Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC har feilet i 6 mnder, umulig å finne problemkjernen. har byttet masse hw.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg burde kanskje nevne at skjermen ikke går sort med en gang, bildet er der, men det er fryst.. Skjermen blir sort etterhvert.

Du kan alltids laste ned Occt Perestroika og kjøre psu testen, feiler den med en gang så vet du at det nok er psu : http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download

Oj, tusen takk. Skal sjekke det nå straks! Så får vi se.

UPDATE***

Kjørte nå OCCT testen helt øverst, og på 57 min fikk stoppet den og sa at CPUen var for varm.. tydligvis på 95 grader eller noe :S men pcen hang seg ikke eller noe..

Kjørte PSU testen nå, og fikk igjen at CPUen er for varm.. "CPU TO HOT!".. Så jeg tviler sterkt på at det er PSUen det er noe feil med.. Alt antyder til at det er CPUen det er noe galt med.. har en Core 2 QUAD Q9450 på 2.66GHz. Og quadcoren skal vel ikke ligge på en så alt for høy temperatur?

Bør nevnes at pcen ikke hang seg under noen av disse testene..

Endret av perrier
Lenke til kommentar

I tillegg til mulig problem med PSU, hva er disk oppsettet ditt?

Jeg har hatt tilsvarende problemer med disker hvor kontrolleren er i ferd med å kollapse slik at disken kortslutter/belaster systemet mot kræsj. Manglende respons fra disken kan også medføre frys i systemet. Prøv systemet med kun en ny disk.

Har du brukt riktig mengde kjølepasta til CPU kjøleren? (Du har demontert mange ganger...)

Sjekk også støvoppsamling på minnebrikkene!

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Jeg har hatt tilsvarende problemer med disker hvor kontrolleren er i ferd med å kollapse slik at disken kortslutter/belaster systemet mot kræsj. Manglende respons fra disken kan også medføre frys i systemet. Prøv systemet med kun en ny disk.

Jeg har en systemdisk, raptor 10k rpm på 70GB og en hitatchi vanlig rpm på 700GB. Jeg kan bare koble fra den ene, ettersom systemet ligger på raptoren.

Har du brukt riktig mengde kjølepasta til CPU kjøleren? (Du har demontert mange ganger...)

Sjekk også støvoppsamling på minnebrikkene!

Jeg har hatt på nok kjølepasta ja, så det burde ikke være noe problem.. Og minnebrikkene fjernet jeg støv fra nå sist de var ute av kabinettet.

Lenke til kommentar
Jeg burde kanskje nevne at skjermen ikke går sort med en gang, bildet er der, men det er fryst.. Skjermen blir sort etterhvert.

Du kan alltids laste ned Occt Perestroika og kjøre psu testen, feiler den med en gang så vet du at det nok er psu : http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download

Oj, tusen takk. Skal sjekke det nå straks! Så får vi se.

UPDATE***

Kjørte nå OCCT testen helt øverst, og på 57 min fikk stoppet den og sa at CPUen var for varm.. tydligvis på 95 grader eller noe :S men pcen hang seg ikke eller noe..

Kjørte PSU testen nå, og fikk igjen at CPUen er for varm.. "CPU TO HOT!".. Så jeg tviler sterkt på at det er PSUen det er noe feil med.. Alt antyder til at det er CPUen det er noe galt med.. har en Core 2 QUAD Q9450 på 2.66GHz. Og quadcoren skal vel ikke ligge på en så alt for høy temperatur?

Bør nevnes at pcen ikke hang seg under noen av disse testene..

Da bør du definitivt gå over kjølesystemet og sjekke at alt sitter på plass.

Har du mulighet til å poste temperaturloggene fra occt?

Lenke til kommentar

Hvor mye kjølepasta har du hatt på? Er utrolig lite som egentlig trengs, skal vel bare strengt tatt bare fylle ujevnheter mellom kjøler og cpu. Ettersom cpu temp raporteres opp til 95 grader, vil jeg tro kanskje feilen kan ligge der. Regner med du har sjekket temp med andre programmer?

Lenke til kommentar
Bildene blir alt for små.

Occt lagrer også egne bilder, bruk disse.

Prøv linkene jeg har lagt inn under bildene nå. Kopier og lim.

Angående kjølepastaen; pappa har drevet med pcer i år og dag, og han sa jeg hadde tatt på for mye, så jeg tok av en del igjen. så er ikke alt for mye på iaf.

Lenke til kommentar

CPU er fryktelig varm og DET virker som den mest sannsylige årsaken til problemene dine i mine øyne, jeg ville rett og slett prøvd å montere kjøleribben på nytt. Ta av kjøleren, rens både kjøler og varmesprederen(CPU) med kondensfjerner(10-20 kr på bensinstasjoner), ta på ny kjølepasta(finnes mange guider på nett så du får rett mengde), og monter på nytt.

Men om du har montert CPU og kjøleren på nytt hver gang du har byttet hovedkort er det kanskje noe annet som gjør at temperaturen er så høy?

Edit: Om det er litt for mye kjølepasta bør fortsatt ikke temperaturene bli så høye..

