Gå til innhold

Heving av kjøp av snøscooter med gjentatte mangler?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny her, men håper jeg kan få noen svar som hjelper meg :)

 

Jeg kjøpte i mai 07 en snøscooter som var overligger fra året føre, men ubrukt, altså solgt som ny og derfor registrert i 2007, kjøpt hos forhandler.

 

Jeg bestilte diverse trimdeler fra forhandleren som skulle settes på i deres verksted og være ferdig montert på scooteren ved levering. Ved levering ble jeg fortalt at den ikke var fult påfylt med vann, og at jeg derfor måtte fylle ved første kjøretur.

 

Høsten etter ved første snøfall var jeg spent på hvordan den virket og kjørte en tur, det jeg ble fortalt 6 måneder tidligere om vann på motoren var nå glemt og motoren skar seg skikkelig, resultatet var nært to måneder på verksted og nesten alle deler i motoren ble byttet ut. Siden jeg var delvis skyldig (jeg visste om vannfyllingen, men en ny vare skal alltid stilles klar med vann, olje osv.) betalte jeg 10 istedet for 50 000 for delene og reperasjonen for å sette den "istand" igjen. Etter dette virket scooteren som "ny" og kjørte hele 50km før min bror gikk gjennom isen med scooteren.

 

Etter at scooteren var tømt for vann og jeg skulle starte den fant jeg ut at den ikke fikk bensin og satte den på verksted. Her var den nye tre uker for å bytte bensinpumpen som vistnok kunne skjære seg ved kontakt med for mye vann. Etter dette startet den og gikk igjen fint en stund frem til den plutselig stoppet da jeg var på fjellet, fordi den ikke fikk bensin.

Ny tur på verkstedet konstanterte at pumpa igjen hadde skjært seg, den ble byttet og scooteren var i tipp topp stand, til den skjærte seg igjen noen turer senere.

 

Dette har nå skjedd for 4 gang, og jeg har ikke hatt den på verksted, men har prøvd å starte den og ser at den ikke får bensin.

Selgeren har fikset problemet 3 ganger, men det vedvarer akkuratt samme problem, og de har heller ikke funnet noen grunn til hvorfor det skjer.

 

Jeg har hatt den to år, og på grunn av verkstedbesøk og motorstans har skuteren kun gått 980 km, mine kamerater kjører hvertfall det dobbelte av dette hvert år, altså har jeg ikke hatt særlig mye nytte av den.

En annen sak er at jeg selvfølgelig ikke stoler på den, og derfor aldri kjører mer enn noen kilometer alene og slik skal det ikke være.

Jeg har da en snøscooter til 130 000 kr som jeg har tapt 60 000 kr over to år og som jeg nesten ikke har fått brukt..

 

Jeg lurer da på hvilke rettigheter jeg har mtp. heve kjøpet, eller innbytte i ny vare.

Jeg har sett litt på loven, og der skulle jeg egentlig ha rett til å si ifra om heving eller tilbakebetaling etter andre forsøk på avhjelp.

 

Jeg skal til forhandleren på mandag for å se om sjefen er der, og trenger derfor litt tips om hva jeg kan kreve, og hva jeg kan slå i bordet med når jeg prater med de.

 

Tusen takk til alle som skriver noe for å hjelpe meg :)

Endret av Telemarksled
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må vel regnes som "vannskade", og da gis det normalt ikke noen 6 måneders garanti på reparasjonen da vannskader kan føre til senskader på produktet. Ettersom roten til problemet er "din egen feil" vil jeg ikke uten videre påstå at du får hevet kjøpet som normalt etter at samme feil oppstår for tredje gang. Men jeg har ikke erfaring innen forbrukerlover og regler rundt kjøretøy.

Lenke til kommentar
Dette må vel regnes som "vannskade", og da gis det normalt ikke noen 6 måneders garanti på reparasjonen da vannskader kan føre til senskader på produktet. Ettersom roten til problemet er "din egen feil" vil jeg ikke uten videre påstå at du får hevet kjøpet som normalt etter at samme feil oppstår for tredje gang. Men jeg har ikke erfaring innen forbrukerlover og regler rundt kjøretøy.

 

Jeg vil vel tro at det er en viss forskjell i elektronikk og kjøretøyt som beveger seg i snø, som tross alt blir vann når det smelter - vet ikke helt om du blander kortene dine veldig her nå?

 

Slik jeg leser det er det vann her som må til for at snøscooteren skal fungere - ikke vann som mobiltelefonen ikke skal ha for å fungere feks, men problemet later til å starte ved TS sin forglemmelse av at vann ikke var påfylt når den ble tatt i bruk første gang, slik jeg ser det kan en jo stille spørsmål om TS sin forglemmelse av bruk av gjenstanden nå skaper følgefeil ved feil bruk - TS vedgår jo det ved å si:

 

det jeg ble fortalt 6 måneder tidligere om vann på motoren var nå glemt og motoren skar seg skikkelig, resultatet var nært to måneder på verksted og nesten alle deler i motoren ble byttet ut. Siden jeg var delvis skyldig

 

Men har ikke verkstedet noe formening om hva som kan ha skapt problemet? slik jeg leser det løper jo alt ut i fra den første hendelsen.

