xGrape Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Dama fikk et Canon A480 til jul og er litt usikker på om alkaliske eller oppladbare batterier er veien å gå. Ser at Canon anbefaler sine egne oppladbare NiMH-batterier og påstår at dette vil gi mange flere bilder per oppladning. Selv har jeg vel alltid vært av den oppfatning at alkaliske batterier varer lenger enn oppladbare. Hva bruker folket? Om oppladbare er veien å gå så spiller vel ikke merke noe særlig rolle, men at det man bør se etter kanskje er hvor mange mAh de har? Alt av tips mottas med takk Lenke til kommentar
Inc Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 (endret) Vanlige alkasliske batterier varer lengre når de står i kameraet, oppladbare mister mye kapasitet (lader seg ut). Nå har det kommet en del nye nimh som har forbedret holdbarheten, men like god som alk.batterier er de på langt nær ikke. Så spørs det om du trenger mange bilder i en kort periode eller færre bilder over en lengre periode. Til en blits jeg bruker jeg Duracell sine 2650mAh oppladbare med hurtiglading på 1 time, de batteriene leverer flere blitsutløsninger enn vanlige alkaliske men til gjengjelde er de utladet etter 2-3 dager (uten bruk). Men siden jeg stort sett vet når jeg må ha blits rekker jeg (1time) å få ladet batteriene Håper dette gir deg litt hjelp Endret 26. desember 2009 av Inc Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Normalt holder normale NiMh ladingen i flere måneder, mens de nye typene varer over et år. Man må her velge mellom høyest kapasitet (+2500mAh) eller lengst varighet (ca 2000mAh). NiMh kan sammenlignes med en dieselmotor og alkaliske med motorsykkelmotor. NiMh kan dra tunge laster, mens alkaliske fungerer lengst med liten last. For et kamera fungerer NiMh eller 1.5V AA Litium best, mens alkaliske fungerer lengst i radioer eller andre ting som bruker lite strøm. Selv har jeg et sett alkaliske batterier i et simpelt kamera som alltid ligger i bilen, ellers bruker jeg kun NiMh eller Litium-batterier til kamera, blitz og motorisert utstyr. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Tar du mye bilder vil jeg anbefale oppladbare NiMh batterier, som en allerede har nevnt så er det en fordel med best mulig kapaistet, dvs minst 2500mah. Er du i tvil om hva du trenger så prøv et par sett vanlige alkaliske batterier først. Hvis de varer lenge og du slipper unna med å bytte et par ganger i året er det bare å fortsette med alkaliske, må du bytte veldig ofte er oppladbare bedre. Lenke til kommentar
ET! Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Sanyo Eneloop De oppladbare som holder spenningen lengst når de ikke er i bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå