gu Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Jeg skal bygge meg en HTPC og håper noen har noen innspill når det gjelder valg av hovedkort og CPU. Bruksområdet mitt er musikk og film. Spill er ikke viktig, men trivelig å ha muligheten. Maskinen bør kunne spille h264 i full HD uten hardware acceleration. Ellers er det støy/varme og oppgraderingsmuligheter som er det viktigste. De valgene jeg er mest usikker på, er: - AMD eller Intel? - Integrert grafikk eller eget skjermkort? For mitt bruk, ser det ut til at integrert grafikk er godt nok. I så fall står valget mellom AMDs 785G-chipset og Intels G45. For meg ser AMD ut til å gå av med seieren her, både når det gjelder pris, ytelse og strømforbruk. Dessuten er jeg litt skeptisk til å satse på en LGA 775-sokkel nå - den er vel på vei ut? Hvis jeg skal gå for en løsning med eget skjermkort, har jeg siktet meg inn mot Intels P55-chipset og en i5 750 CPU. Det er vel den mest fremtidsrettede løsningen, men jeg synes strømforbruket på 95 watt virker litt høyt. Det ser dermed ut til å stå mellom Intel P55 og AMD 785G. Er det noen som har noen tanker om valget mellom disse? Eventuelt noen andre gode alternativer som jeg ikke har tenkt på? Og dessuten - hvilken CPU vil dere anbefale hvis jeg satser på AMD? Vil en AMD Athlon II X2 240e kunne spille av full HD på egenhånd, eller trenger den hjelp av GPU? Håper noen kan hjelpe meg med dette, så jeg kan få kjøpt en forsinket julepresang til meg selv i løpet av romjula Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Svaret er ganske enkelt. Skal det være en ren HTPC- altså en PC som kun skal brukes til å spille Video, musikk, vise bilder, nettsurfing og enkle kontoroppgaver. Vil jeg si et AMD 785G Hovedkort ligger høyest på listen. Du vil heller ikke trenge et eget skjermkort, det integrerte ATI skjermkortet vil kunne spille av video, selv HD matriale som Blu-Ray og dette selv med en svak CPU. Dessverre er vell ATi AVIVO HD og UVD hardware acceleration? Jeg vet ikke hvorfor du ikke ønsker hardware acceleration? Det å la CPUen jobbe på høygir for å dekode HD-Video er vell mindre bra? Dessuten er det ikke noe problem med ATi AVIVO HD og UVD, om du da ikke har superlimet deg fast til gammle Windows XP eller eldre Windows OS og ikke er villig til å ta steget fremover. Lenke til kommentar
gu Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 Takk for svar. Jeg har vel tenkt mye av det samme selv, så jeg heller klart mest mot 785G-løsningen. Grunnen til at jeg vurderer Intels P55-chipset er at det er "de nye greiene", og kanskje mest fremtidsrettet. Og det koster jo ikke stort å sette inn et eget skjermkort. Men jeg synes prosessorene virker litt for strømkrevende for en HTPC. Jeg skjønner godt at du spør om hvorfor jeg ikke ønsker hardware acceleration. Det virker jo helt teit å ikke ønske seg noe så genialt Grunnen er at jeg liker å se filmer med undertekster, og så langt har jeg ikke funnet noen annen programvare enn Media Player Classic som støtter hardware acceleration i kombinasjon med undertekster. Media Player Classic er jo et glimrende program, men fruen i huset vil nok foretrekke en litt mer brukervennlig front-end, som feks XBMC eller MediaPortal. I så fall må jeg velge mellom undertekster og hardware acceleration. Dermed blir det viktig at CPU'en takler HD på egen hånd. Har du forresten noe forslag til hvilken AMD-CPU jeg bør gå for? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå