RamGuy Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Hei, Jeg lurte på om det er noen merkbare reelle forskjeller på lydkvaliteten og opplevelsen om jeg bytter fra den lydløsningen jeg kjører per dags dato, over til en lydløsning som gir meg lyd direkte over HDMI, med dekoding av Dolby TrueHD og DTS Master Audio HD i Windows? Per dags dato er PC-en koblet opp mot min Yamaha RX-V3900 AV-receiver, via en Profigold DVI-D (Dual-Link) til HDMI 1.3c SKY kabel, på PC-en kjører jeg da kombinasjonen av et Asus Rampage II Extreme, som har et "dedikert" SoundMax "X-Fi" lydkort, med medfølgende Creative X-Fi lisensiert programvare, kombinert med SoundMax lydkort driver, som igjen er koblet til mitt nVidia GeForce GTX285 med en intern SPDIF kabel. Ulempen med dette er (så vidt jeg har fått med meg hvert fall) at siden jeg med GeForce skjermkort er nødt til å "pare" skjermkort og lydkort med en intern SPDIF kabel løsning, ettersom GeForce skjermkort ikke har noe eget digitalt lydkort for direkteoverføring av lyd over DVI / HDMI slik som AMD / ATI Radeon skjermkort har, så blir jeg begrenset til 2-kanal lyd ved overføring av lyd og bilde til min Yamaha RX-V3900 AV-receiver? Per dags dato går dette greit, ettersom jeg bare kjører et 2.0 anlegg, men når jeg nå snart skal legge over til 5.1 eller 7.1 (ikke helt sikker enda) så ønsker jeg naturlig nok muligheten for 8-kanal fra PC til receiver, og dette lar seg (så vidt jeg har fått med meg) ikke gjøre med min nåværende skjermkort og lydkort løsning? Det er vell heller ikke noe Dolby Digital eller DTS dekoding støtte i SoundMax X-Fi lydkort løsningen, noe som betyr at jeg vil tape veldig mye lyd opplevelse og kvalitet når jeg går til anskaffelse av et 5.1 / 7.1 anlegg og fremdeles holder meg til dagens løsning? For all video og lyd dekoding osv foregår vell på PC-en når jeg spiller av Blu-Ray rips fra PC? Det er ikke slik at PC sender lyd-kilden direkte til Yamaha RX-V3900 for å la den ta seg av dekoding? Noe som betyr, ved manglende Dolby TureHD og / eller DTS Master Audio HD i lydkortet, så taper jeg potensielt lydkvalitet? Og med bare mulighet for 2-kanal lyd, så må vell surround emuleres i RX-V3900 da jeg ikke får dette overført direkte fra PC-en? Vil da et Asus Xonar HDAV1.3 eller Auzentech Home Theater HD gjøre slik at jeg får muligheten for både HD-dekoding og 8-kanal lyd fra PC-en, noe jeg innbiller meg at jeg ikke har per dags dato? Som da sikkert burde være med å merkbart forbedre utgangspunktet som jeg har via dagens løsning? Etter hva jeg forstår så vil både Asus Xonar HDAV1.3 og Auzen Home Theater HD fungere på den måten at lydkort og skjermkort kobles sammen via en DVI - HDMI kabel fra skjermkort til lydkortet, hvor du videre får en HDMI ut fra lydkortet som bærer både lyd og bilde, hvor du da har muligheten for 8-kanal lyd og ikke bare 2-kanal som jeg har per dags dato? Eller har jeg misforstått fullstendig her nå? De skal begge også ha Dolby og DTS dekoding? Mens TrueHD og Master Audio HD oppnås bare ved avspilling av spesifikk lisensiert programvare som følger med hvert lydkort? Men da er hvert fall muligheten for full lydkvalitet fra Blu-Ray nedlastinger til stedet, noe det ikke er per dags dato? Innbiller meg også at den generelle kvaliteten på disse lydkortene overgår min SoundMax løsning på alle områder? Selv om det kanskje ikke merkes like godt ved digital lydoverføring, som ved analog? På selve PC-en benytter jeg "bare" mine Sennheiser PC 350 øreklokker, men disse vil kanskje også få seg en liten forbedring ved bytte av lydkort? Tenker da først og fremst på at jeg eventuelt går fra EAX2.0 til EAX5.0 ved å bytte til Auzen