Gå til innhold

Lovligheten til "dette bryter garantien"-klistremerker


PacAnimal

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fikk en ASUS EEE til jul, men dessverre en modell uten Bluetooth internt. Bluetooth-modulen kan bestilles på nettet (original fra Asus) med ledning som passer i en plugg jeg ser er på hovedkortet. Jeg har tatt av tastaturet for å se kontakten. Problemet er at for å få montert modulen når den kommer så må jeg skru av en metallplate som er mellom tastaturet og hovedkortet. På en av skruene er det et svært skjørt klistremerke som sier garantien brytes om det klistremerket er i stykker.

 

Jeg jobber med datamaskiner hver eneste dag og er i aller høyeste grad kvalifisert til å feste en liten bluetooth-modul på riktig sted og putte en kontakt i hovedkortet. Bryter jeg virkelig garantien i norge om jeg gjør det? Med en original modul som i noen tilfeller selges ferdig installert?

 

Butikken maskinen er kjøpt i selger ikke modulen og den kan derfor ikke installeres av dem.

 

Jeg kan ikke fatte at sånt kan være lovlig i norge? Kan de sette sånne merker på stasjonære maskiner også? Jeg skal ikke akkurat til med loddebolten her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det handler om at forbrukeren ikke skal begynne å tukle i maskinen uansett om han er erfaren eller ikke for ikke å pålegge bedriften ansvaret og kostnadden med å reparere den.

 

Er du veldig forsiktig kan du jo bare ta av klistremerket forsiktig uten å ødelegge det? :)

Lenke til kommentar

Ja, det kan de. Garanti er noe butikk/selger/produsent gir deg på frivillig basis og er ikke et lovfestet krav du har. Derfor kan også den som gir garantien stille de vilkårene de ønsker.

 

Reklamasjonsretten derimot er lovpålagt og kan ikke avvises ved hjelp av slike klistremerker. Og om du jobber med datamaskiner hver dag på et profesjonelt nivå så er eg skuffet over at du ikke visste dette.

Lenke til kommentar

Så reklamasjonsrett har jeg uansett? I så fall er jo ikke garantien så viktig :)

 

Og om du jobber med datamaskiner hver dag på et profesjonelt nivå så er eg skuffet over at du ikke visste dette.

 

De datamaskinene jeg jobber med vet jeg at jeg har lov til å tukle med. Lovligheten har aldri vært et spørsmål der.

Lenke til kommentar
Så reklamasjonsrett har jeg uansett? I så fall er jo ikke garantien så viktig :)

 

Og om du jobber med datamaskiner hver dag på et profesjonelt nivå så er eg skuffet over at du ikke visste dette.

 

De datamaskinene jeg jobber med vet jeg at jeg har lov til å tukle med. Lovligheten har aldri vært et spørsmål der.

Reklamasjonsretten er LOVPÅLAGT. Så ja :) Bare åpne og sånn, bare ikke ødelegg noe for da mister du reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar
Reklamasjonsplikten er lovpålagt, men hvis du har åpnet maskinen kan man argumentere for at feilen har oppstått etter at risikoen for feil gikk over på deg. Og voilà, ingen reklamasjonsrett.

Det hjelper ikke. Reperatørene må BEVISE hva som er feil og hva som forårsaket feilen. Du har KRAV på bildebevis og forklaring.

 

 

Så hvis du ser i åpner en pc, og plutselig slutter CPUen å virke, er det da sannsynlig at det er din feil? Nei det er det ikke. Samme med alt annet, det er ikke slik at "skjermkortet sluttet å fungerere" men f.eks. "Kondensator X var brent opp antakligvis pga. fabrikkfeil".

Lenke til kommentar
Reklamasjonsplikten er lovpålagt, men hvis du har åpnet maskinen kan man argumentere for at feilen har oppstått etter at risikoen for feil gikk over på deg. Og voilà, ingen reklamasjonsrett.

Det hjelper ikke. Reperatørene må BEVISE hva som er feil og hva som forårsaket feilen. Du har KRAV på bildebevis og forklaring.

 

Merkelig nok er det mange som tror dette. Selger har riktignok undersøkelsesplikt, men denne strekker seg på langt nær så langt som du virker å synes. Det er faktisk ikke selger som må dokumentere/bevise at mangelen er ditt ansvar (med unntak av særregelen i fkjl § 18 annet ledd der en feil som viser seg innen seks måneder etter kjøp skal i all hovedsak anses å være selgers ansvar). Selgers undersøkelsesplikt strekker seg så langt som å undersøke om det foreligger en mangel, og om denne forelå på overtakelsestidspunktet.

 

Alternativt kan det synes som om du har misforstått hva "BEVISE" betyr. Å bevise noe i norsk sivilprosess vil si å klarlegge at noe er mer sannsynlig enn noe annet. 51% sannsynlighet holder.

Lenke til kommentar
Alternativt kan det synes som om du har misforstått hva "BEVISE" betyr. Å bevise noe i norsk sivilprosess vil si å klarlegge at noe er mer sannsynlig enn noe annet. 51% sannsynlighet holder.

Å sannsynliggjøre noe er ett uttrykk som ofte blir brukt men at en eksakt sannsynlighet på 51% er nok er bare tull.....

 

Selve sannsynlighetsberegningen i en slik prosess er jo veldig subjektiv i tillegg.

 

Reklamasjonsretten er LOVPÅLAGT. Så ja :) Bare åpne og sånn, bare ikke ødelegg noe for da mister du reklamasjonsretten.

Nei man mister ikke rette til å reklamere hvis man ødelegger noe.

 

Det er bare at sannsynligheten for at du får medhold i reklamasjonen blir mikroskopisk og man kan bli pålagt å betale ett undersøkelsesgebyr i tillegg.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det er en veldig stor grunn til at produktene ikke skal åpnes av andre enn teknikere, og dette er fordi elektroniske produkter er svært utsatt for ESD, statisk elektrisitet. Det kan være nærmest umulig å bevise fysisk at statisk elektrisitet har tatt livet av en eller flere komponenter. Derfor er maskinene forseglet.

 

ESD koster, i følge en rapport som kom for en del år siden, bedrifter flere titalls milliarder kroner hvert år på verdensbasis. En av Norges største PC-produsenter for mange år siden (husker ikke om det kan ha vært REC eller PS) reduserte antall DOA-maskiner (død ved ankomst) med nesten 50 % ved å oppgradere sitt annlegg for PC-produksjon med bedre ESD-beskyttelse.

 

Min personlige påstand er at du derfor må sende maskinen inn til leverandør, eller et godkjent verksted, for å få oppgradert maskinen og samtidig kunne være 100 % sikkert på at du ikke bryter garantien/reklamasjonsretten. Hvis ikke må du selv være oppmerksom på at du kan måtte bære ansvaret selv. Ut i fra det jeg vet har det ikke vært mange slike saker oppe til behandling hos FTU.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Det spørs jo selvfølgelig hva som går i stykker, men jeg ser for meg at utfallet av en slik sak kommer veldig an på hva som ble skiftet, og hvilken tilknytning dette har til feilen som evt. oppstår, og hvor godt partene argumenterer for sitt syn.

 

Men du mister ikke reklamasjonsretten av å bryte en garaniforsegling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...