Gå til innhold

tips til sykkel?


shadyisback

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234

Flott at du skal ha landeveissykkel. Det som er tingen! Du må selvsagt ha en carbonsykkel! ;)

 

Det er noen ting som vil ha litt å si for valg av sykkel: Hvor gammel er du? Hvor høy er du? Hva skal du bruke sykkelen til?

 

Også må du holde av 1000-2000 til sko og pedaler. På sko må du ta det som sitter best. Jeg gikk for et par som var 1500,- billigere enn toppmodellen, fordi den satt bedre på foten min.

 

Inkluderer budsjettet ditt utstyr i tillegg eller kun sykkelen?

Lenke til kommentar
Flott at du skal ha landeveissykkel. Det som er tingen! Du må selvsagt ha en carbonsykkel! ;)

 

Det er noen ting som vil ha litt å si for valg av sykkel: Hvor gammel er du? Hvor høy er du? Hva skal du bruke sykkelen til?

 

Også må du holde av 1000-2000 til sko og pedaler. På sko må du ta det som sitter best. Jeg gikk for et par som var 1500,- billigere enn toppmodellen, fordi den satt bedre på foten min.

 

Inkluderer budsjettet ditt utstyr i tillegg eller kun sykkelen?

 

Nja, med mindre Carbon-sykkler i prisklassen 7500 - 20.000 har forandret seg nevneverdig de siste årene så har jeg neppe anbefalt en slik sykkel til en nybegynner...

Blir dyrt å måtte kjøpe ny ramme ved det første knall og fallet (noe som vil forekomme).

 

Til en nybegyner hadde jeg heller anbefalt en middels aluminiumssykkel med en hovedvekt på gir som tåler en trøkk , er nok viktigere med god byggekvalitet enn letthet når man skal begynne å trene.

 

For sko er det viktig at man finner noen som er gode, men stive. Prisen er uvesentlig så lenge du finner noen som er både gode på foten.

 

Et par år siden jeg jobbet innen sykkelbransjen nå, men anbefaler deg å ta deg en tur innom seriøse sykkelforhandlere og spørre om råd der, men pass på at du stikker innom flere enn kun en. Spør gjerne om de har mye erfaring om akkurat denne sykkeltypen for å luke ut selgere som ikke kan mer enn det grunnleggende.

Lenke til kommentar

jeg er 15 år(stoppa å vekse), 189 høg, veger ca 75 kilo sist jeg sjekka, sykkeln skal for det meste brukes til ritt og trening(masse trening<3). det er 15-20 tusen på kun sykkeln, har satt av noen gode tusen lapper til utstyr.

hvis dere kan komme med forslag til sykkel eller hvor jeg kan finne en bra sykkel forhandler, som ikke er så langt ifra tokke i vest telemark så hadde det vert fint :)

takk for råda så langt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234

Jeg vil fortsatt anbefale deg carbonsykkel. Om du faller stygt, noe jeg mener du bør klare å unngå, så er det langt i fra sikkert at rammen blir ødelagt. Det skal litt til for å ødelegge carbonfibrene. Jeg har hatt fullcarbon fra første sykkeltur og den er fortsatt like hel. En ramme ryker minst like lett for en proffsyklist, så at du er nybegynner skulle ikke være noe problem.

 

Størrelse får du prøve i en butikk. Er sikkert en sykkelbutikk i nærheten av deg, uten av jeg vet noe om det.

 

Det kan være svært lønnsomt for deg å kjøpe en brukt sykkel. Jeg kjøpte nettopp en terrengsykkel med 13 000,- i avslag fra nypris. Nesten ikke brukt. Slike kupp kan være vanskelig å komme over, men langt fra umulig. 2009 modeller til halv pris er kjekt. Da får du fort en sykkel i 30-40 000 kroners klassen til under 20 000! Tipper det er mer enn bra nok for deg. :)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg tror at en Cervelo S1 med Shimano Ultegra hadde passet deg bra. Kanskje markedest stiveste alu-ramme, det er en rask sykkel med tanke på at den er videreutviklet ut fra en temposykkel og girene tåler en liten støyt da de er mye mer robust enn Dura Ace. Husker ikke pris her og nå, men tror ikke den er mye dyrere enn 18-20 000.

Lenke til kommentar

Vil så absolutt anbefale deg å se på brukt eller å finne noen utgående modeller. Vet om flere som har kjøpt 1-2 år gamle toppsykler til den prisen du anslår. For eksempel en brukt Specialized Sworks med dura ace, og diverse annet snacks som var ett år gammel.

Eventuelt kan du gjøre som meg å kjøpe en utgående fjorårsmodell. Fikk tak i en kliss ny Specialized Roabaix Expert til 19'500,- for et år siden.

 

Edit: Etter min mening så er det så absolutt ikke noe problem å kjøpe en landeveissykkel med karbon ramme. En alu.ramme vil bli skadet like lett som om du skulle være uheldig å tryne med den som med en karbonramme. Men om du faktisk får noe mer av en karbonramme er noe helt annet. Her må det testes!

 

Lykke til med kjøpet! Og husk at du samtidig kjøper deg et kundeforhold som du kan dra nytte av senere.

Endret av T_Trosten
Lenke til kommentar

Kanskje litt sent å svare nå, MEN:

 

Ta en titt på bruktmarkeder som finn, rubrikk, syklingensverden og sykkelmagasinet før du går for noe bruktsalg. Du risikerer å finne knallpriser på topp sykler der ingen ting er galt. Grunn til at de selges så billig? Mange gode syklister har avtaler med importører/produsenter der de får årets modell gratis eller ved svært lav pris. De selger den da som regel billigere enn da de kjøpte den selv. Kjenner selv en som kjøpte to sykler til 27 lapper, en landeveissykkel, full Dura-Ace og diverse forbedringer, kjørte Styrkeprøven på 12:51 med Team Zoncolan i 2009. I tillegg på kjøpet fikk han en svært mye forbedret mountainbike der omtrent det eneste som var igjen orginalt var rammen.

 

Om du ikke finner noen sykler der kan det ofte være smart å besøke sports/sykkelbutikker og høre om de fortsatt selger ut noen av fjorårsmodellene. Disse selges til en svært gunstig pris også, dog ikke like god som brukt.)

 

Dette er nå min mening.

 

Lykke til med kjøp av ny sykkel! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...