Home Theater HD, eller til Asus DS3D GX2.5? Spiller jo endel så det kan jo være merkbart? Ellers så har jeg inntrykket av at både Asus Xonar HDAV1.3 og Auzen Home Theater HD sliter noe med sine respektive Windows7 64-bit drivere? Har lest endel problemer på både Auzen og Asus sitt forum? Er det noe å bekymre seg for kanskje? Ellers virker det for meg som Xonar HDAV1.3 er det kortet som overall holder høyest kvalitet av disse to, men som også koster mest? Og at Auzen Home Theater HD har et ess i ermet når det kommer til gaming på grunn av Creative X-Fi2 lydbrikke og dermed EAX5.0 støtte osv i driverne? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Wall of text. du kan enkelt sette opp i f.eks ffdshowkodekpakken at du skal sende dolby/dts rett til forsterkeren, da trenger du ikke lydkort i det hele tatt for filmer som støtter dolby/dts. EDIT: digitalt er digitalt, et dyrt og et billig digitalt lydkort vil ha nøyaktig samme lydkvalitet. Du er nok best tjent ved å bare aktivere dolby/dts passthrough, slik at dette sendes rett til forsterkeren, slik at den dekoder det. Endret 27. desember 2009 av Flimzes Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Man da er jo spørsmålet, lar dette seg egentlig gjøre? Hvis linken mellom skjermkortet og lydkortet jeg i dag har bare tillater 2-kanal lyd, vil jeg da kunne sende Dolby / DTS HD passthrough til forsterkeren med dagens løsning? Så vidt det er meg bekjent så er det kun HDMI1.3 som har høy nok båndbredde og sertifisert for Dolby TureHD og DTS Master Audio HD? Denne overføringen lar seg ikke gjøre over blant annen optisk kabel? Vil jeg da klare å sende det til forsterkeren via en intern SPDIF link mellom lydkortet og skjermkortet, som bare støtter 2-kanal lyd, for så å sende det til forsterkeren via en DVI - HDMI kabel? I og med at det bare går 2-kanal overføring mellom lydkort og skjermkort, så klarer jeg ikke helt å se for meg at det er mulig med passthrough av verken Dolby TrueHD eller DTS Master Audio HD, digitalt eller ei? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Når du sender tokanals lyd, så sender du ukomprimert pcm, samme som brukes internt i pcen. Mens når du bruker dts eller dolby, så sendes bare hele lydfilen over til forsterkeren, og lydfilen er jo som kjent komprimert, og klarer fint å få plass i en optisk kabel. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Med optisk så får du IKKE HD-lyd slik som Dolby True HD eller DTS Master Audio. Hvis du lar PCen ta seg av dekodingen (Altså software dekoding i Windows), så kan du bruke dagens lydkort, så lenge du bruker de analoge utgangene.. Men det absolutt beste er nok å gå for en av de kortene du nevner, ville nok kanskje satt en knapp på Asus sitt. Da kopler du den kabelen du i dag bruker fra skjermkortet inn i lydkortet, så legger dette til lyden i signalet, så sender du det med HDMI over til forsterkeren. Da trenger du heller ikke tenke på den interne SP/dif koplingen som Nvidia trenger. Lydkortet henter selv lyden over PCI eller PCI Express. Hvis du ikke gjøre dette så er det synd at du har kastet bort såpass mye penger på en såpass bra forsterker, uten å utnytte den til det fulle.. Bruker i dag selv Asus Xonar D2 i HTPCen, og er meget fornøyd med resultatet. Bruker ikke denne til HD, da jeg har dedikerte avspillere for dette. Det eneste du må huske på er å ikke slå av Vista (Hvis du bruker dette) i hurtig oppstarts modus. Når jeg gjorde dette så måtte jeg inn i Xonar driveren og resette lydmodusen for at lyden skulle komme tilbake. Dette kan ha vært fikset i en software oppgradering, men har ikke testet dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå