Gå til innhold

Korleis bruke polariseringsfilteret?

Anbefalte innlegg

I sommer kjøpte eg meg eit Hoya sirkulert polariseringsfilter, men allikavel er der moglegheit for å rotere filteret.

Er det nokon som kan forklare korleis eg kan utnytte dette? Har forstått at det er noko med vinkelen til sola og virkninga på effekten.

Men har ikkje greidd å funne ei enkel forklaring på korleis eg skal bruke denne funksjonen? Har til no berre hatt filteret på kameraet når det har vore sol ute, for så å ta bilete...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare litt meg sjølv, så fant eg dette på ei anna nettside:

"The best suggestion I can give you is to experiment. Always observe your subject. When the sky is cloudless, and purely blue, your photograph will turn out boring. Clouds change greatly when viewed though a polarizer, so look for them, Always!"

http://www.tutorialhero.com/tutorial-63307...photography.php

Så den ringen ser det ut som om eg berre må eksprimentere meg fram med og helst stå 90 grader i forhald til sola, men om nokon har gode tips, så er eg fortsatt takknemmeleg.

Lenke til kommentar
I sommer kjøpte eg meg eit Hoya sirkulert polariseringsfilter, men allikavel er der moglegheit for å rotere filteret.

Sirkulært polarisasjonsfilter brukes på akkurat samme måte som andre polafileter. At det er sirkulært har ingenting med bruken å gjøre, men er en egenskap som gjør at det fungerer sammen med kameraer med halvgjennomskinnelige speil, i praksis alle digital speilreflekser.

Lenke til kommentar
Er ikke forskjellen på sirkulært og lineært (?) polafilter at det sirkulære skrus for å justeres, mens det lineære er et firkantet filter som går i filterholder?

Nei. Du kan få firkantet "sirkulært" polafilter. Sirkulært refererer til fysikken i de to glassene, ikke til den ytre fasongen. Og det er logisk, -hvorfor skulle det ha noe å si for autofokuskameraer om den ytre fasongen på filteret er rund eller firkantet? Men strukturen i glasset har noe å si, og et lineært polafilter sperrer (sammen med speilet) for lys som trengs for fokussensoren(e).

Lenke til kommentar
Men kva er det eg egentleg justerer om eg roterer filteret? Og hvilke fordeler har dette?

Sjekk artikkelen om polarisering på wikipedia.

Når du dreier det ene elementet i porariseringsfilteret, så filtreres mer og mer av lyset inntil du har dreid 90 grader, da har du maks effekt, deretter minker effekten igjen mot 180 grader. Ny syklus begynner.

Resultatet av dette er at du får begrenset lys som kommer fra spesielle vinkler, og dersom synsvinkelen din er gunstig i forhold til lyskilde og motiv, så får du fjernet en hel masse lys som ellers ville vist seg som refleksjoner i overflater, eller vaske ut kontraster. Særlig i kraftig dagslys kan bildene lett bli blasse og flate, og et polafilter kan gi bildene et enormt løft.

Lenke til kommentar

Hvordan du bruker filteret? Rett kameraet mot noe som har refleksjoner og vri på filteret til det ser best mulig ut. Roter alltid i retningen du bruker til å skru på filteret, så du ikke plutselig skrur av filteret. ;)

Viktig her er at det er lys som reflekteres skrått hvor det har noen effekt. Rett kameraet 90 grader mot et vindu, og det er ikke stor forskjell. Rett det 45 grader mot et vindu, og det er stor effekt etter hvordan du roterer filteret.

Morsomme ting å prøve:

- Bilruter på andre biler - se rett inn i bilene, eller se kun reflekser av himmelen. Se prikkemønster på bakruter.

- Vinduer på bygninger (viktig med skrå vinkel) - se rett inn eller kun reflekser.

- Himmelen - se hvordan den dype blåfargen endrer seg.

- Himmelen speilet i vann - se ned under overflaten eller bare refleksjoner.

- Regnbue - se regnbuen forsvinne eller bli dobbelt så klar (polafilter gjør mye for regnbuebilder!).

- Rett det mot noe som gir polarisert lys - for eksempel en LCD-skjerm.

- Ta bilde av gjennomsiktig plast - for eksempel et CD-cover eller gjennomsiktig plastbestikk. Gjerne mens det er opplyst av polarisert lys - som fra en LCD-skjerm.

- Lys reflektert i andre bygningsdeler, som en murvegg eller takstein - se det reflekterte lyset endre seg.

- Bilder av våt asfalt - se refleksjonene (..) etc.

For å oppsummere: Gå utendørs en dag med fint vær og prøv! :)

Legg merke til at man også kan få de samme effektene med polariserte solbriller - legg hodet på skakke for å endre effekten. :)

Edit: ..Eller for den del bare holde filteret opp i luften og kikke gjennom det, mens du prøver å rotere det. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...