Gå til innhold

Zyxel P2602HWT hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei,

har glassfiberlinje levert av telenor. Med følger en Zyxel P2602HWT ruter. De siste dagene har rutern fått seg en skikkelig vinterforkjørelse.

Det som skjer er at rutern kjører som normalt, men plutselig blir internett LEDen oransje. Rutern skrur seg så av. Rutern skrur seg så på igjen etter alt fra 3 til 30 sekunder. Dette skjer ca 30 ganger i timen, eller hvert andre minutt om du vil. Altså, innen jeg har skrevet denne posten vil jeg ha mistet internett 2-3 ganger. Rimelig irriterende vil jeg si.

Det som gjør det hele litt vrient er at manualen ikke oppgir hva oransje internett LED betyr. Men jeg antar at det egentlig ikke har noe med internett å gjøre, fordi akkurat samme feilen skjer akkurat like ofte dersom jeg drar ut internett tilkoblinga på rutern. Loggen sier meg ingenting fordi jeg får bare opp de 10 siste instansene av ting som har skjedd, og de er alltid bare meldinger fra rutern starter opp igjen.

Hvis det er noen som har litt peiling, og har lyst til å komme med tips tas det imot med stor takk. Jeg er litt sjuk, og holder senga, så litt internett hadde kommet godt med!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan leste du det ut av de sidene? Står ingenting om det vel?

Jeg har ikke brukt routeren før, så jeg vet ikke hvordan det er i praksis. Hvis det virkelig er slik at det kun de siste 10 hendelsene vises, kan du f.eks. gå innpå Maintenance > Logs > Log Settings, og der velger du f.eks. bare "System Errors". Jeg tviler på at du får fler enn 9 "System Errors" under oppstarten, og du vil derfor kunne se feilen som oppstod før den omstartet. Du kan også sette opp epost-varsling, slik at du får feilen tilsendt pr. epost. Eventuelt kan du sette opp en Syslog-server. Mulighetene er mange.....

Lenke til kommentar
Nei, da får du bare de av de siste 10 oppføringene i loggen som er system errors. Som er ingen. Det er ikke for uten grunn at jeg sitter her og har lyst til å rive av meg håret skjønner du.

Jeg vil anta at uventede restart på den måten klasifiseres som "System Error". Det er ikke sikkert routeren rekker å logge en feil, før den har restarta. Har du prøvd å sette opp en syslog-server? Hvis du ikke får noe relevante logger da, vil jeg kanskje anta at routeren er defekt.

Kiwi Syslog Server for Windows er noe du kunne sett på. De har 30-dagers trial, som burde holde til ditt formål.

Lenke til kommentar

Hm, har aldri vært borti det før. Kanskje jeg prøver, hvis det ikke er altfor stress. Må si at det er greit med en 30-days trial versjon av det programmet, for 200€ var litt i meste laget :)

Jaja, får vel først kanskje ringe kundeservice i morgen, siden de endelig har tatt seg bryet med å gå på jobb igjen imorra. Greit nok at det er jul og sånn, men hvis bensinstasjoner kan holde åpent kan vel også telenor klare å ha en eller annen dimling på hjemmevakt eller noe.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært borti orange internett, den var ny.

Vil anbefale deg å prøve å fabrikk-resette ruteren, den skal selv klare å koble seg til igjen etterpå uten noe ekstra konfigurering.

Framgangsmåte for fabrikk-resett er:

1. Slå av Zyxel 2602

2. Hold resett knappen inne (binders reset)

3. Slå på Zyxel 2602 (Fortsatt resett inne)

4. Etter ca 20 sekunder bør Zyxel 2602 reboote.

Forhåpentligvis løser den problemet. Forøvrig er det et kjent problem med den ruteren at den kan nærmest kontinuerlig restarte. En fabrikk-resett pleier å fikse det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...