Golden_eagle Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) Jeg ble litt overivrig for litt siden når jeg drev på med å endre partisjonene på den stasjonære maskinen min. Jeg hadde en Windows Vista og en Ubuntu-partisjon på den harddisken jeg var på når jeg utførte partisjoneringen. Uten helt å vite hva jeg gjorde prøvde jeg å slette Ubuntu-partisjonen og slå den delen av harddisken sammen med Windows-delen. Alt så helt greit og riktig ut da jeg skrudde av maskinen. Men neste gang jeg skrudde på maskinen fikk jeg en beskjed hvor det stod noe med GRUB 17, som jeg går ut ifra at kommer fra BIOS. Når jeg bruker Ubuntu på den andre harddisken kan jeg se Windows-harddisken og bla igjennom filene på den. Spør hvis det er noe jeg har glemt å nevne eller som er uklart. Er det noen som kan hjelpe meg å løse det? Endret 26. desember 2009 av Golden_eagle Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) Så du har 2 harddisker i PC-en; en harddisk med Vista og Ubuntu på hver sin partisjon, og en annen harddisk som også har Ubuntu. Når du booter fra ubuntu på sistnevnte hdd, så kan du finne filene fra Vista. Har jeg forstått det riktig? Hvilken harddisk er BIOS satt til å boote fra? Om du starter Ubuntu og åpner system -> administrasjon -> Gparted (om du ikke har gparted kan du installere den via software senter, eller fra synaptik). Kan du se hvor boot-flagget er på de forskjellige diskene? GRUB er oppstartlasteren til Ubuntu, det er ikke noe feil med BIOS. Edit: trykkleif og uforståeligheter Endret 25. desember 2009 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Golden_eagle Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) Du har forstått meg helt riktig. Når Vista sluttet å funke gikk jeg inn i BIOS og endra første boot-up disk til den med Ubuntu. Jeg har prøvd nå, men flagget var plassert på Windows-delen av den harddisken, og jeg fikk opp samme feilmelding når jeg boota opp fra den HDD'en. Her er et bilde av feilmeldingen: Edit: La ved bilde og la til tekst. Endret 26. desember 2009 av Golden_eagle Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Kan du forklare rekkefølgen du installerte de forskjellige OS-ene? Har du Vista-CDen tilgjengelig? Lenke til kommentar
Golden_eagle Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 Nei, jeg kjøpte maskinen med Vista OEM på. Jeg har byttet hovedkort en gang, og hadde ingen problemer med å aktivere Vista på nytt med det nye hovedkortet. Installerte Ubuntu som en egen partisjon på den samme harddisken en stund senere, og så kjøpte jeg en ny harddisk som jeg installerte med kun Ubuntu, og det var når jeg skulle slette Ubuntu-partisjonen på den første HDDen at problemet oppstod. Nå fikk jeg en ny feilmelding: GRUB Loading stage1.5. GRUB loading, please wait... Error 22 Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Ok, da har du deler av GRUB på MBR, som er den lille delen BIOS leser av. Normalt ville den lastet resten av GRUB på den partisjonen Ubuntu var på, men nå er den partisjonen slettet. Er det ubuntu 9.10, eller en eldre ubuntu du har på den andre harddisken? Lenke til kommentar
Golden_eagle Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 Det er Ubuntu 9.10 jeg har på den andre harddisken (den jeg bruker nå) Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Installerte du Ubuntu På den nye disken før eller etter du slettet Ubuntu fra den gamle disken? Hvis den gamle ubuntu-installasjonen ble slettet etter den du bruker nå ble installert, tror jeg problemet vil løses ved å reinstallere Grub. Vet ikke hvordan det gjøres i Ubuntu 9.10, siden de har gått over til GRUB 2. Lenke til kommentar
Golden_eagle Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 Jeg installerte Ubuntu 9.10 på den nye harddisken etter at jeg hadde installert Ubuntu-partisjonen på den gamle, og slettet partisjonen på den gamle etter at jeg hadde installert Ubuntu på den nye. Håper du klarte å forstå det jeg skrev over... Men kan du fortelle meg hvordan man reinstallerer GRUB versjon 1? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Jeg vet ikke. Om du får tak i en Vista-CD for å kjøre fixmbr fra den, vil du sannsynligvis kunne boote Vista. Og deretter kan du legge Vista i GRUB sin oppstartsmeny slik at du slipper å inn på BIOS hver gang du vil bytte OS. For spørsmål rundt GRUB anbefaler jeg å ta det opp i GNU/linux forumet Lenke til kommentar
Golden_eagle Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 Jeg løste problemet :!: Løsning: Så enkel som å installere Ubuntu på det ledige området av den HDD'en med Vista. Takk til Kongeskipet, uten hans hjelp hadde jeg aldri tenkt tanken om at GRUB kanskje ville bli reinstallert hvis jeg installerte Ubuntu, og jeg ville heller ikke lært hva GRUB er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå