Gå til innhold

Bør jeg kjøpe 40" eller 46" tv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med en brukbar tv etter dagens standard, som er godt kalibrert, så har jeg vansker for å tro at en alminnelig person vil se noen store feil i tv-bildet uansett om det er 40" eller 46". I tillegg blir flere og flere kanaler sendt i digitale signal og om ikke mange år vil nok alt være digitalt.

Når det kommer til størrelse, så er det som en del her sier, at det blir en vanesak. Jeg gikk fra 28" kasse-tv til en 42" lcd og syntes i starten at det var rimelig stort. Nå, ett år etter så er det alt for lite, og nå sitter jeg nærmere tv'n enn det jeg gjorde i starten. Når det kommer til det du sier om å flytte hodet for å få med seg alt, så er ikke det noe å tenke på. Husk at når du ser rett frem, så har du en synsvinkel på ca. 180 grader, og om du evt. må flytte litt på øynene for å få med deg alle detaljer, så er dette en operasjon du ikke vil tenke over uansett. Du tenker vel heller ikke at du må sette den ene foten foran den andre når du går heller? ;) Automatisering er en fin egenskap vi mennesker har!

Konklusjon: Har du funnet deg en bra tv, så kjøp den største, så slipper du å måtte kjøpe en ny om ett år fordi 40" har blitt for smått :)

Lykke til med kjøpet

Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Nasciboy: Det vil nå uansett variere. med 46" kan man se forskejell på SD og HD på tre meters avstand.

Å se forskjell er ikke det samme som at SD blir plagsomt...

Sier igjen, 3 meter er langt og punktene på 46" skjerm blir små, selv med SD materiale.

Lenke til kommentar

Klart det er avhengig av størrelsen. Jo større skjerm, jo dårlegare SD-bilete. Du må opp i 50"+ for å finne merkbar forskjell på 1080p og 720p. På same vis må du langt ned for å finne punktet der det ikkje er forskjell på 720p og SD.

Ta ein tur i butikken, finn to identiske apparater ihhv. 40" og 46". Finn eller spør om fjernkontroll for å evt. endre på innstillinger. Skru på SD-signal, skritt opp avstanden du sitter på og snu deg. Er du heldig kan du kanskje få satt dei andre apparatene rundt i svart eller på tekst-tv for ikkje å påvirke augene.

Uansett kva du kjøper så er SD-signal dårlegare enn HD. Det er ein vanesak å sjå SD-signal på større apparater. Har du kabel eller satellitt kan ofte signalet bli merkbart betre ved å gå over til ein digital dekoder.

Lenke til kommentar

Endte opp med å kjøpe 46" fra Sony (KDL-46W5500). Godt fornøyd med kvaliteten. Så fremt det ikke er eldre (TV3) serie som går på tv så virker det ikke noe særlig kornete for meg. HD-filmer fra datamaskinen er alikevel å foretrekke :)

En annen sak er at jeg nå synes TV'n er ganske stor! Men satser på at det, som så mange andre sier, er en vanesak.

Takk for tilbakmeldinger

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Nå, hva synes du etter et halvt år? Ikke stort i det hele tatt, ikke sant?

Husker selv da jeg gikk fra 32" billedrør til 42" flatskjerm for noen år siden. 42-tommeren virket enorm. Men det gikk fort over. I dag synes jeg 50" (som jeg har) er MINIMUM på 3 meters avstand, spesielt når jeg spiller av bluray-filmer. Kunne godt hatt en 60-tommer på denne avstanden.

Endret av TottoT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...