Gå til innhold

Lokomotivfører - trenger matematikk

fantenberg

Anbefalte innlegg

Yo!

Jeg har et problem.

Trenger matematikk for å kunne søke opptak til lokomotivførerutdanning.

Fra linken lenger ned heter det under 'inntakskrav til lokomotivførerutdanningen':

"eller

- allmennfag med fordypning i matematikk (minimum totalt 10 timer over 3 år) eller fysikkforypning"

Dette har jeg ikke, da jeg gikk musikklinje på VGS etter reform 94.

Så jeg har bare 5 timer over ett år. Hva skal jeg gjøre? Privatisteksamen? Isåfall, hvilken matematikk? R1?

Matematikken er ikke noe problem å ta, men jeg vil gjøre det så fort som mulig.

Takk for all hjelp.

Link: http://www.jernbaneverket.no/no/GLOBAL-MEN...rerutdanningen/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Du er sikker på at du ikke har annen kompetanse som kan være relevant for søke-kritteriene? Har selv minimalt med fordypning i matte, langt i fra det de krever. Men hadde mye annen utdannelse som som kunne "byttes"ut med disse allmen-fagene. Så kom rett inn på det jeg hadde.

Lenke til kommentar
Hadde du gode karakterer eller? Vanskelig å komme inn?

Jeg er nok sikker på at jeg må ta matematikk, men det er egentlig ikke noe problem, bortsett fra at jeg må vente ett år med å søke..

Ikke spes gode karakterer nei. sånn midt på treet. Er dette med praksis som er min greie, ikke teori. Men mulig kravet har endret seg siden lokførermarkedet begynner å bli mettet om jeg har forstått riktig?Tiden jeg søkte, kunne 5 år som T-banefører også godtas. Selv har jeg en maritim utdannelse, noe som i grunn ikke har noe med tog å gjøre i det heletatt, bortsett fra den tekniske biten vil jeg tro? Selv hoppet jeg av i vente på skolestart. Fant ut at om jeg skulle begynne med noe nytt nå, så skal ikke det være skift/turnus, siden jeg kun har gjort dette siden arbeidslivet startet for snart 15 år siden. Er en tråd her på forumet ang Lokførerutdanning, mye god info der: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=822553

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen.

Tok en telefon til jernbaneskolen nå nettopp.

Jeg spurte om jeg kunne ta matematikk som privatist istedet for forkurset ved skolen (siden det ikke tilbys forkurs før til neste år). Da svarte han at det var greit, men han var ikke sikker på om det var R1 eller T1. Han understreket også dette med at 10 uketimer over 3 år er kravet.

Så da er mine spørsmål til dere følgende:

1) R1 eller T1? Han holdt en knapp på R1. Det er kanskje det tryggeste å ta det? Selv om det kanskje er mer jobbing.

2) Når jeg har avlagt privatisteksamen i R1, har jeg fortsatt bare 5 timer over ett år. Problemer? Eller holder det med privatisteksamen? Han sa ja, men fortsatte å nevne dette med 10 uketimer x 3 år, derfor ble jeg litt usikker.

Takker for alle svar.

Eventuelt kan jeg legge dette i lokfører-tråden, hvis noen føler at det baller seg på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...