Gå til innhold

Tur objektiv til 350D

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ute og reiser en del og ønsker meg et objektiv som egner seg til landskap, bygninger, personer. Så jeg trenger vel egentlig en god all arounder. Er i USA per dags dato og objektiver er en del rimligere her. Kan noen peke meg i riktig retning?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som et allroundobjektiv med litt ekstra fokus på reise ville jeg helt klart tatt en ekstra god titt på den splitter nye Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM. Dette objektivet får du får $700-750. Med dagens kurs tilsvarer det under 4500 kr.. Dette objektivet koster koster 7000 kr. i Norge.

Spesielt den ekstra vidvinkelen i forhold til andre normalzoomer må være midt i blinken for deg på reise i trange byer og landskap. Det er temmelig stor forskjell på 15mm og 18mm, som jeg regner med du har på din nåværende zoom.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Det er:

- mer fleksibelt enn objektivet du har nå mtp. zoomområde.

- vesentlig bedre optisk (regner med du har EF-S 18-55mm nå?)

- ikke minst, et objektiv du kan ta med deg videre når du kjøper nytt kamerahus. Enten ved at 350D blir ødelagt, eller at du får lyst til å oppgradere til et nyere kamerahus.

Du har nok ikke 350D for alltid :). Optikk derimot kan du så og si ha for alltid.

Lenke til kommentar

Hmm du har et poeng, er bare litt usikker på hvor mye jeg vil bruke på det. Har brukt kameraet relativt lite men fikk smaken for det igjen når jeg startet å reise. Jeg har funnet det til 4100 her borte.

Stemmer forøvrig at jeg har 18-55. Hva blir den største forskjellen jeg merker ved å bytte til Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM?

Lenke til kommentar

Kan tenke meg at du får varmere farger,skarpere bilder og når du nå får et objektiv med stabilisering kan du unngå bevegelseuskarphet og du kan bruke det i litt mørkere omgivelser og få gode resultater.

Har den tidligere utgaven 17-85 IS og er kjempefornøyd med den,og er du ikke fornøyd med den nye utgaven kan du enkelt selge den i Norge uten tap.

Når det gjelder brennvidde forskjellene kan du sjekke det her.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Stemmer forøvrig at jeg har 18-55. Hva blir den største forskjellen jeg merker ved å bytte til Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM?

Jeg mistenker at du vil merke at bildene blir bedre ;) Men det blir ikke en "Wow - in your face" opplevelse. Men etter noen måneder, så ser du at det flere bilder som ble bra. Det vil skyldes flere ting; bedre brennviddeomfang (litt mer vidvinkel og tele), litt bedre optiske egenskaper, og det at du har fått deg noe nytt ;) 15-85mm dekker et såpass stort område at det kan være det eneste objektivet du trenger på tur*

Tom

*) Ja, jeg vet at det er mange som sier at det er for lite tele. Men hvis du ikke er på tur for å ta bilder av fugler og ville dyr; så vil området 15-85mm dekke 99.99% av de motivene som du ønsker å få med deg fra en ferie.

edit: ettersom du har den gamle versjonen av 18-55mm, så vil du nok merke større forbedringer i bildekvalitet.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Du kan jo sjekke Canons nye 18-135mm IS også. Det er billigere enn 15-85, gir deg ikke bedre vidvinkel enn ud har, men mer tele enn både 18-55 og 15-85. Det er ikke så bra byggekvalitet som 15-85 heller, men har du greid deg bra med 18-55 hittil er ikke 18-135 noe verre.

Du får også bildestabilisator (både på 15-85 og 18-135) og det gjør det lettere å få skarpe bilder i dårlig lys (men det hjelper ikke når motivet beveger seg). Personlig tviler jeg på at du vil se store endringer i bildekvalitet mellom 18-55, 15-85 eller 18-135. 15-85 er utvilsomt bedre, men hvis du stort sett ser bildene på skjerm eller lager 10x15 kopier vil nesten alle objektiv gi helt grei bildekvaliet.

Lenke til kommentar

Ville kjøpt orginalblits,grunnen er at eventuell oppgradering til nyere hus ikke byr på problemer og automodusen "ettl" blir enklere.

Både 430EX II og 580 EX II er og foretrekke,de har et fast hjelpefokuseringslys og du kan også bruke 580EX II som master hvis du kjøper flere blitser senere.Og hvis du bytter kamera senere er kan det hende at muligheten er stor for at det har innebygget trådløs styring av blitsen.

Ikke kjøp de tidligere modellene som ikke har benevnelsen II.

Kjøp også kabelen OC-E3,den er mye billigere der du er nå :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Takk :)

Tror jeg går for 580 II, men du nevner en ledning jeg trenger. Følger det ikke ledning med blitzen?

Takk

Nei,blitsen blir utløst via skoen som blir brukt når du monterer den på kamera.

Og kabelen er kjempefin å bruke for å få blitsen litt bort fra kamera,for å få litt kulere lyssetting i enkelte situasjoner.

Lenke til kommentar

Da har jeg snakket med b&h photovideo og de anbefalte ikke å kjøpe sistnevnte canon linse ettersom den er relativt lik den jeg allerede har. Han nevnte også at jeg heller burde ha en linse som dekker lengre rekkevidde som ofte er greit når man reiser.

De anbefalte:

Canon 18-200 til 599 dollar

Tamron 18-270 595 dollar

Blitz:

Canon 430 II 250 dollar

Vivitar 400/393 99 dollar

DF 400 2-C (usikker på pris)

Jeg sa jeg venter til imorgen før jeg bestemmer meg men hva mener dere?

Takk!

Lenke til kommentar

18-200 og 18-270 er såkalte superzoomer/reiseobjektiv,de er i utgangspunktet ikke bedre en et rimelig kitobjektiv angående lysstyrke og bildekvalitet.Når de har såpass stort brennviddespekter "mm" blir det på kompromiss av noe,så det er normalt skarpes i mellomregistret og litt dåligere i den korteste og lengste brennviddene.Grunne for at de sier at du burde kjøpe de er at du da får et med allsidig objektiv men på bekostning av kvaliteten,Hvis du bestemmer deg for og kjøpe et så er Tamron 18-270 VC = IS den som får mest skryt.

Og vil anbefale deg og kjøpe originalblits grunnet bekvemmeligheten ved og bruke den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...