TangoSierra Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Hei! JEg har vært ute av PC-verden en stund. Nå ønsker jeg å skaffe en ny gamer pc. Hva lønner seg? Å bygge en selv? eller kjøpe en ferdigbygget fra feks komplett.no..? Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Bygg selv og ikke kjøp det absolutt siste innen cpu/gpu så får du veldig mye pc for pengene. Anbefaler Intel/ATI (socket 1156). Lenke til kommentar
pctil5000 Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Her= kjøp den så får du gode greier til billig penge ^^ Lenke til kommentar
Cillin Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Har du et budsjett? Lenke til kommentar
areah Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Her er ett oppsett som gir mye for pengene idag. men siden vi ikke vet mye om budsjettet ditt kan vi ikke hva som blir "rett" for deg Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Idag er det hipp som happ om du bygger selv eller kjøper ferdigbygd. MEN la det være sagt, du har mye større kontroll over komponentene, enn hvis du kjøper ett sett fra f.eks. Komplett. I mitt tilfelle, liker jeg kabinett som ikke er for glorete eller føles ut som om de er laget av papp. Smarte løsninger er jeg veldig glad i, og som regel ender jeg opp på å se på Lian Li kabinetter. Strømforsyninga skal f.eks. være fra MIST. Denne kombinasjonen av kabinett og PSU får du ikke kjøpt ferdigbygd fra Komplett. I all hovedsak, så handler det mest om hva du trenger. Skal du bare surfe, kan du like gjerne kjøpe deg en netbook til 3 - 4000 kr. Hvis du skal spille, jobbe eller programmere, da kan du vurdere å kjøpe en ordentlig stasjonær med en god skjerm. Lenke til kommentar
TangoSierra Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 Idag er det hipp som happ om du bygger selv eller kjøper ferdigbygd.MEN la det være sagt, du har mye større kontroll over komponentene, enn hvis du kjøper ett sett fra f.eks. Komplett. I mitt tilfelle, liker jeg kabinett som ikke er for glorete eller føles ut som om de er laget av papp. Smarte løsninger er jeg veldig glad i, og som regel ender jeg opp på å se på Lian Li kabinetter. Strømforsyninga skal f.eks. være fra MIST. Denne kombinasjonen av kabinett og PSU får du ikke kjøpt ferdigbygd fra Komplett. I all hovedsak, så handler det mest om hva du trenger. Skal du bare surfe, kan du like gjerne kjøpe deg en netbook til 3 - 4000 kr. Hvis du skal spille, jobbe eller programmere, da kan du vurdere å kjøpe en ordentlig stasjonær med en god skjerm. Her var det mange svar! :-) jeg kan ikke gå over 10.000,-. Og den skal brukes til spilling. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Har ikke tid til å sette opp noe konkret just nu, men hvis du går for den rimeligste i5-prosessoren og Radeon 5870 burde du bli godt fornøyd. Evt. AM3 PhII965. Ferdigpakker har jo fordeler som innebygd OS og garantiordninger på hele stasen. Minuset er jo ofte det at det koster litt å klargjøre disse som nettopp DU betaler for samt at friheten til å velge kan bli noe innskrenket. Men for all del, mye bra å velge mellom. Du sier ikke noe om skjerm og tastatur etc. inngår i budsjettet ditt. Lenke til kommentar
TangoSierra Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 Har ikke tid til å sette opp noe konkret just nu, men hvis du går for den rimeligste i5-prosessoren og Radeon 5870 burde du bli godt fornøyd. Evt. AM3 PhII965. Ferdigpakker har jo fordeler som innebygd OS og garantiordninger på hele stasen. Minuset er jo ofte det at det koster litt å klargjøre disse som nettopp DU betaler for samt at friheten til å velge kan bli noe innskrenket. Men for all del, mye bra å velge mellom. Du sier ikke noe om skjerm og tastatur etc. inngår i budsjettet ditt. Skjerm og tastatur inngår ikke.. :-) Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Må si meg enig med Javalava. Lian Li kabinettene (eller de litt dyrere fra Antec, da feks Antec Performance P183) og mist strømforsyning er en god start. Gjerne ta en Mist med avtagbare kabler så slipper man mye rot i kabinettet. Dog, en liten obs med denne kombinasjonen er at med noen hovedkort kan man trenge en 8pins strømkabel forlenger, det gjorde jeg med mitt Asus PQ5 Deluxe. Lenke til kommentar
TangoSierra Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) For å vri det litt i riktig rettning. Hvor mye bedre Gaming-PC (i ca-prosent) vil jeg kunne få for rundt 10.000,- enn den jeg har nå? Dette har jeg nå: Prosessor: INTEL Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte HDD: SAMSUNG HD501LJ ATA Device Skjermkort: ASUS GeForce 8800GT 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/ HDCP, 600MHz (EN8800GT/ G/ HTDP/ 512M) RAM: GEIL 2GB (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminum Retail (GX22GB6400UDC) MB: ABIT IP35, P35, Socket-775, ATX, Silent Otes, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16 (IP35) Er ikke sikker på hva slags psu jeg har.. men den er nok fra 2005 en gang... Og jeg trenger en ny skjerm likevel! Endret 27. desember 2009 av TangoSierra Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Haha jeg sitter med omtrent det samme oppsettet og har en lignende tråd kjørende. Lenke til kommentar
TangoSierra Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Haha jeg sitter med omtrent det samme oppsettet og har en lignende tråd kjørende. Får håpe noen forbarmer seg over oss ;-) Lenke til kommentar
HValder Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 2# The Conquerer (Gamer) - Dersom du drømmer om å kunne spille så og si alt på maks innstillinger med flytende FPS, må du ikke legge deg til å sove. Her har du nemlig en kraftpakke som gir nettopp det. I tillegg til et ekstremt kraftig skjermkort, tilbyr The Conquerer også på et lydkort og valgfri SSD. Førstnevnte fordi lyd er en viktig del av opplevelsen i spill, og sistnevnte for å redusere etterslep, med andre ord øke minimum antall FPS. - Kabinett: Antec Nine Hundred II Hovedkort: Gigabyte GA-P55-UD3 Prosessor: Intel Core i5 750 Skjermkort: Gigabyte Radeon HD 5870 Lydkort: Asus Xonar DX Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB Harddisk #1: Samsung SpinPoint F3 1TB Brenner: LG GH22NS40 Strømforsyning: Corsair TX 750W Pris: 9 200,- hos Amentio >>Handlevogn<< Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 helt greit det oppsettet fra Hvalder, men ville glatt byttet ut kabinettet mot et Antec Performance, men så hater jeg glorete gjennomsiktige kabinetter. En Mist 800W hadde også vært å foretrekke framfor Corsairen. Prisnivået vile økt med et par hundrelappet men ja. vel verdt det. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 For å vri det litt i riktig rettning. Hvor mye bedre Gaming-PC (i ca-prosent) vil jeg kunne få for rundt 10.000,- enn den jeg har nå? Dette har jeg nå: Prosessor: INTEL Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte HDD: SAMSUNG HD501LJ ATA Device Skjermkort: ASUS GeForce 8800GT 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/ HDCP, 600MHz (EN8800GT/ G/ HTDP/ 512M) RAM: GEIL 2GB (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminum Retail (GX22GB6400UDC) MB: ABIT IP35, P35, Socket-775, ATX, Silent Otes, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16 (IP35) Er ikke sikker på hva slags psu jeg har.. men den er nok fra 2005 en gang... Og jeg trenger en ny skjerm likevel! Du får desidert mest igjen med å kjøpe deg et HD 5850 skjermkort og 2 x 1 GiB minne ekstra. Det koster vel en 2 500 kr tilsammen. Resten gir faktisk ikke så mye ekstra gaming ytelse, da det er minne og skjermkort som henger igjen her. CPU vi nok være i omtrent på grensa til å drive HD 5850, men stemmer tester hos f.eks 3DGuru m.fl., taper du nok ikke mer enn 4 - 5 % i ytelse. Litt av grunnen for å anbefale akkurat slik pr dato er: 1. E6850 er faktisk en god CPU relatert til alder, og som med et nytt skjermkort vil gi meget akseptabel spillytelse. 2. Intel kommer med noen nye CPU utover vinteren/våren (vil påvirke prisbildet) 3. AMD kommer med ny CPU-familie i 2011. Du kaster dog bort de 500 kr på minne, men resten kan du ta med deg til neste rigg. @Pivotal: Personlig ville jeg aldri ha byttet ut en Corsair PSU (selv en uten modulære kabler) med en MIST (selv med modulære kabler). Og når en Corsair HX 750W koster omtrent det samme, ja da ville jeg ikke vurdert MIST i det hele tatt. I hovedsak skyldes det at jeg ikke bryr meg katta om hvilket merke som står på PSU-en, men hvor den i realiteten er bygd. Corsair bygger sine PSU-er hos Seasonic eller CWT, to av de mest anerkjente produsenter av strømforsyninger. Hvem Netshop har til å bygge MIST aner jeg ikke (er det i det hele tatt kjent). Og MIST har klart å driti på draget vedrørende deler på noen av sine PSU-er. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Bolson: Nøyaktig hvor Mist er bygd vet jeg ikke, men jeg vet at Mist er norsk. Mist har også gjort det meget bra på det jeg har lest av tester. Har også hatt flere typer selv som har funket som bare det. I tilegg er Mist veldig stillegående. Lenke til kommentar
TangoSierra Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 For å vri det litt i riktig rettning. Hvor mye bedre Gaming-PC (i ca-prosent) vil jeg kunne få for rundt 10.000,- enn den jeg har nå? Dette har jeg nå: Prosessor: INTEL Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte HDD: SAMSUNG HD501LJ ATA Device Skjermkort: ASUS GeForce 8800GT 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/ HDCP, 600MHz (EN8800GT/ G/ HTDP/ 512M) RAM: GEIL 2GB (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminum Retail (GX22GB6400UDC) MB: ABIT IP35, P35, Socket-775, ATX, Silent Otes, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16 (IP35) Er ikke sikker på hva slags psu jeg har.. men den er nok fra 2005 en gang... Og jeg trenger en ny skjerm likevel! Du får desidert mest igjen med å kjøpe deg et HD 5850 skjermkort og 2 x 1 GiB minne ekstra. Det koster vel en 2 500 kr tilsammen. Resten gir faktisk ikke så mye ekstra gaming ytelse, da det er minne og skjermkort som henger igjen her. CPU vi nok være i omtrent på grensa til å drive HD 5850, men stemmer tester hos f.eks 3DGuru m.fl., taper du nok ikke mer enn 4 - 5 % i ytelse. Litt av grunnen for å anbefale akkurat slik pr dato er: 1. E6850 er faktisk en god CPU relatert til alder, og som med et nytt skjermkort vil gi meget akseptabel spillytelse. 2. Intel kommer med noen nye CPU utover vinteren/våren (vil påvirke prisbildet) 3. AMD kommer med ny CPU-familie i 2011. Du kaster dog bort de 500 kr på minne, men resten kan du ta med deg til neste rigg. @Pivotal: Personlig ville jeg aldri ha byttet ut en Corsair PSU (selv en uten modulære kabler) med en MIST (selv med modulære kabler). Og når en Corsair HX 750W koster omtrent det samme, ja da ville jeg ikke vurdert MIST i det hele tatt. I hovedsak skyldes det at jeg ikke bryr meg katta om hvilket merke som står på PSU-en, men hvor den i realiteten er bygd. Corsair bygger sine PSU-er hos Seasonic eller CWT, to av de mest anerkjente produsenter av strømforsyninger. Hvem Netshop har til å bygge MIST aner jeg ikke (er det i det hele tatt kjent). Og MIST har klart å driti på draget vedrørende deler på noen av sine PSU-er. mener du at jeg burde beholde det jeg har nå, og kjøpe nytt skjermkort og minne? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Bolson: Nøyaktig hvor Mist er bygd vet jeg ikke, men jeg vet at Mist er norsk. Mist har også gjort det meget bra på det jeg har lest av tester. Har også hatt flere typer selv som har funket som bare det. I tilegg er Mist veldig stillegående. Mist har tidligere hatt en del problemer med strømforsninger som går i stykker etter 2-3 år. Corsair er nok noe av det desidert beste du kan velge, så jeg ser ingen grunn til å skifte ut den strømforsyningen. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 TangoSierra: Ja det er det han mener og det er ikke et dumt valg. Det koster relativt lite og forlenger levetiden til maskinen din enda en god stund. I skjermer er det mye billig og bra for tiden. Flotte store 24" til rimelige priser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå