Gå til innhold

BK: Første portrett med studio lys.


RasmusKRiis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Første gang jeg prøver meg med studio lys her med to kompakt blitzer og to papraplyper.

 

Hva synes dere?

Artig med studiolys :) ?

Det er to tips jeg ser jeg kan gi deg, det er for det første at du kan gjøre den ene blitsen til ditt hovedlys* og den andre til innfylling.. Slik bildet er nå er lyset tilnærmet likt over hele, og det lite eller ingen modelerende effekt. Du får ingen dybde i bilde , hvis du skjønner ..

Det andre er at ved måten du stiller opp lysene dine på , så får du TO glimt i hvert øye, noe som ikke er heldig ..

Det kan virke som at du har blitsene dine veldig lavt plassert i forhold til modellen din..? Er det mènt å være slik ? Bakgrunnen er ok synes jeg, den tar iallefall ikke vekk fokuset fra modellen :)

Lykke til videre :)

 

Mundus

Lenke til kommentar
Første gang jeg prøver meg med studio lys her med to kompakt blitzer og to papraplyper.

 

Hva synes dere?

Artig med studiolys :) ?

Det er to tips jeg ser jeg kan gi deg, det er for det første at du kan gjøre den ene blitsen til ditt hovedlys* og den andre til innfylling.. Slik bildet er nå er lyset tilnærmet likt over hele, og det lite eller ingen modelerende effekt. Du får ingen dybde i bilde , hvis du skjønner ..

Det andre er at ved måten du stiller opp lysene dine på , så får du TO glimt i hvert øye, noe som ikke er heldig ..

Det kan virke som at du har blitsene dine veldig lavt plassert i forhold til modellen din..? Er det mènt å være slik ? Bakgrunnen er ok synes jeg, den tar iallefall ikke vekk fokuset fra modellen :)

Lykke til videre :)

 

Mundus

 

Hovedlys? Hva er det?

Lenke til kommentar

Hovedlyset er ...hovedlyset :) , på samme måte som sola er *hovedlyset* ute.. Altså at lyset kommer i hovedsak fra en kilde/retning, og de(t) andre lys er utfylling/opplettingslys.

Jeg snakker nå ut fra en typisk tradisjonell måte å ta ett portrett på, men greit å vite litt om slikt før man går videre med eksperimenter..

De store malerene brukte også denne måten å belyse/male sine portretter på, og faktisk så er ett oppsett oppkalt etter Rembrandt.

Såvidt jeg husker er det lett gjennkjennelig ved at hovedlyset kommer inn høyt og til ene siden for personen. Når du stiller inn lyset (altså hovedlyset) så skal det være så høyt og til side for fotografen at det danner en trekant (mer eller mindre) av lys på kinnet på skyggesiden av personen du tar bildet av. Da har du det som kalles Rembrandtbelysning. Innfyllingslyset bruker du da ca i høyde eller høyere enn kamereat, for å lette skygger og ta ned kontrastene..

 

Her har du ett eksempel

 

Det finnes mange typer oppsett av lys , men de fleste benytter seg av ett hovedlys og i tillegg reflektorer/tilleggslys for å gjøre skygger mindre markante. Så har du hårlys og bakgrunnslys og alt det andre.. :)

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Hovedlys = Key light

 

Poenget var så vidt jeg tolket det at du kan redusere styrken på den ene lyskilden for å få litt mer kontraster og dybde. Det er jeg tilbøyelig til å være enig i, men det er så vidt meg bekjent veldig typisk for high-key at man har såpass jevn lyssetting. (Jeg kan ta feil her - i så fall, korriger meg plzkthx)

Er enig i det du sier om High-Key portretter, men jeg oppfatta ikke dette portrettet som ett forsøk på det :), jeg tror at han da ville valgt en annen farge enn knallblå på modellens genser ..

Endret av Mundus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...