå morgenkvisten kom det noe hvitt fra oven som sørget for is med slush og stedevis tørr snø oppå etterhvert som man kom høyere opp på fjellet. Til og med Falken havnet i grøfta, de hadde kjettinger på alle hjul. :p

Lenke til kommentar

Ville nordnorge fått en snøfri vinter skal jeg love deg at det ville blitt avisoppslag av det også.

Men alt for typisk med vestlendinger og nordlendinger som klarer å bli misunnelige på at det skrives så mye om østlandet i avisen også.

Hva f... er så farlig om man ikke skriver om snøen i nord som er akkurat som i fjor?

Lenke til kommentar

2007: Snøkaos på sørlande

Noen CM snø på veien og bilene står hulter til bulter over alt. Det er kaos i trafikken og veier er sperret av. Totalt kaos.

2008: Snøkaos på sørlandet

Noen CM snø på veien og bilene står hulter til bulter over alt. Det er kaos i trafikken og veier er sperret av. Totalt kaos.

2009: Snøkaos på sørlandet

Ja noen ser vel kanskje hvor jeg skal henn her. Dette skjer vært bidige år, snøen laver ned, sørlandet sliter. Vi bor i Norge, vi vet at snø kan - og mest sannsynelig - kommer til å lave litt ned. Og år etter år blir det kaos der nede. Skulle tro det var sydhavsliggende strøk med total ukjennskap til snø. Men dette er Norge, hvor man burde være vant til slikt. Men neida, det er som en gullfisk med 3 sekunders hukommelse. Svømme i ring, stoppe og lure på om man ikke har vært her før.

Problemet ligger i at folk ikke kjører etter forholdene, står det at det er 90 Km/t så kjører de i 90 km/t, snø, slaps, is eller bar asfalt. Om folk heller kunne forsøkt å kjøre etter forholdene så hadde det ikke vært et slikt stort problem. Og naturligvis, tilhørende avisoverslag og bilder på nyhetene med totalt kaos og full stopp der nede.

Kunne skjønt en og annen gang men, seriøs, dette skjær vært bidige år, det er samme gamle leksa vært bidige år. Når begynner dette å synke inn da eller?

Jaja, kjører pigg her og kjører etter forholdene. Har kjørt med 0 sikt og ikke engang en brøytestikke å navigere etter. Og kommet meg frem. Men, naturligvis, da kjører man ikke i 90 akkurat.

Lenke til kommentar
2007: Snøkaos på sørlande

2008: Snøkaos på sørlandet

2009: Snøkaos på sørlandet

Ja noen ser vel kanskje hvor jeg skal henn her. Dette skjer vært bidige år, snøen laver ned, sørlandet sliter. Vi bor i Norge, vi vet at snø kan - og mest sannsynelig - kommer til å lave litt ned. Og år etter år blir det kaos der nede. Skulle tro det var sydhavsliggende strøk med total ukjennskap til snø. Men dette er Norge, hvor man burde være vant til slikt. Men neida, det er som en gullfisk med 3 sekunders hukommelse. Svømme i ring, stoppe og lure på om man ikke har vært her før.

Problemet ligger i at folk ikke kjører etter forholdene, står det at det er 90 Km/t så kjører de i 90 km/t, snø, slaps, is eller bar asfalt. Om folk heller kunne forsøkt å kjøre etter forholdene så hadde det ikke vært et slikt stort problem. Og naturligvis, tilhørende avisoverslag og bilder på nyhetene med totalt kaos og full stopp der nede.

Kunne skjønt en og annen gang men, seriøs, dette skjær vært bidige år, det er samme gamle leksa vært bidige år. Når begynner dette å synke inn da eller?

Jaja, kjører pigg her og kjører etter forholdene. Har kjørt med 0 sikt og ikke engang en brøytestikke å navigere etter. Og kommet meg frem. Men, naturligvis, da kjører man ikke i 90 akkurat.

Selvfølgelig blir det snø hvert år, og selvfølgelig kommer folk til å krasje og kjøre ut når denne snøen kommer hvert år, og selvfølgelig kommer media til å rapportere om det hvert år. Og selvfølgelig rapporterer de fra ulykker hovedsakelig fra østlandet og ikke fra nordnorge for det er jo her det skjer flest og størst ulykker og det er også her den største delen av publikum er og media vil jo ha høyest mulig seertall eller leserantall.

Vil du at media istedenfor skal komme med andre agurknyheter som f.eks. å ringe opp Anna Anka og høre hva hun driver med for å så slå opp dette på førstesiden?

Lenke til kommentar

Eg er minst like lei alle som klager på at VG skriv nyheiter om snø på austlandet som nyheiten i seg sjølv.

Blir som å klage på at vermeldinga kjem etter nyheitene på NRK. Du veit det kjem, uansett kor mykje du klager.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
*snipp*

Og jeg er tilsvarende lei alle som ikke greier avkjøringen her jeg bor, som stort sett kommer fra andre kanter av landet så vidt jeg husker - enten følger de ikke med, eller så avpasser de virkelig ikke farten, men det er side opp og ned om folk som ikke greier rundkjøringene...siste var vel en bergensk dame og en litauisk mann..

*snapp*

Hva er egentlig noen CM med snø for deg? - bare juleaften målte jeg 30 cm utenfor døren, jeg vil vel si det er noe mer enn noen cm i løpet av en natt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...