 

Du kan kreve å heve kjøpet etter tredje gangen samme mangel oppstår. Men saken her er såpass komplisert at eg ikke vil gi noen "fasit". :)

 

Samme mangel som i samme fysiske mangel, eller hvordan mangelen fortoner seg for forbruker? - Det kan vel neppe forventes at forbruker er mekaniker som kan se forskjell om tennpluggen er gåen, eller reg reim har brutt når motoren ikke starter en uke etter at bilen feks er levert..

Lenke til kommentar
Jeg vil vel tro at det er en viss forskjell i elektronikk og kjøretøyt som beveger seg i snø, som tross alt blir vann når det smelter - vet ikke helt om du blander kortene dine veldig her nå?
Det er forskjell på smeltet snø, og å kjøre scooteren gjennom isen så den bader i vann. Det er vel ikke bra for verken biler, motorsykler eller scootere. Vil ikke si at å kjøre en scooter gjennom isen, går under "forsvarlig bruk" og det er dermed forbrukerens skyld at skaden har oppstått :)

 

I tillegg er det en god del elektronikk i de fleste kjøretøy nå om dagen, også scootere.

 

Slik jeg leser det er det vann her som må til for at snøscooteren skal fungere - ikke vann som mobiltelefonen ikke skal ha for å fungere feks
Det han skriver er: "Her var den nye tre uker for å bytte bensinpumpen som vistnok kunne skjære seg ved kontakt med for mye vann", med andre ord en følgeskade av at han tok scooteren med på en dykketur.
Lenke til kommentar
Jeg vil vel tro at det er en viss forskjell i elektronikk og kjøretøyt som beveger seg i snø, som tross alt blir vann når det smelter - vet ikke helt om du blander kortene dine veldig her nå?
Det er forskjell på smeltet snø, og å kjøre scooteren gjennom isen så den bader i vann. Det er vel ikke bra for verken biler, motorsykler eller scootere. Vil ikke si at å kjøre en scooter gjennom isen, går under "forsvarlig bruk" og det er dermed forbrukerens skyld at skaden har oppstått :)

 

I tillegg er det en god del elektronikk i de fleste kjøretøy nå om dagen, også scootere.

 

Slik jeg leser det er det vann her som må til for at snøscooteren skal fungere - ikke vann som mobiltelefonen ikke skal ha for å fungere feks
Det han skriver er: "Her var den nye tre uker for å bytte bensinpumpen som vistnok kunne skjære seg ved kontakt med for mye vann", med andre ord en følgeskade av at han tok scooteren med på en dykketur.

 

Jeg syns du baserer deg på vag informasjon da - den fremgår bare at pumpen røk, men noe dykketur fremgår ikke av informasjonen, snarere en tur på fjellet noe jeg med rimelighet må tro den skal tåle når det er snø. Men igjen blir spørsmålet; hva sier egentlig verkstedet? Slik saken presenteres her så fremgår det egentlig ikke noe sannsynlig årsak til "døden".

Hva angår kjøre gjennom isen; er det eksempel du drar frem, eller finner du dette i teksten? Jeg finner ikke noe om en badetur der..

Lenke til kommentar
Hva angår kjøre gjennom isen; er det eksempel du drar frem, eller finner du dette i teksten? Jeg finner ikke noe om en badetur der..

Da må du lese nøyere :)

 

Etter dette virket scooteren som "ny" og kjørte hele 50km før min bror gikk gjennom isen med scooteren.

(...)

Her var den nye tre uker for å bytte bensinpumpen som vistnok kunne skjære seg ved kontakt med for mye vann

 

Det jeg selv ser ved ny gjennomlesning, er jo at hele pumpen ble byttet etter dykketuren, og er det den nye pumpen som skjærer seg, så kan man argumentere at den jo ikke var med da skaden på første pumpe skjedde.

Lenke til kommentar
Hva angår kjøre gjennom isen; er det eksempel du drar frem, eller finner du dette i teksten? Jeg finner ikke noe om en badetur der..

Da må du lese nøyere :)

 

Etter dette virket scooteren som "ny" og kjørte hele 50km før min bror gikk gjennom isen med scooteren.

(...)

Her var den nye tre uker for å bytte bensinpumpen som vistnok kunne skjære seg ved kontakt med for mye vann

 

Det jeg selv ser ved ny gjennomlesning, er jo at hele pumpen ble byttet etter dykketuren, og er det den nye pumpen som skjærer seg, så kan man argumentere at den jo ikke var med da skaden på første pumpe skjedde.

 

Det er bevist - jeg er blind, da ser jeg hva du mente, jeg leste, men fant ikke den der, men uansett. Jeg skulle likt å vite hva verkstedet egentlig sier er feil, eller om de er klar over badeturen, og ser sammenhengen? :)

Lenke til kommentar
Hei, jeg er ny her, men håper jeg kan få noen svar som hjelper meg :)

 

Jeg håper du ikke oppriktig forventer at du har mulighet til å heve kjøpet på en snøscooter du har gått gjennom isen med?

 

Jeg kræsjet en bil i 2003, jeg skulle bare gått til forhandleren med rattet og sagt at den "ikke lengre fungerer tilfredsstillende", og foreslått heving.

 

Det du kan få derimot, er dekket et verkstedbesøk for å finne ut hvorfor bensinpumpen din ryker gang på gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...