Mr D Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Prøver å sette inn en ny 1 TB WD-disk i PC-en, men den stopper under POST med dette bildet: Disken er formatert med en "SATA til USB"-adapter og funker OK med denne. Hovedkortet er en gammel, men god sliter: Asus A7N8X Deluxe (hvis det har noe å si). Er SATA-kontrolleren (Sil3112A) for gammel? I såfall hva er den enkleste måten å fikse det på? Vil det funke med et ekstra SATA-kort? Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Jeg har null peiling med dette men hva jeg kan si om problemet er at maskinen din vil ha diksen inn i RAID settupen din.. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 Kjører ikke RAID og kommer heller ikke inn i oppsettet. Stopper også på samme måten om jeg kobler vekk den gamle disken og prøver å bare starte med den nye. Lenke til kommentar
ballsack Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 SiI 3112A er en SATA1 / SATA 150 kontroller. Jeg tipper den ikke fungerer like bra med alle SATA2 / SATA 300 harddisker. Det første jeg ville prøvd er å sette disken i SATA 150 modus. Det burde være en jumper innstilling på disken for å gjøre dette. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 Det første jeg ville prøvd er å sette disken i SATA 150 modus. Det burde være en jumper innstilling på disken for å gjøre dette. Det er vel det som heter "OPT1 enable (jumper on pins 5-6). 1,5 Gb/s data transfer speed activated.", og det har jeg prøvet uten hell.... Lenke til kommentar
ballsack Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) Kan se ut som mange andre har problemer med 1TB disker på denne kontrolleren. BIOS takler antakelig ikke størrelsen? Kontrolleren kom ut før det fantes 1TB disker. Hvis det ikke finnes noen BIOS oppdateringer, er det antakelig ikke stort du kan gjøre. Edit: Ser ut som det faktisk finnes en BIOS oppdatering. Her er en kar med akkurat samme HK som har løst 1TB problemet. Endret 25. desember 2009 av ballsack Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 Edit: Ser ut som det faktisk finnes en BIOS oppdatering. Her er en kar med akkurat samme HK som har løst 1TB problemet. Ja, og det funka hos meg også! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå