Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dømt for hasjbruk, hva vil de ha å si for USA-reise?

mrala

Anbefalte innlegg

Min kompis var for et år siden så desperat for å slippe militæret av diverse årsaker, at han innrømmet at han hadde røyket hasj noen dager før - til tross for at han ikke har gjort det. Urinprøven var også negativ.

Nå har han fått et forelegg på 3500 kroner som han har betalt.

Problemet nå, er at jeg snart skal flytte til USA og at han planlegger å besøke meg.

1. Hvor lenge blir man utestengt fra USA for et slikt forhold?

2. Hvis han møter opp på ambassaden for å søke turistvisum, vil de da uansett gi avslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

at han har røyket hasj kommer vel på rullebladet?

har han noe på rullebladet, så får han ikke dratt.

han bør kontakte politiet og høre om han har noe på rullebladet, har ha noe så kan du nok bare glemme visum, er rullebladet tomt så kjør på.

1. så lenge han har ett rulleblad, det blir vel fjernet etter 5 år mener jeg.

2. med rulleblad så gir det avslag ja.

Lenke til kommentar
Vel, i dette tilfellet var vel innrømmelsen en løgn?

I så tilfelle vil vel rullebladet bestå av falsk forklaring, ikke stoffmissbruk. Men eg vet ikke om dette skal være noe formildende.

å lyve for å slippe unna førstegangstjenesten er jo også ulovlig.

men, tviler på at han får gjort noe som helst med det som står på rullebladet nå, kan jo ikke bare ringe politiet og si "jeg løy i fjor, kan ikke du bare fjerne det som står der"

Lenke til kommentar

Forklaringen på søknad om turistvisum er en egenerklæring. Uansett hvordan man ser på det har kompisen din gjort noe som er straffbart etter norsk lov (enten han har røyket hasj, jf legemiddelloven § 31) eller løyet til vernepliktsmyndigheten (vernepliktsloven § 40 pkt 3). Det det er spurt om er uansett ikke hva du er gjort, men hva du er dømt for.

Vedtagelsen av forelegget har samme virkning som å akseptere en dom mot seg. Kompisen din har effektivt sett reist seg i rettssalen og sagt "Jeg erklærer meg skyldig, herr dommer".

Reglene om to år / fem år, rulleblad, bøteregisteret, et cetera har ingenting å si for egenerklæringen om tidligere straffbare forhold i forbindelse med visumsøknad. I denne egenerklæringen skal du oppgi alle tidligere straffbare forhold. Å unnlate å opplyse noe her vil være ensbetydende med å holde tilbake informasjon. Det er ikke din jobb å vurdere hvilken informasjon de trenger -- du skal oppgi alt de ber om.

Nåh. Slik jeg leser seksjonen om "Aliens Unable to Receive Visas" kan det synes som følgende gjelder: De som er straffet for befatning med narkotika slippes ikke inn i USA.

Se Ineligibilities for visas, eller også kjent som Immigration and Nationality Act section 212(a)(2)(i)(II).

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Nåh. Slik jeg leser seksjonen om "Aliens Unable to Receive Visas" kan det synes som følgende gjelder: De som er straffet for befatning med narkotika slippes ikke inn i USA.

Med andre ord; Han er utestengt fra USA resten av livet?

Lenke til kommentar

Med andre ord; Han er utestengt fra USA resten av livet?

Tolk det som du vil. Det er alltid mulig å gjøre unntak, så det skader ikke å ringe den amerikanske ambassaden og gjøre en avtale om en samtale med en eller annen som har myndighet til å gjøre slike unntak, men jeg hadde nok ikke skrudd forventningene helt oppunder taket...

Lenke til kommentar
Men har han fått noe på rullebladet sitt hvis han kun fikk et forelegg?

Forelegg kommer i bøteregisteret. Om det kommer på "rullebladet" (dvs strafferegisteret) kommer litt an på -- forelegg for forseelse kommer ikke i registeret, mens forelegg for forbrytelse gjør det.

Forenklet forelegg kommer hverken i bøteregisteret eller strafferegisteret.

Det har ingenting å si for en visumsøknad til USA, da det der spørres om du er blitt straffet/dømt. Det er du blitt uansett om forelegget er forenklet eller ikke. Og uansett hva du sliter med av rulleblad vil jeg anta at hvis du blir tatt i å bevisst lyve på en visumsøknad blir du ihvertfall utestengt resten av livet.

Slutter meg ellers til Jurists betenkning når det gjelder sjansene dine for å møte imøtekommende ambassadepersonell. Den norske befolkningen virker jo å være så totalt imot å ta imot khattyggende vrak av noen somaliere, så hvorfor skulle vi forvente at andre land vil ha våre vrak...?

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...