ahaugla Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) Hei. Jeg skal nå kjøpe meg et tv. Står mellom en 46" og en 40" lcd av samme modell, men vet ikke hvilken jeg bør kjøpe. Vil verken ha for liten eller for stor tv! Og trenger derfor råd av noen eksperter/synsere Følgende gjelder: Avstand fra tv: Vanligvis 3 meter til lenestoler, men av og til 5 meter til sofa. Tv-benk: 39 cm høy TV med stativ: ca 77 cm høyt. Øynene mine er ca 1 meter over gulvet når jeg sitter i stolen. Mesteparten av tiden blir det vanlig tv-titting fra digital Get-dekoder (ikke HD), men det blir gjerne en HD-film i helgen. Ønsker en best mulig seer-opplevelse, samtidig som jeg ikke ønsker kink i nakken av en alt for stor tv. Hva bør jeg kjøpe og hvorfor? Endret 25. desember 2009 av ahaugla Lenke til kommentar
Autzen Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Jeg vil tro at 40" gjør jobben ganske bra, men jeg ville likevel ha valgt 46" - selv om den kanskje kan virke litt for stor. Lenke til kommentar
ahaugla Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) Takk for svar om 55". Men jeg håper selvfølgelig på litt mer om begrunnelse for eventuelle råd Endret 25. desember 2009 av ahaugla Lenke til kommentar
V-by Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Har du penger til 46 tommern, kjøper du den. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Har du penger til 46 tommern, kjøper du den. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Større = bedre IMO. Skjønner ikke helt greia med at TVer blir "for store". Sitter vel kanskje 2,5-3 m unna TVen selv, og har en 50" som gjerne kunne ha vært mye større. Syns folk skjermen på Colosseum blir for stor også? Altså, jeg skjønner poenget med at skjermen kan bli "for stor", jeg mener bare at det er et overdrevent problem, og at mange nok ville ha kost seg med en "for stor" skjerm. Mitt råd er derfor å gå for 46" - eller gjerne noe mye større Lenke til kommentar
ahaugla Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 Større = bedre IMO. Skjønner ikke helt greia med at TVer blir "for store". Sitter vel kanskje 2,5-3 m unna TVen selv, og har en 50" som gjerne kunne ha vært mye større. Syns folk skjermen på Colosseum blir for stor også? Altså, jeg skjønner poenget med at skjermen kan bli "for stor", jeg mener bare at det er et overdrevent problem, og at mange nok ville ha kost seg med en "for stor" skjerm. Mitt råd er derfor å gå for 46" - eller gjerne noe mye større Så det er ikke slik at en må bevege på hele hodet for i det hele tatt få med seg alt det som skjer på tv'n når en sitter snaue 3 meter fra den? Lenke til kommentar
Jefe Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Kjør på med 46". Tror du vil angre om du kjøper 40", når du får den hjem i stua og ser at du faktisk hadde muligheten på en enda større TV. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Hvis du bare sitter 3m fra skjermen så kan nok 46” være i største laget. En ting som ikke blir nevnt her er at et stort bilde avslører også flere feil i bildet. Noe som blir veldig tydelig ved eksempelvis vanlige tv sendinger. En kompis har en 46” og titteavstanden er nok rundt 4 meter og selv på denne avstanden synes jeg vanlig tv er irriterende å se på. Så det handler ikke bare om et stort bilde, men litt om estetikk også. På Colloseum er bildet enormt, meget detaljert og ikke fult av støy og hakkete kanter slik som en lcd har en tendens til å vise SD signaler. Øyet ditt vil ikke oppdage mange av disse feilene hvis du velger en størrelse som er mer tilpasset avstanden. Derfor burde du vurdere en 40” siden det til syvende og sist vil se langt penere ut på 3 meter enn en 46”. Lenke til kommentar
Lapp1 Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Wtf? 3 meter er jo "langt ifra" tven. 46 på den avstanden er så sykt mye bedre enn 40. Værsåsnill, ta 46. Skuffelsen blir enorm om du tar 40. Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Jeg registrerer at mange som skal kjøpe ny TV er redd for at den skal bli for stor. Etter min mening blir den ikke for stor enten du velger 46", 50", 52" eller 55"". Jeg er rimelig sikker på at mye av denne frykten har oppstått fordi skjermene nå har blitt veldig mye større på veldig kort tid. For ikke lenge siden var 32" det største en kunne få dersom en hadde et normalt budsjett. Når en da er vant til en 32" bredskjerm så vil nok 40" umiddelbart føles som ganske svært. For ikke å snakke om 50". Men så kommer spørsmålet om (f.eks) 50" er så stor at den blir for stor. Min mening er nei. For å få fullt utbytte av hd-oppløsninger så bør man sitte mye nærmere enn det folk stort sett pleier å gjøre