Gå til innhold

Hitler - var han elsket eller fryktet?


Husam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Poenget er at enkelte beskriver Hitler som en mann som brukte frykt for å opprettholde makten, mens mitt inntrykk er at han heller baserte seg på å oppnå genuin støtte, ihvertfall til en lang periode ut i krigen.

Han spilte på Nasjonalfølesen innad i Tyskland.

 

Det ligger nok en del i det ja. Tyskland følte seg ganske langt nede etter å ha fått all skylden for 1. verdenskrig, og de ble blant annet nektet å ha eget flyvåpen en stund. Så når Hitles begynte å vise seg så var det sikkert mange som så på ham som en person som kunne bringe Tyskland sin stolthet tilbake.

Endret av Slaxxor90
Lenke til kommentar

Men dette med at de var gode på propaganda og at folket ble utnyttet mens de stod svakt er velkjent og ikke noe disputt rundt. Jeg spør igjen - er det noen som har info og kilder på hvordan den genuine oppslutningen til Hitler var gjennom hans periode som sjef? Forandret den seg nevneverdig? Hadde han alltid høy status hos størstedelen av folket?

Lenke til kommentar

Si ifra hvis du finner noen troverdige kilderr som sier noe om Hitlers popularitet under krigen da :) Enten så er det vel tyske propaganda kilder eller så er det de allierte sin info, som ikke heller er helt troverdig.

 

Edit: Vet ikke om du vet hvordan Berlin, Dresden etc så ut etter krigen, men at informasjon i alle mulige former gikk tapt er ganske sikkert.

Endret av Hans-o
Lenke til kommentar
Var Adolf Hitler elsket eller fryktet av majoriteten av det tyske folket før og under 2. VK?

 

Sannsynligvis en kombinasjon av begge. Jeg elsket en jente en gang, men fryktet i blant hva hun kunne finne på mot meg.

 

Dog tror det bare var en minoritet som likte barten hans. Flott at det tyske folket har klart å se forbi det ytre gjennom historien.

Lenke til kommentar
Si ifra hvis du finner noen troverdige kilderr som sier noe om Hitlers popularitet under krigen da :) Enten så er det vel tyske propaganda kilder eller så er det de allierte sin info, som ikke heller er helt troverdig.

 

Edit: Vet ikke om du vet hvordan Berlin, Dresden etc så ut etter krigen, men at informasjon i alle mulige former gikk tapt er ganske sikkert.

 

Nåja, hvis man skal ta utgangspunkt i at absolutt alle kilder ljuger om alt til sin fordel er det umulig å få noe ut av historiefaget. Det må selvfølgelig gå an å få et inntrykk av hvordan tilstanden var i Tyskland på 30- og 40-tallet gjennom historien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...