Endret av gsn
Lenke til kommentar
CPU er fryktelig varm og DET virker som den mest sannsylige årsaken til problemene dine i mine øyne, jeg ville rett og slett prøvd å montere kjøleribben på nytt. Ta av kjøleren, rens både kjøler og varmesprederen(CPU) med kondensfjerner(10-20 kr på bensinstasjoner), ta på ny kjølepasta(finnes mange guider på nett så du får rett mengde), og monter på nytt.

Men om du har montert CPU og kjøleren på nytt hver gang du har byttet hovedkort er det kanskje noe annet som gjør at temperaturen er så høy?

Edit: Om det er litt for mye kjølepasta bør fortsatt ikke temperaturene bli så høye..

Jeg har montert av og på cpu ca. 5 ganger nå siden jeg fikk pcen. Og jeg støvsugde viften og kjøleribben lillejulaften så den ble helt ren, I tillegg monterte jeg kjøleribben riktig og den sitter godt fast, men jeg lurer på om det rett og slett er noe feil med cpuen. Nå prøvde jeg å spille et spill og pcen hang seg med en gang (CoD mw2). Så jeg lurer på om jeg skal prøve å få sendt inn og byttet prossesoren. Skal prøve å ta av kjøleribben og montere den på igjen en gang først og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Nå var jo jeg som antydet at CPUen var for varm I mine første poster.. Og 80 grader er ikke varm nok til at skjermen skal henge seg, kjørte en 116 grader i7 920 i 10 min MYE varmere.. ingen hengign xD i så fal klarer ikke CPuen eller en annen komponent og takle s¨høye temps

Endret av cocopara
Lenke til kommentar
Nå var jo jeg som antydet at CPUen var for varm I mine første poster.. Og 80 grader er ikke varm nok til at skjermen skal henge seg, kjørte en 116 grader i7 920 i 10 min MYE varmere.. ingen hengign xD i så fal klarer ikke CPuen eller en annen komponent og takle s¨høye temps

Avhengig av Cpu har den forskjellige termiske egenskaper, men 116 grader på i7 920 høres da forferdelig mye eller enorm feil på sensorer.

Når det gjelder denne cpu'en så er det tydelig at varmen skaper problemer, om det er hovedproblemet er vanskelig å si, men er den uoverklokket og er oppe i de temperaturene så er det jo tydelig at noe er galt.

Anbefaler ts å ta med pcen heller til fagfolk i steden for å knote videre.

Lenke til kommentar

Avhengig av Cpu har den forskjellige termiske egenskaper, men 116 grader på i7 920 høres da forferdelig mye eller enorm feil på sensorer.

Når det gjelder denne cpu'en så er det tydelig at varmen skaper problemer, om det er hovedproblemet er vanskelig å si, men er den uoverklokket og er oppe i de temperaturene så er det jo tydelig at noe er galt.

Anbefaler ts å ta med pcen heller til fagfolk i steden for å knote videre.

Det var den gang jeg overklokka CPuen til 4ghz med bare stock kjølere... er jo 40 grader og 60 på load nå da... men den er ikke overklokka.. sto seff 100 grader.. men den sto så stødig og den steg så kjapt at jeg må tippe høyere enn 100.

Lenke til kommentar

Hehe jeg ser mange har kommentert her nå;

Ja jeg kjører med stock cpu kjøler.

Men problemet ligger ikke i temperaturen, det er noe alvorlig galt med cpuen min, for nå har jeg fjernet en del kjølepasta, og klemt på viften ordentlig og da er temperaturene stabile, på ca. 60 grader når jeg kjører OCCT. Pcen fortsetter stadig å henge seg. Spesielt i CoD MW2. Dessuten mens jeg knotet litt med cpu kjøleren så startet ikke pcen ordentlig, kom ikke noen skjermsignaler i det hele tatt. Dette var spesielt når viften var skikkelig klemt på, jeg løsnet på to av festene på kjøleren i 2 hjørner (feks. høyre oppe og venstre nede) og da starter pcen normalt og har gode temperaturer på cpuen, men den fortsetter stadig å henge seg ved spill, eller etter en periode med video og/eller lydavspilling.. Så jeg skal sende en email til ps.no og spørre om jeg får byttet cpuen. Jeg kommer også til å kjøpe meg en aftermarket cpu kjøler fra komplett tipper jeg.

Jeg har i hvertfall testet nesten alt nå;

Det kan ikke være hovedkortet, da jeg har kjørt 3 hovedkort uavhengig og pcen fortsetter å henge seg.

Jeg har byttet 4 grafikk kort, fortsetter å henge seg

PSUen fungerer normalt, og hang seg ikke under testing av OCCT på noe som helst tidspunkt.

Rammen fungerer fint etter testing med memtest86, og hvis rammen hadde vært defekt ville ikke pcen startet på normalt vis..

Noen som har noen tanker og ideer?

Lenke til kommentar

Høres ut som du kan ha mekanisk/elektriske problemer også?

Er hovedkortet festet med alle skruer og avstandstykker i riktig posisjon?

Har du testet maskina med kun Raptor disken?

Temp på diskene?

Nok ledig disk plass?

Bruker du Ultramon eller annen software som styrer grafikken i kulissene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...