Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge objektiv.

Anbefalte innlegg

(Kom ikke på noen bedre forklarende tittel, bare si ifra om du har en mer passende tittel!)

Jeg fikk et Sigma 70-300mm DG Macro objektiv til jul som jeg tenkte jeg skulle bytte til et Sigma 70-300mm APO DG Macro. Men jeg er blitt litt usikker på om jeg bør bytte til en ny telezoom når jeg allerede har et Canon EF-S 55-250mm. Jeg er veldig fornøyd med objektivet fra Canon, men ut i fra hva jeg har lest og sett på nettet, så er Sigma bedre på makro.

Jeg tar mye naturbilder, og lurer derfor på om det finnes noen gode vidvinkel-objektiver til rundt 1800 kr. Og hvis valget står mellom telezoomen fra Canon og telezoomen fra Sigma, hvilket burde jeg beholde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville helt klart beholdt objektivet fra Canon. Det har bildestabilisering, noe som ekstremt kjekt på såpass store brennvidder bvis man fotograferer håndholdt. Bruker du kun stativ så er nok Sigmaen minst like god, og som du sier, har den bedre nærgrense.

Du får dessverre ikke noe vidvinkelobjektiv til 1800 kr. Du må nok nesten doble for å få råd til Sigma 10-20mm f/4-5.6 eller Tamron 10-24mm f/3.5-4.5, som er ingangsbillettene til vidvinkelzoom.

Det er ikke noe annet fotoutstyr du kan ha bruk for da?

Hva med en lyssterkt normal- eller portrettobjektiv?

- Canon EF 35mm f/2

- Canon EF 50mm f/1.8

eller et stativ?

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg har stort sett det jeg trenger akkurat nå, fikk både blits, ryggsekk og stativ til jul. Men hvordan er de to objektivene du nevner i forhold til kit-objektivet til Canon? Hvis det ikke er store forskjellene på de to du nevner og kit-objektivet (18-55mm) så vil jeg nok heller gå for Sigmaen.

Eneste muligheten jeg ser akkurat nå, hvis jeg skulle gjort noe annet, er å bytte blits (Canon Speedlite 270EX) og Sigmaen mot Canon Speedlite 430EX, men hvor mye vil jeg ha igjen for det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...