Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med internett på Windows 7

Anbefalte innlegg

Hei!

Har gått til innkjøp av en ny pc som jeg har installert Windows 7 på. Innstallasjonen og alt gikk fint helt til jeg prøvde å komme med på internett. Det er en stasjonær pc som er koblet til med kabel.

Når den er koblet til står den bare og "identifiserer nettverket" helt til den finner ut at den ikke får koblet til. Driveren til nettverkskortet er innstallert (har prøvd å reinstallere driveren flere ganger, har også prøvd å laste ned ny driver fra asus sin hjemmeside). Jeg har prøvd å reinstallere driveren helt, siden windows 7 har en driver til dette kortet tenkte jeg at det kanskje skjedde en konflikt her.

Har sjekket at nettverkskortet mottar IP automatisk, jeg har byttet nettverkskabel (til en jeg vet fungerer), i et desperat forsøk har jeg prøvd å skru av windows firewall, men til ingen nytte. Har flere pcer som er koblet routeren og har internett så skal ikke være noe feil her. Pcen får ikke kontakt med routeren i det hele tatt, da jeg ikke mottar noe gateway adresse og får heller ikke svar når jeg pinger den. Har nå til og med reinstallert hele OSet på nytt uten at det fungerte. Har nå gått igjennom alle mulig tenkelige innstillinger som jeg kan tenke på og håper derfor at noen her kan hjelpe meg..?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Nei, har ikke testet om internett fungerer på noe annet OS enn Windows 7 da det er en helt ny pc. Jeg har testet å pinge meg selv og dette gikk bra så det skal ikke være noe fysisk feil med nettverkskortet..? Hva slags internett jeg har er ganske urelevant da jeg ikke får kontakt med LAN engang.

Når jeg skriver inn ipconfig /all får jeg dette:

C:\Users\Simen>ipconfig /all

Windows IP-konfigurasjon

Vertsnavn . . . . . . . . . . . : Simen-PC

Primær DNS-suffiks . . . . . . . :

Nodetype . . . . . . . . . . . . : Hybrid

IP-ruting aktivert . . . . . . . : Nei

WINS Proxy aktivert . . . . . . . : Nei

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks :

Beskrivelse . . . . . . . . . . : Realtek RTL8168D/8111D Family PCI-E Gigab

it Ethernet NIC (NDIS 6.20)

Fysisk adresse . . . . . . . . . : E0-CB-4E-01-5A-9B

DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Ja

Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja

Automatisk IPv4-adressekonfig. . .: 169.254.236.209(Foretrukket)

Nettverksmaske . . . . . . . . . .: 255.255.0.0

Standard gateway . . . . . . . . .:

NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Aktivert

Tunnelkort isatap.{ACFDAFE2-8DEA-4069-95EE-016B45B27FE8}:

Medietilstand . . . . . . . . . . : Medium frakoblet

Beskrivelse . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter

Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0

DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Nei

Lenke til kommentar

Ser at problemet ligger i routeren. Når Windows operativsystemet får DHCP-problemer, blir det tildelt en vilkårlig ip-adresse a la 169.254.x.x til NIC.

Antar at problemet skyldes deaktivering av DHCP server. Når et slikt problem dukker opp, vil du ikke kunne koble deg til nettverket med andre maskiner heller. Hvilket betyr at du bruker en annen router når du kommuniserer med oss nå.

Du kan logge deg inn på routeren og aktivere DHCP serveren under LAN settings. Innstillingene varierer fra router til router. Så du må prøve deg frem :)

Problemet blir først løst når du klarer å pinge "Default Gateway".

Et annet problem kan være defekt nettverkskort.

Endret av samerk
Lenke til kommentar

"Ethernet-kort Lokal tilkobling:

Beskrivelse . . . . . . . . . . : Realtek RTL8168D/8111D Family PCI-E Gigab

it Ethernet NIC (NDIS 6.20)

Fysisk adresse . . . . . . . . . : E0-CB-4E-01-5A-9B

DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Ja

Automatisk IPv4-adressekonfig. . .: 169.254.236.209(Foretrukket)

Nettverksmaske . . . . . . . . . .: 255.255.0.0

Standard gateway . . . . . . . . .:

NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Aktivert"

Tilleggsopplysninger:

Når DHCP serveren er aktivert, vil du få tildelt en ip-adresse av denne typen: 192.168.x.x eller 10.0.0.x alt etter hvilken ISP du har, og du får tildelt en Default Gateway der det nå er tomt ved siden av Standard Gateway.

Legg merke til "Automatisk IPv4-adressekonfig. . .: 169.254.236.209(Foretrukket)". Denne ip-adressen er tildelt nettverkskortet av Windows 7.

Lenke til kommentar

Leste nettopp første innlegg og fant ut at du kan bruke routeren på andre maskiner. Da er problemet nettverkskortet ditt, noe som dessverre er dyrt. Hadde DHCP serveren vært deaktivert, så hadde du ikke klart å komme deg på nettet med andre maskiner hverken trådløst eller kablet.

Endret av samerk
Lenke til kommentar

Gå gjennom Windows updates og avinstaller NDIS 6.20.

Edit: Kanskje litt tvilsomt hvis du ikke har vært på nett i det hele tatt. Hum.. :)

Har opplevd at jeg for å få kontakt med nettverket må inn på driverinnstillingene og tvinge hastighet til f.eks. 100 mbit/full duplex. Og så etter en stund slutter det å virke, så må jeg inn og bytte tilbake til automatic. Dette er på et nForce chipset, men kan jo gjelde generelt.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...