perrier Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Hei, Jeg har i en periode på 6mnder hatt ille problemer med pcen min. Den har akkurat rundet et år og jeg finner ikke ut grunnen til feilen. Feilen: Pcen min ser ut til å henge seg helt, skjermen blir sort og jeg må restarte pcen manuelt (for hånd). Dette skjer spesielt under filmer/musikk og også jevnlig ved bruk av grafikk kortet; til spill o.l. Ting jeg har gjort: byttet skjermkort 3 ganger (sendt inn og byttet) Byttet hovedkort 3 ganger. (Det siste har jeg fått nå i julen og er av en annen type enn det jeg har hatt tidligere). Flashet bios, uten hell. Memtest86 uten feil. Bør nevnes at jeg også har oppdatert software, og prøvd en rekke ting som å deaktivere hdlyddrivere o.l. Jeg har også prøvd både windows xp (som jeg nå kjører på), og windows 7. henger seg begge steder.. Løsning? Jeg har nå kommet til punktet hvor jeg nesten ikke tørr å spørre etter å få bytte andre deler, jeg har handlet hos ps.no, disse har vært veldig flinke. Jeg er også nesten 100% sikker på at det ikke er PSU'en det er noe feil med, ettersom at pcen fortsetter å gå normalt når den henger seg. Alle vifter, cpu og skjermkort oppfører seg helt normalt mens pcen har hengt seg. Det eneste som skjer er sort skjerm og lyden henger seg og spiller opp og opp igjen den samme lyden som ble spilt akkurat i det pcen henger seg. Hva er eventuelle tegn på en ødelagt cpu? Og høres dette ut som en cpu feil? Skjønner ikke at pcen kan gå uten å henge seg med en gang man skrur den på hvis det er en cpu feil.. Det bør også nevnes at det ikke er noen gitt tid mellom hver gang den henger seg. Den henger seg noen ganger veldig ofte, med jevne mellomrom. Eller så kan den stå flere døgn uten å henge seg. Men så plutselig starter den å henge seg flere ganger på rad! Jeg har prøvd alt føler jeg nå, så jeg håper noen her kan være så vennelige å komme med innspill hvor dere tror problemetskjerne ligger. For jeg er helt clueless. Håper det står nok info over, hvis ikke får dere bare spørre. Lenke til kommentar
cocopara Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) Jeg anbefaler deg og lage en thread på steam forumet.. og oversette dette til Engelsk.. dette forumet har ikke like dyktige IT folk som steam sitt eget forum hvor det er flere brukere... det er også arbeidere fra VALVE som kan komme til og svare på threaden din og gi den en link. Eneste løsningen jeg kan komme på er dårlig strøm tilførsel... vet nå ikke men følg rådet mitt for de beste svarene. Endret 25. desember 2009 av cocopara Lenke til kommentar
perrier Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 ok ok, da skal jeg opprette en forumtråd på steam også. Trodde det bare var for spill relaterte problemer. Lenke til kommentar
cocopara Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Her, linker et par sider du kan lese litt på og se om du kjenner deg igjen. http://en.kioskea.net/forum/affich-5551-my...isplay-anything http://en.kioskea.net/forum/affich-175072-...ank-please-help (her mener han at du skal ha samma frekvens eller MHZ på RAM'en) http://www.geek.com/forums/topic/world-of-...mputer-restarts ok ok, da skal jeg opprette en forumtråd på steam også. Trodde det bare var for spill relaterte problemer. Jeg kan lage deg en thread om du vil, og oppdatere her om det kommer noen som svarer. Lenke til kommentar
perrier Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 Ja kunne du gjort dette? Også gitt meg linken så kan jeg følge med selv også! sitter å leser de andre forumtrådene nå Lenke til kommentar
*F* Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Hva slags grafikkort har du? Lenke til kommentar
cocopara Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) Ja kunne du gjort dette? Også gitt meg linken så kan jeg følge med selv også! sitter å leser de andre forumtrådene nå Ok skal gjøre det nå. Linker blir opdatert når threaden er ferdig http://forums.steampowered.com/forums/show...83#post12737983 Her har du linken. Trenger du noen endringer på threaden si det til meg. Fått beskjed om at det kan være Strømforsyninga di.. les på threaden.. har spurt han ossen han vet det.. sånn at han kan begrunne svaret sitt. Endret 25. desember 2009 av cocopara Lenke til kommentar
cocopara Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Du må si meg hvor mange watt din strømforsyning har.. ellers kan han ikke hjelpe deg. Gi meg denne informasjonen: Hva slags hovedkort har du prøvd? Hvor mye Watt har din strømforsyining Hva slags Graffik kort har du prøvd? Lenke til kommentar
mkander Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Dette høres veldig ut som for lav watt på strømforsyningen, det var min første tanke! Eventuelt kan kanskje ustabil RAM føre til det samme. Evnt feil strøminnstillinger i BIOS (spesielt strøm til RAM) Lenke til kommentar