for å få noe utbytte. For min egen del sitter jeg 3-4 meter unna min full-hd 40". På den avstanden klarer jeg fint å se forskjell på ikke-hd og 720p, men jeg har veldig vanskelig for å skille mellom 720p og 1080p. Da må jeg nærmest sette meg på gulvet halvannen meter foran skjermen. For min egen del hadde jeg byttet den ut med en 58" om jeg hadde hatt råd. Da ville jeg virkelig fått utbytte av 1080p. Men dersom en bruker TVen til ikke-HD materiale 90% av tiden så bør selvsagt det også komme med i vurderingen. Store LCD-skjermer blåser gjerne opp feil og forstyrrelser i vanlige signaler som kan gjøre det plagsomt i lengden. Det er vanskelig å gi råd om størrelse ifb. men dette - så der bør man egentlig bare prøve seg frem. Hvis jeg skal komme med ett råd så vil det være at en handler på nettet eller fra en butikk som gir deg returrett. Lenke til kommentar
b00n Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 (endret) jeg angrer på at jeg kjøpte 42" når jeg kjøpte for hallaent år siden. men får meg ikke til og kjøpe ny tv helt enda hehe.. bare og holde ut litt til tenker jeg neste blir 55" minium om jeg skal ha ny tv. Endret 26. desember 2009 av b00n Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 neste blir 55" minium om jeg skal ha ny tv. Stort sett det jeg hører fra det fleste som har hatt 40" "storskjerm" en stund. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Sitter 2m fra 47" og føler det er minimum. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Har 46" og synes det er fin størrelse. Jeg kan skjønne litt av hva folk sier om "for stor tv". Det blir ikke for stort i den grad at det blir kjipt å se på, men tven kan raskt bli mer dominerende i stuen enn man ønsker. Min løsning på dette er en normalstørrelsetv som man kan bruke til vanlig (46") og så blir det senere en projektor i taket som jeg kan felle ned et lerret framfor tven min når jeg vil ha skikkelig stort format. På den måten får man gleden av en svææær skjerm, men man slipper å ha en enorm dominernede tv i stua. Et vennepar av meg har en 60" og den er enormt dominerende i den relativt lille stua de har. Alt annet føles lite og trangt. Digg å se ting på da Lenke til kommentar
ahaugla Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Takk for mange svar, virker litt som om det er litt delte meninger om hva en bør velge. Men av de utdypende svarene så virker det som om kanskje 46" blir for stort for meg i og med at jeg ikke har HD-signaler, og kort avstand til tv. Står nå mellom 3 ulike tv som de selger på SIBA, de reklamerer med 20% rabatt på alle tv i romjulen. Så da tenkte jeg å slå til i morgen. De 3 jeg står i mellom er: 40": Samsung UE40B7070 - kr 10396 42": Philips 42PFL8404H - kr 7996 46": Sony KDL-46W5500 - kr 10396 Test: http://www.lydogbilde.no/kampen-om-aarets-...ml#artid4647297 Lurer litt på om det ikke kan bli litt irriterende kornete bilder med en 46" når jeg ikke har HD-TVsignaler. Synes det er litt dumt at Samsungen har dårlig lyd, men for alle filmer jeg ser så blir stereoanlegg benyttet for lyd. Jeg har ikke behov for en kjempetynn tv, da jeg har plass nok til noen cm dypere tv. Så da heller jeg litt til 42" fra Phillips, men virker ikke som om den alltid har fått de beste resultatene i div tester. 40" til Sony selges ikke på Siba, ellers haddde jeg kanskje kjøpt den. Jeg ønsker å kjøpe tv i en butikk jeg selv kan besøke. What to do? Endret 27. desember 2009 av ahaugla Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Samsungtvene gjør det generelt sett veldig bra i tester. Har en slik selv (46") og den er helt fantastisk. Om du skal bruke den til lite HD-materiale så er 40" greit ja. Selv bruker jeg min 46" hovedsaklig til HD. HD tv kanaler, film og PS3/Xbox. Men Samsung er flott og 7-serien der er meget god. De har som du nevner ikke noe god lyd, men så lenge man bruker anlegget som lydkilde har det ingen verdens ting å si. Selv kjøper jeg gjerne tvene mine uten høytalere i det hele tatt Ellers kan denne være noe å se på: http://www.computercity.no/products/produc...LCD%20LE-40A866 Det er fjorårets modell, men en av topmodellene i fjor. De er noe tykkere pga en annen LED type, men de har også et svartnivå som de fleste samsungmodellene i år ikke kan leve opp til. Har selv 46" tommeren der og den er nydelig. Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 At en TV kan bli for stor er mer en myte enn sannhet men det finnes så klart grenser. Skal vedde på om du kjøper en 55" så vil du aldri i livet føle den blir for stor fra 3 meter. Da er ihvertfall ikke en 46" for stor. En 40" blir en miniTV. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå