Kaksa Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Skal litt opp på fjelle i løpe av vinteren, og har lyst til å ha med kameraet. men bør eg ta spesielle forhaldsregler? Med tanke på kulde, snø, og evt prøve å unngå å tryne? Regner med at polariseringsfilter kan ver ein fordel når det kjem til sjølve fotograferinga? Erfaringer og tips mottas med takk Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Et regntrekk er selvfølgelig ikke dumt. De kan du forsåvidt enkelt lage av en søppelsekk, dersom du ikke ønsker å spytte så mye penger i det. Ser ikke like bra ut, men gjør samme nytten. Ellers er det jo en fordel med en skikkelig fotosekk. Husk å polstre kameraet og eventuelle objektiver godt. Og, som du sier: prøv å hold deg på beina Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 Har denne veska: http://products.lowepro.com/product/Off-Trail%202,1981.htm Så den har både magebelte og skulder-reim, slik at den holder seg ganske godt på plass når eg er ute på tur. Kanskje polstre litt ekstra i baggen ja. Men det regntrekket er vel essesielt dei dagane med blaut snø, og ikkje så aktuelt om det er minusgrader og tørr snø? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Har du kamera som er værtettet skal det ikke være noe problem uansett. Hvis det ikke er nedbør, og du holder kameraet unna snøen er det såklart ikke noe problem. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Har du kamera som er værtettet skal det ikke være noe problem uansett. Hvis det ikke er nedbør, og du holder kameraet unna snøen er det såklart ikke noe problem. Tror ikke været blir det største problemet, tryner en litt feil så nytter ikke allverdens værtetting Tor Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Nytter mot snøen jo Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 Har desverre ikkje værtetting. (EOS 450D) Men for å angripe problemet på ein litt anna måte; er det nokon som kan komme med priseksempel på "idiotforsikringer" på fotoutstyr? ^^ Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Har desverre ikkje værtetting. (EOS 450D)Men for å angripe problemet på ein litt anna måte; er det nokon som kan komme med priseksempel på "idiotforsikringer" på fotoutstyr? ^^ Hva dekker en reiseforsikring? Er jo lett å ha tryna i bekken f.eks Men du kan jo ha på deg en liten ryggsekk og pakke kameraet inn i noe støtdempende hvis du absolutt må ha det med i heisen og ned igjen. Er vel ikke akkurat noe å ha dinglende rundt halsen i travel kø, heis og full fres nedover uansett? Tror jeg hadde heller tatt med meg et pocketkamera, mer praktisk det i den settingen. Tor Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Sekk + polstring + rolig kjøring er vel beste løsningen. Lenke til kommentar
palie Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Skal du være ute i flere timer og det er relativt kaldt (det er jo tross alt vinter) så kan ekstra batteri være greit å ha med. Alternativt ta ut batteriet og lagre det inn mot kroppen dersom det går lengere perioder uten at kameraet er i bruk. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Husk dessuten å holde kamera i baggen og baggen lukket i noen timer etter at du kommer inn, for å ungå kondens. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Har du kjøpt utstyret hos Japan Photo tar du med deg utstyret og kvittering til en JP butikk, og kjøper en Supersikring. Dekker 100% alle skader. Har selv hatt utstyret med i bakken noen ganger - med snowboard på beina. Står du på ski er det selvsagt letter å bevege seg i retningen du ønsker. Er du litt utrygg på ferdighetene bør du gå til fots. Jeg randt ned bakkene i sirdalen med kameraet i hendene med "hånd-reim" på kameraet og av og til sekken på ryggen - bruker som regel kun et objektiv i bakken: vidvinkel. Når det gjelder kulde, kan batteriet fort gå "tomt". Da tar du det ut, og legger inni hansken sammen med hånda. Etter noen minutter plasserer du det i kameraet igjen, å det skal funke. Ellers er det bare å være forsiktig, både hvor du plasserer deg selv og hvor du tråkker. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Har du kjøpt utstyret hos Japan Photo tar du med deg utstyret og kvittering til en JP butikk, og kjøper en Supersikring. Dekker 100% alle skader. Har selv hatt utstyret med i bakken noen ganger - med snowboard på beina. Står du på ski er det selvsagt letter å bevege seg i retningen du ønsker. Er du litt utrygg på ferdighetene bør du gå til fots. Jeg randt ned bakkene i sirdalen med kameraet i hendene med "hånd-reim" på kameraet og av og til sekken på ryggen - bruker som regel kun et objektiv i bakken: vidvinkel. Når det gjelder kulde, kan batteriet fort gå "tomt". Da tar du det ut, og legger inni hansken sammen med hånda. Etter noen minutter plasserer du det i kameraet igjen, å det skal funke. Ellers er det bare å være forsiktig, både hvor du plasserer deg selv og hvor du tråkker. Har en stilig pervers drøm om å skru 7D'n med 10-20 fast i de gamle hoppskia og la det stå til utfor nærmeste stup, på ryggen en hangglider med jetmotor og bar Synes ungdommene i dag er noe lamme i fantasien Tor Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 tips: kjøp supersikring før det blir gjort Lenke til kommentar
pacuare Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Kameraet mitt har tålt ufattelig mye juling i løpet av 2 år, og viser ingen tegn til problemer. Har det med på ski ca 30 dager i året, hovedsakelig toppturer. Kjører alltid med sekk, kameraet i en snutebag festet i magebeltet ved hofta. Veldig lett tilgjengelig, så kompisene blir ikke alt for lei av å vente på at jeg tar bilder. Snutebagen er polstert, har blitt mistet i steinura mange ganger, har blitt fylt med snø (sammen med kameraet), senest i dag var det is på kameraet når jeg kom inn. Har EOS 30D med 24-105L, så en god del tyngre enn det du har. Har tryna med det mange ganger, er mer redd for skader på meg pga kamera i magen enn å ødelegge kameraet. Linsen jeg bruker er perfekt til toppturer, til park er vidvinkel bedre. Hvis du er normalt forsiktig er det ingen problemer med å ta med kamera i bakken. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Hadde med meg kameraet opp i skitrekket igår, og det gjekk sann i utgangspunktet fint, men orka kun å ha det på meg ei lita stund. Var så flatt og lite inspirerande lys, at det blei vanskeleg å få til dei virkelege blinkskudda. Og ja, det er vanskeleg å ta fokuserte bilete av nokon som kjem susande forbi meg. Har nok ikkje handla kameraet på Japanphoto, så supersikring derifrå er nok ikkje aktuelt. Men det kan vel ikkje koste så ekstremt for forsikring på kamerautstyr verdt ca 18000kr? (ojsann, har ikkje regna sammen før no). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå