Gå til innhold

Hvilken distro på Asus Eee 900?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har hatt en Asus Eee 900 en god stund nå, uten å bruke den spesielt mye pga at windows var såpass tregt på den. Men nå har jeg lyst til å bruke den igjen og har funnet ut at linux da er tingen. Har prøvd å innstalere Moblin med Ekstern dvd-rom uten hell foreløpig. Vet noen hvordan jeg kan gjøre det? Har lenge sett på linpus, som nå har endret seg veldig og man får derfor ikke lastet ned en linpus versjon(?).

Spørsmålet er da: Hvilken distro bør jeg bruke, som er mest mulig enkel(kanskje lik moblin og linpus)? Og hvor får jeg lastet den ned?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker UNR, eller Ubuntu Netbook Remix på min Asus eee 1005.

Funker meget bra.

http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download-netbook

Jeg merker ikke noe til at det er tregt, bortsett fra når jeg surfer på nettsider med masse Flash-innhold.

Jeg kaller det SirupScrolleSyndromet.

Du vet, når du prøver å scrolle nedover, og intet skjer. Så, når den endelig begynner å scrolle, så scroller den i en halv evighet.

Det slipper du hvis du installerer FireFox-tillegget FlashBlock.

Det funker så bra at jeg har sluttet å bruke 15-tommeren min.

Last ned ISO-filen og deretter programmet UNetBootin: http://unetbootin.sourceforge.net/

Med programmet kan du slippe å brenne CDer som uansett bare kastes etterpå, og er et miljøproblem.

Den legger ISO-fila på en minnepenn, eller den kan styre oppstartssekvensen på PCen din slik at den starter fra ISO-fila neste gang du rebooter.

Trenger ikke bruke CD.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg vil sterkt fraråde UNR på en Eee 900. Har hatt det selv i et par måner og det kjørte _utrolig_ treigt!

Jeg bruker nå Eeebuntu 3 og det fungerer litt bedre, det har en egen kernel for Eee-en.

Til nettleser vil jeg anbefale Chromium, det kjører lettere enn Firefox.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...