cocopara Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Dette høres veldig ut som for lav watt på strømforsyningen, det var min første tanke! Eventuelt kan kanskje ustabil RAM føre til det samme. Evnt feil strøminnstillinger i BIOS (spesielt strøm til RAM) Personelig tror jeg det er Mengden av Watt PSU'en har og hvordan hovedkortet distrubierer disse WATT'ene. Tror nok det er som han på forumet sier. Men ville nok hørt hva slags PSU pierre har... om han har 700 + ville jeg konkludert med feil BIOS settings og ville spurt buttiken hvilke instillinger som trengs. Lenke til kommentar
ghostwolf Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Dette er strømfeil, du har for liten powersupply. Lenke til kommentar
perrier Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 (endret) Hei, til alle dere som lurer på hva slags strømforsyning jeg har; Chieftech 750 WATT. Jeg har prøvd 2 stk asus p5e64 ws evolution hovedkort. Det siste jeg fikk tilsendt nå er et Asus rampage extreme. begge er 775. Her en intel quadcore prosessor. E990 eller noe.. Kjører med et stk ati radeon 4870HD kort. på 1GB, har tidligere prøvd samme kortet bare 512 mb, har også kjørt crossfire, men har tatt ut det ene kortet foreløbig. Endret 26. desember 2009 av perrier Lenke til kommentar
perrier Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 Jeg har lest på steam forumet og det virker som at alle mener det er psu'en. Men pcen stopper ikke og går tom for strøm, Alle komponenter som krever strøm går som normalt i kabinettet, og viften på skjermkortet osv går fortsatt rundt.. Har led lamper som skal lyse rødt om det er noe galt med strømmen, men disse fortsetter å lyse grønt når pcen henger seg.. Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Det trenger ikke å være noe "galt" med strømmen slikt sett. Men PSU'en din kan være ustabil, eller levere litt for lite til f.eks. skjermkortet (som ofte resulterer i svart skjerm og at pc henger). Har selv hadd et sapphire radeon skjermkort som oppførte seg slik helt til jeg økte volten litt (+0,2V) - men dette var på et litt eldre system med AGP og ikke pci-express. Skjermkortet ditt bruker sikkert egen strømkontakt fra PSU, derfor burde du få målt den kontakten hvis du har muligheter for det, eller prøve en annen PSU. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Hei, til alle dere som lurer på hva slags strømforsyning jeg har; Chieftech 750 WATT. Jeg har prøvd 2 stk asus p5e64 ws evolution hovedkort. Det siste jeg fikk tilsendt nå er et Asus rampage extreme. begge er 775. Her en intel quadcore prosessor. E990 eller noe.. Kjører med et stk ati radeon 4870HD kort. på 1GB, har tidligere prøvd samme kortet bare 512 mb, har også kjørt crossfire, men har tatt ut det ene kortet foreløbig. Det er ikke Sapphire utgaven av 4870 du har`? (det med tomb raider utenpå).For det kortet har en feil som gjør at det ofte krasjer uten bruk, hadde samme problemet, og etter 3 returer ordnet jeg problemet med et 4870 fra Asus. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Noen muligheter : *En pc stopper ikke direkte opp om psu er defekt eller har problemer , den kan dog oppleve feil som for eksempel at den henger , skjermkort kan få artifacts etc. Ofte så går fortsatt alle viftene uavhengig om pcen har hengt seg så det er vanskelig for en som ikke kan så mye om data å vite problemet. *Om skjermen blir direkte svart så kan det også være skjermkortet , men dette er så og si umulig siden du har byttet 3 ganger allerede, samme med hovedkort. Min konklusjon er at du bør få byttet ut psu'en med en annen, også flott om du sørger for et overspenningsvern på selve strømlinja inn til pcen. Lenke til kommentar
perrier Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 Nei, er fra Asus. Den hang seg nettopp igjen. Men da skal jeg prøve å få sendt inn PSU'en og byttet denne. Jeg leste om noe greier på dette forumet at man kunne sette opp et program som fortalte hva som gjorde at pcen crash'er. Fungerer dette kun ved software relaterte problemer eller? Lenke til kommentar
perrier Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 Jeg burde kanskje nevne at skjermen ikke går sort med en gang, bildet er der, men det er fryst.. Skjermen blir sort etterhvert. Lenke til kommentar
johome Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Jeg leste om noe greier på dette forumet at man kunne sette opp et program som fortalte hva som gjorde at pcen crash'er. Det finnes nok flere programmer som kan gjøre det , her er et av dem : Who Crashed Lenke til kommentar
cocopara Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Da konkluderer vi med PSU'en til du har prøvd og bytte den ut xD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå