Gå til innhold

Trenger råd vedrørende innkjøp av HW.

Anbefalte innlegg

Hei, hei

nå er jeg jaggu meg tilbake (har lagt inn lignende tråder for henholdsvis 2 og 5 år siden) på jakt etter ny HW til riggen på rommet mitt.

Bruksområde:

Per dags dato fungerer min nåværende setup helt ok til alle mine normale gjøremål. Denne oppgraderingen handler stort sett om bedre spillopplevelser, samt muligheten for Windows 7 og mer RAM. Jeg ønsker i tillegg å ha et skikkelig hovedkort som har støtte for flere harddisker uten at jeg trenger å gå til innkjøp av et ekstra kontrollerkort.

Basis:

Dette er det jeg ønsker å beholde fra dagens maskin og vil dermed begrense innkjøpene en smule;

- Kabinett: Lian Li PC2000+

- PSU: Corsair 650W

- Diverse Hard Disker og kabinettvifter

CPU-viften (Nexus XiR-3500) min støtter visstnok bare LGA775-plattformen, noe som sikkert gjør at den også må erstattes.

Hva jeg tenker:

Dette er delene jeg har sett på:

System disk: Kingston SSDNow V-Series 40GB (usikker på om denne utgiftsposten gir meg noe særlig verdi for pengene, men jeg er en smule nysgjerrig på SSD-teknologien).

CPU: Intel Core i5 750

HK: Gigabyte GA-P55-UD3

Skjermkort: Asus EAH5870 (det er vel denne posten som er viktigst med tanke på ytelse. Usikker på om jeg bør fleske til og gå for storebroren 5970 i stedet)

RAM: Her har jeg faktisk ingen anelse. Men, det eneste kravet jeg har er at det er kompatibelt med resten av systemet, samt at jeg har nok av det. 6-8GB er vel anbefalt?

Total pris for systemet bør ikke overskride 7000,-. Jeg skal ikke overklokke eller gjøre noe festlig med systemet med unntak av å sette det inn i kabinettet og bruke PCn til å spille spill. Det er det eneste dere trenger å ha i bakhodet. :)

Takk på forhånd

mvh

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns ting ser fint ut.

2 spørsmål: Hvor viktig er støy? og skal du overklokke?

Hvis det er ikke er så viktig med støy, og du ikke skal overklokke, ingen grunn til å kjøpe ny cpu vifte, den orginale holder.

Skjermkortet er flott, vil funke til alle dagens spill på det meste av høyeste verdier. Men hvis du vil ha det slik at du kan skru opp alt på din full-hd skjerm til maks, og liker ikke tanken på at det er en verdi du bare kan sette på "high" og ikke "very high" i mars til neste år, da kan det være en idé og gå for 5970 :p. Corsair sin psu burde holde til det også.

RAM, ikke vits å gå for noe mer enn 4gb.

Metafor: Hvis du har en motorvei med 4 felt, og det aldri oppstår køer. Hvorfor da bygge den ut til 6 eller 8 felt?

Ikke den beste eg har tenkt ut, men du skjønner sikkert poenget.

Personlig bruker eg aldri over 4gb, så og si. Ikke via gaming eller lett video redigering.

Angående SSD, har du noen spørsmål om det så anbefales det at du leser SSD tråden her på forumet, har ikke lest noe særlig om den 40gb enda så kan ikke hjelpe deg. Men 'storebror' x25-m er fremdeles det beste du får tak i, på vanlig prisklasse. så vidt eg vet.

Lenke til kommentar

Da har jeg sjekket litt med produsenten av CPU-kjøleren min og jeg har fått bekreftet at det er mulig å anskaffe brackets som passer til i5. Dermed velger jeg å beholde den kjøleren.

Jeg overklokker ikke, men derimot så er støy et viktig poeng for meg. Det er derimot ikke aktuelt å modifisere noe særlig på skjermkortet for å oppnå lavere decibelverdier.

Dersom 4GB RAM er nok, er det noen RAM-brikker som anbefales mer enn andre? Og i såfall hvorfor? (Merk igjen at jeg ikke skal overklokke).

Skal ta meg en liten titt i SSD-tråden for ytterligere råd ang. disk.

Takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå begynner jeg å nærme meg en endelig avgjørelse, men jeg er enda ikke sikker om jeg bør gå for et system som baserer seg på i5/P55 eller i7/X58. Utifra det jeg har skrevet over, vil prisforskjellen være verdt opplevelsen? :)

Lenke til kommentar

Hei!

Er på utkikk etter nøyaktig samme oppgradering som deg, men sliter fælt med å bestemme meg. Spesiellt på om jeg skal knalle til med en SSD-disk nå eller vente litt til ennå. Hadde vært fint om du kunne gitt meg beskjed om hva du bestemmer deg for, så kan jeg kikke litt på oppsettet ditt.

Og vil en SSD disk, bortsett fra raskere loade tider, gi bedre "flyt" i spill eller er det kun loadingen som blir raskere? Isåfall kan man jo kjøpe en 64-80GB SSD til OS og programmer for så å kjøre spill fra en av mine gamle snurredisker. Hmmmm.... What to do. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...