fredrik1302 Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Har kjøpt en bmw e46 320d sedan for litt siden, men føler ikke klimaanlegget fungerer helt som det skal. - For det første så er det jo to steder hvor man kan justere temperaturen i bilen, på temperaturen på ac'en, og på den rulla ved luftekanalene i dasjhen, noen som har noe ide om hvorfor det er slik? Slik det funker nå så blåser bilen konstant varm luft ned mot beina, er ikke forskjell på varmen om man setter 30 grader eller 16 grader på ac'en. Lufteslusene i dasjhen fungerer også helt uavhengig av ac'en. For de gir varm luft når rulla er satt på varm, og kald luft når rulla er satt mot kald. Men om rulla står på midten, der det er en hvit strek, så har det ingen ting og si om jeg skrur ac'en på 16 grader eller 30 grader. Dette er ganske plagsomt da jeg blir helt sykt varm på beina, da jeg kun kan få varm luft dit. Samtidig som det er tungvint å måtte stille tempen med den rulla. Noen forslag til hvordan jeg kan løse dette. Fikk tips om at det var noen spjeld som ikke åpnet/lukket seg, men han som sa det viste ikke noe mere. Noen som kan hjelpe litt her? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Spjeldene på bilen din åpnes/lukkes ved hjelp av motorer, som igjen styres av hovedenheten (panelet hvor du stiller inn parametre som temp, hvor luften skal sendes osv). Jeg har ikke erfaring med BMW, men på Saab 9000 med automatklima kan motorene som styrer spjeldene ryke. Er du fingernem, så kan du ta deg frem til motorene og måle om de får strøm, men det kan bli mye arbeid å komme til dem. Får de ikke strøm, så er det sannsynligvis hovedenheten som er gåen. Nye motorer koster nok en tusenlapp hver, og hovedenheten flere tusenlapper. Btw, Saaben sin hovedenhet lagrer feilkoder som kan leses av. Jeg regner med din også gjør det, men jeg aner ikke hvordan du får dem frem. Lenke til kommentar
fredrik1302 Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Spjeldene på bilen din åpnes/lukkes ved hjelp av motorer, som igjen styres av hovedenheten (panelet hvor du stiller inn parametre som temp, hvor luften skal sendes osv). Jeg har ikke erfaring med BMW, men på Saab 9000 med automatklima kan motorene som styrer spjeldene ryke. Er du fingernem, så kan du ta deg frem til motorene og måle om de får strøm, men det kan bli mye arbeid å komme til dem. Får de ikke strøm, så er det sannsynligvis hovedenheten som er gåen. Nye motorer koster nok en tusenlapp hver, og hovedenheten flere tusenlapper. Btw, Saaben sin hovedenhet lagrer feilkoder som kan leses av. Jeg regner med din også gjør det, men jeg aner ikke hvordan du får dem frem. takker for raskt og bra svar. har du eller noen andre peiling på hvor jeg finner disse spjeldene, må jeg av med hele dashjbordet?? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Har kjøpt en bmw e46 320d sedan for litt siden, men føler ikke klimaanlegget fungerer helt som det skal. - For det første så er det jo to steder hvor man kan justere temperaturen i bilen, på temperaturen på ac'en, og på den rulla ved luftekanalene i dasjhen, noen som har noe ide om hvorfor det er slik? "Rulla" på midten av dashbordet er der slik at du kan f.eks. ha varm luft på beina og kald i ansiktet. Det blir påstått at man blir mindre trøtt av å ikke ha varm luft i ansiktet. Alt dette står forklart i bruksanvisningen. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Spjeldene på bilen din åpnes/lukkes ved hjelp av motorer, som igjen styres av hovedenheten (panelet hvor du stiller inn parametre som temp, hvor luften skal sendes osv). Jeg har ikke erfaring med BMW, men på Saab 9000 med automatklima kan motorene som styrer spjeldene ryke. Er du fingernem, så kan du ta deg frem til motorene og måle om de får strøm, men det kan bli mye arbeid å komme til dem. Får de ikke strøm, så er det sannsynligvis hovedenheten som er gåen. Nye motorer koster nok en tusenlapp hver, og hovedenheten flere tusenlapper. Btw, Saaben sin hovedenhet lagrer feilkoder som kan leses av. Jeg regner med din også gjør det, men jeg aner ikke hvordan du får dem frem. hvilke saaber? 900? 9000? nyere? eller er det på de gode "gamle" ? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 hvilke saaber? 900? 9000? nyere? eller er det på de gode "gamle" ? ACC2 og nyere hovedenheter har feilsøking, så 9000 fom. ~1990 har det, sannsynligvis også 2. generasjons 900. ACC2 viser kodene i displayet når du holder inne VENT og AUTO (tror jeg det var). På 9-3 og 9-5 spørs det om ikke kodene må hentes ut med kabel. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Spjeldene på bilen din åpnes/lukkes ved hjelp av motorer, som igjen styres av hovedenheten (panelet hvor du stiller inn parametre som temp, hvor luften skal sendes osv). Jeg har ikke erfaring med BMW, men på Saab 9000 med automatklima kan motorene som styrer spjeldene ryke. Er du fingernem, så kan du ta deg frem til motorene og måle om de får strøm, men det kan bli mye arbeid å komme til dem. Får de ikke strøm, så er det sannsynligvis hovedenheten som er gåen. Nye motorer koster nok en tusenlapp hver, og hovedenheten flere tusenlapper. Btw, Saaben sin hovedenhet lagrer feilkoder som kan leses av. Jeg regner med din også gjør det, men jeg aner ikke hvordan du får dem frem. takker for raskt og bra svar. har du eller noen andre peiling på hvor jeg finner disse spjeldene, må jeg av med hele dashjbordet?? Disse komponentene bruker å ligge godt begravd bak dashbordet, men med små hender og litt tålmodighet, så kan det hende man kommer til noen av spjeldene og motorene ved å ta vekk panelene under dashbordet i fotbrønnene. Lenke til kommentar
fredrik1302 Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2010 Spjeldene på bilen din åpnes/lukkes ved hjelp av motorer, som igjen styres av hovedenheten (panelet hvor du stiller inn parametre som temp, hvor luften skal sendes osv). Jeg har ikke erfaring med BMW, men på Saab 9000 med automatklima kan motorene som styrer spjeldene ryke. Er du fingernem, så kan du ta deg frem til motorene og måle om de får strøm, men det kan bli mye arbeid å komme til dem. Får de ikke strøm, så er det sannsynligvis hovedenheten som er gåen. Nye motorer koster nok en tusenlapp hver, og hovedenheten flere tusenlapper. Btw, Saaben sin hovedenhet lagrer feilkoder som kan leses av. Jeg regner med din også gjør det, men jeg aner ikke hvordan du får dem frem. takker for raskt og bra svar. har du eller noen andre peiling på hvor jeg finner disse spjeldene, må jeg av med hele dashjbordet?? Disse komponentene bruker å ligge godt begravd bak dashbordet, men med små hender og litt tålmodighet, så kan det hende man kommer til noen av spjeldene og motorene ved å ta vekk panelene under dashbordet i fotbrønnene. hum. kan ikke finne noen spjeld som styrer strømmen av luft igjennom varmeradiatoren. så blir nok bedriftsbesøk . noen som vet om det kanskje kan være at det er tomt for gass på ac'en? og ville dere ha gått til et merkeverksted? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 merkeverksted og merkeverksted vill jeg ikke akkurat si. men må da være hos noen som kan det. gass? er kjøleveske ikke gass. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 merkeverksted og merkeverksted vill jeg ikke akkurat si. men må da være hos noen som kan det. gass? er kjøleveske ikke gass. Det er gass i airconditionanlegget, ikke kjølevæske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå