Gå til innhold

Forstår meg ikke på Nikon 50mm f/1,8


Anbefalte innlegg

Jeg fikk altså objektivet til jul, men forstår meg ikke på det. Jeg er sikkert dum med store bokstaver men bildene blir enten kjempemørke eller kjempelyse og jeg har stillt på lukkertid og lysstyrke og alt og.. ja. Vurderer å prøve å få byttet det inn i Sigma 70-300 APO Macro Nikon for akkurat nå gir ikke objektivet meg så mye mer enn standardobjektivet 18-55. Jeg er ikke proff, så er sikkert _jeg som ikke får noe ut av det. Er det noen som har en nettside eller kan si litt om objektivet? Hva gjør jeg feil?

Endret av Birgittepia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass på å sette blenderringen på minste blender (høyeste tall, 22) og lås den der.

 

Se bildet her: Bilde av 50mm 1.8

 

Over 5.6-tallet er det en hvit prikk. Den skal vris til 22. Lås med knappen som er oransje, rett bortenfor tallrekken, rett under der det står 1:1.8D

 

Hvis du allerede har gjort dette, så vil jeg nesten tro at det er noe galt med objektivet ... evt at du gjør noe veldig galt med innstillingene du bruker. Du vil kunne ta bedre tekniske bilder med dette objektivet en kit-objektivet.

Endret av Lid/Ran
Lenke til kommentar

Du sier lite om hvilket kamera og under hvilke situasjoner dette oppstår. Særdeles vanskelig å kunne hjelpe uten å vite noe mer utover dette.

 

Sett kamera i A-modus slik at du velger blenderåpning og kamera velger lukkertid selv. Eksponeringskompensasjon skal stå i 0 og ISO må velges ut fra hvor lang lukkertid du har i den aktuelle situasjonen. En fin regnemåte er lukkertid lik brennvidden på objektivet.

Lenke til kommentar
Jeg er sikkert dum med store bokstaver men bildene blir enten kjempemørke eller kjempelyse og jeg har stillt på lukkertid og lysstyrke og alt og.. ja.

Ikke så mye dum, som uerfaren. Med store bokstver. ;) Det er mye som tyder på at du ikke helt har taket på eksponering, og forsøker å gape over for mye.

 

I første omgang ville jeg ha dummet det lengre ned enn Shocktrauma foreslår. Sett kameraet i P, aktiver auto-ISO og dropp all eksponeringskompensasjon. Da bør du automatisk få rimelig rett eksponering. Så kan du gå over i blenderprioritet (fortsatt med auto-ISO), og begynne å leke deg.

 

50/1.8 er, for de fleste, et langt mer spennende objektiv enn en 70-300. (det var også mine to første objektiver etter kit... ;)) Fokuser på å lære deg hvordan de forskjellige variblene i eksponeringen henger sammen (det er ganske trivielt), og kos deg med mulighetene en stor blenderåpning gir! :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
...og jeg har stillt på lukkertid og lysstyrke og alt og..

Med all mulig respekt, når man har liten peiling så skal man ikke drive å "stille på lukkertid og lysstyrke og alt" ;)

Gjør som de andre sier, og begynn i P med auto ISO! Så skal du se at bildene blir bra :)

 

Nå har jo du fremdeles ikke sagt hvilket kamera du har, men har du et uten fokusmotor, så vil du ikke få autofokus med dette objektivet.

Lenke til kommentar

Som et lite svar på Anew's innlegg vil jeg bare si det slik at jeg mener at trådstarter bør nullstille eventuelle kamerainstillinger til null før hun begynner med noe som helst. Deriblant er det ofte at folk har lagt inn både en og fem EV i eksponeringskompensasjon i vilkårlig retning når man har "prøvd alt".

 

P og Auto ISO er flott for å få bildene riktig eksponerte, men trådstarter lærer ikke voldsomt av det heller. Auto ISO og A vil i første omgang lære brukeren hva stor og liten blenderåpning gjør - både mht. dybdeskarphet og lukkertid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Anew: Jo takk for at du minte meg på det? Jeg har ikke lagt skjul på at jeg også er litt uerfaren, men jeg lærer for hver dag. Selv om du/dere er mer vitende om diverse ting angående foto, kamera, objektiv osv så er det kanskje bedre å svare på en måte som gjør det litt koseligere for en ikke så erfaren jente å faktisk stille spørsmål til deg.

 

Tusen takk for alle svar, jeg skal prøve på alt som står her :-)

Lenke til kommentar

Det er sånn det er,alle vil gjerne dele med sine kunnskaper på forekjellige nivåer og er man ikke enige så kan diskusjonen for bli litt voldsom for enhver :)

 

DU kan også se litt i BK"bildekritikk" på bilder og prøve å etterlingne de bildene du liker på innstillinger og utsnitt,normalt så står innstillingene som man bruker på bildet i tråden,hvis ikke så er det bare og spørre trådstartere.

 

Edit: apropos Anew så regner jeg med at han hold en litt fleipete tone i sitt innlegg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Anew: Jo takk for at du minte meg på det? Jeg har ikke lagt skjul på at jeg også er litt uerfaren, men jeg lærer for hver dag. Selv om du/dere er mer vitende om diverse ting angående foto, kamera, objektiv osv så er det kanskje bedre å svare på en måte som gjør det litt koseligere for en ikke så erfaren jente å faktisk stille spørsmål til deg.

 

Tusen takk for alle svar, jeg skal prøve på alt som står her :-)

 

Ta og lek deg litt med dybdeskarphet "dof" da skal du se at du har fått et superobjektiv.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...