norsemanGrey Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Heisann Jeg er litt usikker på forskjellen på JavaScript og PHP. Jeg vet at JavaScript brukes på klient siden og at PHP brukes på server siden, men jeg er fortsatt usikker på når jeg skal bruke hva. Er det noen som kan gi noen gode eksempler på forskjellig bruk? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 PHP - Funksjonelle og nyttige oppgaver som å lagre informasjon i en database. Gjestebøker, forumer og webstats krever serversidekode. JS - Flashy og unyttige oppgaver som å blinkende farger alle veier, snø som faller ned på siden osv. Er selvfølgelig nyttige ting du kan lage med JS også, som WYSIWYG-editorer, datepickers og bildeforstørrere. Noen oppgaver kan gjøres både via PHP og JS, og i de tilfellene er JS kjappest, siden det er kjappere å kjøre kode lokalt enn å fra nettet. Et enkelt eksempel på sistnevnte er en undermeny som blir synlig når du klikker på den. Mange webapplikasjoner bruker både PHP og JS. Skal du lære deg bare en av tingene, så lær deg PHP. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 PHP - Funksjonelle og nyttige oppgaver som å lagre informasjon i en database. Gjestebøker, forumer og webstats krever serversidekode. JS - Flashy og unyttige oppgaver som å blinkende farger alle veier, snø som faller ned på siden osv. Er selvfølgelig nyttige ting du kan lage med JS også, som WYSIWYG-editorer, datepickers og bildeforstørrere. Noen oppgaver kan gjøres både via PHP og JS, og i de tilfellene er JS kjappest, siden det er kjappere å kjøre kode lokalt enn å fra nettet. Et enkelt eksempel på sistnevnte er en undermeny som blir synlig når du klikker på den. Mange webapplikasjoner bruker både PHP og JS. Skal du lære deg bare en av tingene, så lær deg PHP. Takk for svar Jeg er nok interessert i å lære meg begge deler (kan litt php fra før). Men da trenger jeg og å vite hva jeg bruker når. Jeg har f.eks. brukt php litt før til å lage en template (f.eks. en header) som jeg bruker igjen på flere sider. Kunne man f.eks. brukt JS til samme oppgave? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Det kommer an på hvordan du har lagt det opp, så både ja og nei. Men jeg ville absolutt brukt php. Bruk php i de aller fleste tilfeller, og javascript kun der det gjør det lettere for brukeren. Du må huske at ikke alle har aktivert JS, og sidene skal jo fortsatt virke for dem. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Javascript er kun frontend. heilt enkelt kan du sei at den legge visuelle element til dataene som sida består av. PHP kjører serverside og er den som henter fram dataene som skal vises. Javascript skal aldri ha tilgang til serverside-ting direkte. Istadenfor å tenkte berre javascript så ville eg kikka på AJAX (som er javascript ++) For ei statisk html-side er det nok berre javascript som trengs, derimot skal du ha dynamiske sider så trenger du noko serverside, dermed må du inn med PHP (eller andre språk som kjører serverside) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå