Gå til innhold

Beste linux web kontrollpanel

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å sette opp en linux-webserver med Apache, Mysql, DNS, FTP og MAIL, og trenger et tips for hvilket kontrollpanel (gratis) som kan administrere dette sammen. Cpanel og Plesk er for dyrt, men ser at de er grundige.

Noen tips, eventuelt tutorials? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du vil styre serveren din fra webben, så vil jeg absolutt anbefale Webmin, og til MySQL så er phpmyadmin genialt.
Ja takk ! Det jeg tenkte også egentlig. Har prøvd flere før, men synes alle er kaotiske og vanskelig å stole på. Hadde egentlig vært fint å få kunder til å kunne styre sitt domene via kontrollpanelet da. Kan webmin det? :)
Lenke til kommentar
Hadde egentlig vært fint å få kunder til å kunne styre sitt domene via kontrollpanelet da. Kan webmin det? :)

Nå vet jeg ikke helt om jeg skjønner hva du vil frem til. Skal du sette opp en hosting-tjeneste du skal tilby til tredjeparter, og trenger et administrasjonssystem for å håndtere brukere på én server? I såfall har jeg dessverre ikke vært borte i noe lignende tidligere. Webmin er et administrasjonssystem for den som drifter den aktuelle serveren, og ut i fra det jeg vet, er det ikke spesielt godt egnet til det du spør om.

Hvis du derimot skal få til at kundene skal ha et brukernavn/passord å forholde seg til over flere ulike tjenester, så er det letteste å sentralisere den informasjonen ved å ta i bruk LDAP.

ISPconfig, som Christian. over linket til, virker mer aktuelt for ditt bruksområde.

Lenke til kommentar

cpannel er helt klart det mest brukte. koster litt penger ja, men skal du leie ut plass så tjener du det inn med et par kunder.

utenom det kan du gjøre det samme med webmin, men siden cpannel har en så sterk plass i markedet så kan mange potensielle kunder se på det som noe negativt.

(fra samme folk som webmin) http://www.virtualmin.com/

jeg har aldri brukt det så du får se om det er det du har lyst på

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...