steinhun Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Jeg har et lydkort som jeg kan spille av karaoke, men jeg får ikke til å lage en fil der det kun er instrumental og ikke sang. Det hjelper lite ettersom at jeg trenger sangen på et bærbart stereoanlegg. Noen som har et tips? Jeg prøvde å sette output i winamp til disk writer men det fungerte ikke. Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Tidligere fantes det en "Karaoke plug-in" til WinAmp som fjernet vokal med variabelt hell. Kan det være en løsning? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Det finnes endel plugins som fjerner vokal (dvs, demper de frekvensene vokalen ligger i), men pga måten mp3 er bygd opp på, så er det få andre måter å fjerne vokal på en kun frekvensdempning, og som sagt over, dette har svært variable resultater. AtW Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 bør vel funke å sette den karaoketingen til dsp-plugin-ting i winamp.. og så bruke diskwriter som du nevner selv. men, som nevnt ovenfor.. med variabelt hell Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Det finnes endel plugins som fjerner vokal (dvs, demper de frekvensene vokalen ligger i), men pga måten mp3 er bygd opp på, så er det få andre måter å fjerne vokal på en kun frekvensdempning, og som sagt over, dette har svært variable resultater. AtW Vokalfjerning gjøres som regel ved at den ene kanalen (dvs. enten høyre eller venstre) inverteres og legges til den andre kanalen. Dette fungerer siden vokalen gjerne er et monosignal som er mikset midt i det stereofoniske lydbildet, og derfor er nær identisk i begge kanalene. Dette kan gjøres med de fleste lydbehandlingsprogrammer som f.eks. CoolEdit. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Vokalfjerning gjøres som regel ved at den ene kanalen (dvs. enten høyre eller venstre) inverteres og legges til den andre kanalen. Dette fungerer siden vokalen gjerne er et monosignal som er mikset midt i det stereofoniske lydbildet, og derfor er nær identisk i begge kanalene. Dette kan gjøres med de fleste lydbehandlingsprogrammer som f.eks. CoolEdit. Vil ikke dette også ha meget variabelt resultat? Er jo ganske mange instrumenter som ofte ligger "midt" i lybildet, og dermed har liten forskjell mellom kanalene, i tilegg så burde det vel bli endel potensielle problemer med joint-stereo. Men det kan jo hende dette fungerer bra, mine innvendelser er basert på spekulasjon siden jeg ikke har testet det ut selv. AtW Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Bass vil jo forsvinne ved bruk av en slik filtrering. Den er jo som regel alltid lik i begge kanaler. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Jeg trodde den bare brukte et båndsperre filter, jeg. Å invertere kanalene i hverandre ville jo ført til at ganske masse annet ville ha forsvunnet. Lenke til kommentar
Kriger Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 kan man ikke det med cooledit da...eller..men tror ikek det vil bli bra uanstt... mene...finnes det ikke sider p net hvor man kan laste ned ferdige "karaoke" filer. som man kan bruke så man slipper sjøl å "konvertere" det slik til eget bruk. mulig jeg er på villspor men mener å ha hørt/vært borti sider som har det eller informasjon om det Lenke til kommentar
steinhun Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 Det er lettere sagt enn gjort å laste ned en ferdig karaoke fil til Hellbillies - Sur som rognebær... Jeg skal prøve med cooledit og se hvordan det går. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Vil ikke dette også ha meget variabelt resultat? Er jo ganske mange instrumenter som ofte ligger "midt" i lybildet, og dermed har liten forskjell mellom kanalene, i tilegg så burde det vel bli endel potensielle problemer med joint-stereo. Men det kan jo hende dette fungerer bra, mine innvendelser er basert på spekulasjon siden jeg ikke har testet det ut selv. AtW Jo, det vil forsåvidt ødelegge sangen til en viss grad, men det er nok det beste man kan få til uten a priori kjennskap til melodi og artikulasjon (prosodi). Siden tale stort sett ligger i frekvensområdet fra ca. 100 til 4000 Hz (og sang nok okkuperer et bredere spekter enn tale) vil det ikke ha så mye for seg å prøve å blokkere vokalen basert på bandsperrefilter alene, men jeg tror det brukes sammen med metoden jeg skisserte over. Lenke til kommentar
DinMOR Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Jeg har et lydkort som jeg kan spille av karaoke, men jeg får ikke til å lage en fil der det kun er instrumental og ikke sang. Det hjelper lite ettersom at jeg trenger sangen på et bærbart stereoanlegg. Noen som har et tips? Jeg prøvde å sette output i winamp til disk writer men det fungerte ikke. Gjør deg selv en tjeneste, slutt å syng! Da slipper du problemet og du spare NABOENE dine mye for den skrekkelige stemmen din. Lenke til kommentar
DinMOR Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Glemte å si at jeg har en nabo som elsker karaoke.... og jeg hater ham-hun Lenke til kommentar
steinhun Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 Hold deg til topic er du snill DinMOR. Takk til dere andre. Det ble utrolig dårlig kvalitet på sangen da jeg fjernet stemmen så jeg tror hun som skal synge må synge duett med han i Hellbiillies... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå