Tomprofil Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Jeg har fått forespørsel om å få kjøpe et par av bildene mine til å henge opp hjemme. De skal kun være til å henge opp i et privat hjem, i enten A4 eller A3 format. Hvor mye skal jeg ta pr. bilde? Han som ville kjøpe bilder av meg skulle selv ordne med å fremkalle bildene, så skal jeg ta hensyn til dette når jeg setter en pris? Jeg vil ikke sette en for lav pris, men vil heller ikke sette en pris som er alt for høy. Selv tenkte jeg på noe et sted mellom 3-500kr, er det en grei pris pr. bilde? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Er dette noen du kjennner? Eller er bildene dine faktisk så gode at folk vil kjøpe dem? Om det er kjentfolk, ville jeg tatt en hundrings. Det er et symbolsk og rundt beløp. Om du er svært dyktig, og disse bildene er meget bra, kan du sikkert ta 4-500 per bilde. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Det jeg tenker er å selge billig til venner, slik som -Selleri-. Men når det er snakk om at kjøper selv skal "ordne fremkalling" så betyr vel det at det er jpeg i rimelig god kvalitet (A3) som skal selges. Kan vedkommende da gjøre som h*n vil med filene i ettertid, f.eks. skrive ut flere og gi i gave til slekt og venner for evig tid? Lenke til kommentar
Accasia Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Hvis vedkommende selger eller gir filene videre i ettertid, er det noe du kan gjøre med det da? Det beste vil jo være å beholde filer og originaler selv, og selge kun et kopi av bildet, ferdig fremkalt. Da er man trygg på at det ikke sprer seg mot sin vilje. Det er vel forskjell på å selge bildet, og selve copyrighten til det? Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Jeg solgte nettopp et bilde på lerret 50x75 hvor jeg tok pris for utprint + 500,- Hun var overasket over hvor lite jeg skulle ha selv. Jeg kan også nevne at dette er det første bildet jeg har solgt til en person. Endret 28. desember 2009 av Øyjor'n Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 0,- for bilde(ne) mot at personen(e) dekker utgiftene for papir/blekk eller print fra fotobutikk. Selv tenkte jeg på noe et sted mellom 3-500kr, er det en grei pris pr. bilde? Jeg vedder på at fotografer i toppklassen ikke tar betalt for bilder, de allerede har på PC'n, til venner og kjentfolk. Jeg regner med at du har armer og ben slik at du kan løfte esker o.l? Tar du timesbetalt eller har du fastpris når/hvis du hjelper en kompis med å flytte? Denne tråden er lenger ned på siden... Her får du 30*45cm utskrifter til under 700kr. og bildene overgår alt du/dere har tatt og kommer til å ta. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Hvorfor skal man selge seg for minstepris? Jeg tar glatt min. 1500,- for en print, uansett om det er til venner eller ikke. Hvis jeg selger på utstilling, så ligger prisen på minimum 2500,- innrammet. Er du overbevist om at bildene dine er gode nok, og at folk vil kjøpe dem. Da ser ikke jeg noe grunn til å være beskjeden. Vis at du er trygg på kunsten din. Hvis du skal fronte deg selv som fotograf/kunstner, så er det verste du gjør å være beskjeden. Det ildhode sier over meg i tråden her, stemmer ikke. Tror ikke det er mange fotografer i toppklassen som gir bort kunsten sin gratis. Endret 28. desember 2009 av KSolfjeld Lenke til kommentar
ramses Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Jeg har fått forespørsel om å få kjøpe et par av bildene mine til å henge opp hjemme. De skal kun være til å henge opp i et privat hjem, i enten A4 eller A3 format. Hvor mye skal jeg ta pr. bilde?Han som ville kjøpe bilder av meg skulle selv ordne med å fremkalle bildene, så skal jeg ta hensyn til dette når jeg setter en pris? Jeg vil ikke sette en for lav pris, men vil heller ikke sette en pris som er alt for høy. Selv tenkte jeg på noe et sted mellom 3-500kr, er det en grei pris pr. bilde? Helt umulig å sette pris for andre. Prissetting er selvfølgelig helt avhengig av hva slags bilder. Regner med at dette handler om kunstbilder, landskapsbilder o.l. (og ikke portrett og slikt) Selv tar jeg som regel mellom 750 og 2500. Selger ikke filer men papirbilder. Det er å foretrekke, for da har du kontroll på hvordan bildene blir seende ut. Som en over her skriver så kan man få topp bilder og sikkert bedre bilder enn de jeg har for rimeligere pris. Bare å gå på IKEA det. Men da får man ikke bilder som jeg har tatt. Og det er det det handler om. Det er helt klart at nære venner og familie får andre priser. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) For å spør litt på siden av temaet: Korleis går dere fram når dere skal selge biletene deres? Dvs, er det nettside, utstilling eller berre gjennom venner og kjente? Endret 28. desember 2009 av Kaksa Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Hvorfor skal man selge seg for minstepris? Jeg tar glatt min. 1500,- for en print, uansett om det er til venner eller ikke.Noen må opplyse vennene dine at de får finere bilder på IKEA til 69kr. Jeg håper vennene dine som er snekkere, rørleggere, elektrikere, bilmekanikere, sjåfører osv tar seg godt betalt når du trenger hjelp til småjobbet etc.. Det kunne aldri ha falt meg inn å kreve penger fra en venn for arbeid som jeg allerede har gjort for min egen del. Når startet dette fenomenet? I Norge skal alle ha betalt for å gjøre noe, ingenting er gratis. Hvis du skal fronte deg selv som fotograf/kunstner, så er det verste du gjør å være beskjeden. Det ildhode sier over meg i tråden her, stemmer ikke. Tror ikke det er mange fotografer i toppklassen som gir bort kunsten sin gratis. 1. Jeg kommer aldri til å beskylde noen her inne for å være kunstnere. 2. Det er ikke mange her inne som "fronter" seg selv som noe annet enn amatører. 3. Don't quit your day job Lenke til kommentar
Itw Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Har solgt noen bilder og tar 300kr fordi uten print. Er da gjennom lokal sjappe, som stiller ut bildene og printer ut til folk som vil kjøpe de. Så de får kun den ene printen ikke noen fil av bildet, syntes det er en helt grei pris jeg... Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Hvorfor skal man selge seg for minstepris? Jeg tar glatt min. 1500,- for en print, uansett om det er til venner eller ikke.Noen må opplyse vennene dine at de får finere bilder på IKEA til 69kr. Jeg håper vennene dine som er snekkere, rørleggere, elektrikere, bilmekanikere, sjåfører osv tar seg godt betalt når du trenger hjelp til småjobbet etc.. Det kunne aldri ha falt meg inn å kreve penger fra en venn for arbeid som jeg allerede har gjort for min egen del. Når startet dette fenomenet? I Norge skal alle ha betalt for å gjøre noe, ingenting er gratis. Hvis du skal fronte deg selv som fotograf/kunstner, så er det verste du gjør å være beskjeden. Det ildhode sier over meg i tråden her, stemmer ikke. Tror ikke det er mange fotografer i toppklassen som gir bort kunsten sin gratis. 1. Jeg kommer aldri til å beskylde noen her inne for å være kunstnere. 2. Det er ikke mange her inne som "fronter" seg selv som noe annet enn amatører. 3. Don't quit your day job Mange synes sikkert at bildene på IKEA er beder enn mine. Men mine venner/familie og mange andre synes mine bilder er bedre enn de kitchy IKEA bildene, og de ønsker å betale en god pris for dem uansett. Det er uansett ikke problemstillingen her. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Er fullt enig med KS, her. Er kunden villig til å betale - hvorfor gi mindre pris? - for å være snill, kan du si da. Men hvor lenge skal du være snill? Vil du tjene penger på det må du jo starte en plass? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 ...mine venner/familie og mange andre synes mine bilder er bedre enn de kitchy IKEA bildene, og de ønsker å betale en god pris for dem uansett. Det er uansett ikke problemstillingen her. Det høres bra ut. Hva gjør du når noen i familien ikke vil betale for bildet? Mamma og bestemor likte bildene mine. Trur du det er mulig å ta betalt for dem? Problemstillingen er vell at noen er dumsnill og andre er mere kynisk når det kommer til familie/venner og penger. Det er mange som driver med håndtverk og kunst på hobbybasis her i landet. Digital fotografene må være den gruppen som tar seg best betalt av alle. Vet av en som lager kniver. Han bruker mellom 20 og 30 effektive arbeidstimer i "bua" pr. kniv og tar mellom 1000-1500kr. pr. kniv. En tabbe rettes ikke ved hjelp av reset eller CTRL+Z når man lager slire av skinn eller pusser skaft av bein e.l. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Be my guest. Gi bort bildene til kostpris. Hadde aldri hevet et øyenbryn hvis det hadde dukket opp en plakat med: Utstilling. Bilder av bla bla bla selges for det det koster å printe dem. Ingen eksklusivitet, ingen interesse. Finnes ikke kynisme når det gjelder å selge seg selv i denne verden. Ikke kynisk i det hele tatt. Men for mange er det nok å legge ut bildene på nettet. Endret 29. desember 2009 av KSolfjeld Lenke til kommentar
Transponder79 Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Vet av en som lager kniver. Han bruker mellom 20 og 30 effektive arbeidstimer i "bua" pr. kniv og tar mellom 1000-1500kr. pr. kniv. Hvis han vil kaste bort fritiden sin for en femtilapp i timen så må han jo gjerne gjøre det. Men han driver neppe med dette primært for pengenes skyld, ellers hadde han vel jobbet den tiden istedet. Det mange ikke tenker på er at det ofte ligger mye tid bak et bra foto. Et foto som det rent teknisk tar f.eks. 1/125 å eksponere kan godt være resultatet av mange mange timer ute i naturen for å få akkurat *det* bildet. Når det gjelder bilder til venner og kjente er jeg selvfølgelig mer fleksibel enn om det er til 'andre' kunder. Jeg selger dog veldig sjelden noe som gjør at jeg sitter igjen med mindre enn 500,- Jeg ser ikke noen logikk i å 'gi bort' et bilde som mottakeren ikke har noen motforestillinger mot å kjøre ut på canvas til en tusenlapp; har han råd til å la printermannen tjene gode penger på *mitt* bilde, har han råd til å også betale meg noen kroner. På samme måte forventer jeg heller ikke at bekjente som er rørleggere, elektrikere o.l. skal bruke fritiden sin gratis på å jobbe for meg; jeg tilbyr meg alltid å betale eller kjøper minimum en fin gave i ettertid som takk for hjelpen når folk stiller opp. Kan kort nevne en historie som nok har bidratt til at jeg har strammet betydelig inn på gratisjobbing innen foto. Tok en portrettserie av et perifert vennepar og deres nyfødte datter - gjorde jobben gratis for 'moro skyld' nærmest som en vennetjeneste ovenfor en bekjent som kjente paret bedre enn meg siden jeg oppfattet det som om de hadde rimelig dårlig råd og neppe hadde fått noen bilder av ungen i det stadiet ellers. I motsetning til det mange tror så går det mye tid på et sånt shoot - det blir fort til sammen tilsvarende en dags normal jobbing hvis ikke mer. Tiden man bruker på selve shootet er jo bare en liten del av totalen. Uansett; i ettertid finner jeg ut av at det 'fattige paret' har kjørt ut en håndfull digre canvasprints til mellom 700 og 1000 kroner stykket (!) og både hengt opp selv og gitt bort som gaver til besteforeldre o.l. De var med andre ord sannsynligvis dritfornøyde med bildene. En liten takk til fotografen i form av en liten gave/oppmerksomhet derimot hadde de ikke tatt seg råd til. Når de da tar kontakt året etter for å få litt oppdaterte bilder av datteren sier jeg at jeg gjør jobben for 1500,- noe som plutselig var altfor dyrt. Å putte et par tusen i ren profitt i lomma til vedkommende som 'bare' lagde utskriftene året før (de bestilte nok glatt canvasprints for 5000 totalt) derimot var tydeligvis helt greit... Det endte (så vidt jeg har sett på facebook) opp med å ta noen skikkelige crap bilder selv med slagskygge, feil fargetemperatur, masse rot i bakgrunnen o.l. istedet for å la en potensiell fotograf sitte igjen med litt penger for de timene han legger ned. Og tro meg; de 'hjemmelagde' bildene er neppe noe de kommer til å henge på veggen eller gi bort til bestemor... Men nok off-topic. Til trådstarter: Ta nå ihvertfall en symbolsk sum for bildene dine - husk at den som lager utskriftene faktisk tjener penger på det - noe folk ikke har noen motforestillinger mot å betale for, så det skulle bare mangle at ikke også du som har tatt bildet sitter igjen med ihvertfall litt. Endret 29. desember 2009 av Transponder79 1 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Nå har vi ikke fått noe input fra TS om det er venner eller familie, eller om det er "fremmede" personer det er snakk om her, jeg er helt enig i at det er en vesens forskjell. Dersom det er venner eller familie, ville jeg i disse tider sagt at de får en hyggelig pris nå fordi det er jul, men at prisen ville vært sånn og slik til vanlig. F.eks. 300 kr nå, og 700 til vanlig (pluss printkostnad; personlig ville jeg aldri levert fra meg filer og dermed ikke hatt kontroll på hvordan printet til syvende og sist ble seende ut). For andre ville jeg kanskje brukt samme taktikk for å dra i land handelen denne julen, men skrudd opp prisnivået noe, f.eks. 700 og 1500 kr. Ikke at folk renner ned dørene for å kjøpe bildene mine, men de som ikke er interessert i betale noe for dem, trenger heller ikke bry seg nevneverdig med å henge dem opp med mindre de får dem av oss til jul. (Naturligvis er situasjonen annerledes om familien spør om jeg har noen fine bilder av poden som de kan få til å henge i glass og ramme på veggen; det er jo også i vår "egeninteresse". Men også her ville jeg nok levert fra meg ferdige bilder, ikke bilder som de kan skrive ut selv.) Transponder79 skriver også gode ord etter min mening. Jeg forventer ikke at håndverkere jeg kjenner skal jobbe med levebrødet sitt gratis for meg... Nå lever jeg heldigvis ikke av bilder, men jeg forventer heller ikke at noen hobbyfotografer jeg kjenner skal levere bilder gratis til meg. Og jeg tror ikke egentlig det er så mange andre som forventer det heller... Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Veldi gode svar må jeg si! Men hvis du skal gjøre en shoot for noen nære venner. Eller i mitt tilfelle ta bilder av to håndball kamper for tanten min. Hun sier ingenting om at jeg får betalt. Jeg "tør" da ikke å si at jeg skal ha 700,- for jobben. Det jeg løste det med, så jeg ble sånn halvveis fornøyd, var at jeg skrev navnet mitt med relativt stor skrift på alle bildene jeg gav. Så gav jeg også kun 21 bilder - utav ca. 320 stk. Bildene skulle brukes på en nettside og evnt. andre plasser jeg ikke fikk beskjed om. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 syns det er trist å lese at folk selger bildene sine så billig, er tiden man bruker på bilder virkelig så lite verdt? Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Har ofte en følelse at folk forventer at ting gjort på en datamaskin/hjelp av en datamaskin ikke skal koste penger. Ikke helt det samme men har sittet bra mange timer og reinstallert windows og installert antivirus, drivere, byttet harddisker. feilsøkt osv uten å fått samme timepris som feks en mekaniker eller elektriker. (jeg synes godt at datafixing kan sammenlignes med disse yrkene). Men angående bilder så er det håndverk, og godt håndverk koster penger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå