Gå til innhold

Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro VS. Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg et nytt objektiv, og er i tvil om hvem jeg skal velge. Jeg har kun standard objektiv til Canon EOS 400D, så man kan vel kalle meg nybegynner. Jeg er veldig glad i macro og føler at objektivet jeg har ikke strekker til. Hvilket av de to nevnte anbefaler dere? Prisforskjellen er jo ikke sååå stor, så hvor får jeg mest for pengene? Er det noen andre dere anbefaler? Har også planer om å kjøpe meg telelinse etterhvert.

Håper dere kan hjelpe meg. :)

TAKK! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge objektivene yter god macro.

For øvrig er også tredjepartsobjektiver, som Sigma og Tamron, glitrende på macro. Generelt sett er macroobjektivene gode, og noen anbefaler Sigma og Tamron fremfor originaloptikk.

Når det gjelder de objektivene du nevner, så må man være klar over følgende forskjeller:

* 60mm'ern kan kun brukes på kamerahus som tar EF-S. I tilfelle du skal oppgradere kamerahus senere, er det ikke gitt at du kan bruke dette objektivet.

* 100mm er noe tyngre og større i form, men også bedre bygget.

* 100mm har bedre bokeh, som følge av at brennvidden er større.

* 60mm kan - av noen - oppfattes som om den er bedre på dybdevinkel enn 100mm.

For nærmere tester av disse objektivene, kan du lese her:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx

og her:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx

Lenke til kommentar

Fokusringsavstanden er også viktig,60mm har 20cm og 100mm har 31cm.

Dvs.hvis du skal ta bilder av småkryp blir de lettere skremt på 20cm. avstand,men skal du ta bilder av en blomst så er 60mm et bedre valg.

100mm er et allround makro objektiv,passer egentelig ikke til noe men kan brukes til alt :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg lurte på det samme da jeg kjøpte macro, og endte opp med Canons 100mm.

Strålende fornøyd med det valget. Den ekstra brennvidden syns jeg bare er en fordel, muliggjør småkryp osv, samtidig som du får litt arbeidsavstand til andre ting.

Optisk har jeg ingenting å utsette, svært skarpt og fint.

Jeg bruker den også en del til kort tele, i tilfeller der jeg ikke er avhengig av spesielt rask autofokus.

Endret av Knuty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...