Gå til innhold

Trenger tips til speilrefleks med best "antirystelse"


Anbefalte innlegg

Hei

 

er nå på mitt tredje speilreflekskamera i amatørklassen (trenger virkelig ikke mer). Først hadde jeg en Nikon D40 og den var god, men måtte selge den fordi jeg tenkte at "kompaktkamera vil holde til mitt bruk". Etter en liten stund gikk jeg for Olympus E-520 på bruktbørsen, men hørte mye bra om Olympus E-420 med "pancake" objektiv og gikk for det istedet. Det er E-420en jeg har fortsatt.

 

Men jeg har ett problem. Hendene mine småskjelver konstant (har en mild diagnose på det). Så jeg får ikke til å ta stabile bilder med kameraet jeg har nå! Mener å huske at Nikon D40en var grei sånn sett.

 

Har dere noen tips til point-and-shoot brukervennlig speilrefleks som er bra til mitt bruk?Har lyst til å holde meg på rundt 4000 kr. men kan strekke meg et par tusen om det er av siginifikans verdi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

er nå på mitt tredje speilreflekskamera i amatørklassen (trenger virkelig ikke mer). Først hadde jeg en Nikon D40 og den var god, men måtte selge den fordi jeg tenkte at "kompaktkamera vil holde til mitt bruk". Etter en liten stund gikk jeg for Olympus E-520 på bruktbørsen, men hørte mye bra om Olympus E-420 med "pancake" objektiv og gikk for det istedet. Det er E-420en jeg har fortsatt.

 

Men jeg har ett problem. Hendene mine småskjelver konstant (har en mild diagnose på det). Så jeg får ikke til å ta stabile bilder med kameraet jeg har nå! Mener å huske at Nikon D40en var grei sånn sett.

 

Har dere noen tips til point-and-shoot brukervennlig speilrefleks som er bra til mitt bruk?Har lyst til å holde meg på rundt 4000 kr. men kan strekke meg et par tusen om det er av siginifikans verdi.

 

Jeg vil anbefale å se på en E-P1 på foto.no til 3.900 nå, ikke et speilrefleks riktignok, men nær nok for meg, jeg er veldig fornøyd med det, men det er et litt sært kamera, så det kan lønne seg å lese noen tester og dra og få fikle litt med det før du bestemmer deg. Ellers ligger det en E-510 på foto.no, til en fin pris.

 

Edit: Han som annonserer E-P1 til 3.900 skriver at kameraet koster 9000 i butikken nå, det er helt feil, med 14-42 kan du få det til 5000, -hans prisforlangende på 3990 er uansett ok synes jeg.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Jeg er enig i det Nautica sier om et lyssterkt objektiv. Dersom du har en kronisk diagnose som gir deg lette skjelvinger skjønner jeg imidlertid at det også ville være fint med "antirystelse".

 

Og siden dette er noe du prioriterer, og i praksis trenger på alle dine objektiver, så tenker jeg det er fornuftig å gå for et system/merke som har "antirystelse" innebygd i huset. Da vi du få denne funkjsonen uansett hvilket objektiv du setter på - noe som ikke alltid er nødvendig for personer med stødige hender, men som vi være mer aktuelt for deg.

 

Dette betyr i praksis kamera fra Olympus (fra 520 og opp), Pentax og Sony. Alle tre har gode innstegsmodeller. Personlig ville jeg foretrukket Olympus eller Pentax, men det kan skyldes at jeg vet for lite om Sony.

 

Olympus har feks 520 til rundt 3600,- med kitobjektiv. Om økonomien tillater det ville jeg sett på Pentax K-x til rett under 5000,- med kitobjektiv. K-x har enda en fordel for deg da den yter godt på høy ISO, noe som gjør at du kan ta bilder med kortere lukkertid - noe som igjen gjør at effekten av håndristingen din blir mindre.

 

 

Olympus 520 i prisguiden. Sjekk prisen hos feks Komplett.

 

Pentax K-x i prisguiden. Sjekk prisen hos Dustin Home

 

Nikon og Canon har ikke "antirystelse" i kamerahuset. Det betyr at for hvert objektiv du kjøper, så må dette ha innebygd slikt. Det koster penger, og en del modeller får man ikke med slikt heller - spesielt lyssterke fastobjektiv.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er om stabilisering vil hjelpe,hvis trådstarter har såpass bevegelser i hendene at de er synlige vil nok ikke stabilisering hjelpe.

Effekten av stabilisering er der uansett, og det er gode grunner til at produsentene lover et antall stopp (relativ effekt), og ikke en lengste lukkertid (absolutt effekt). Så dersom TS ellers måtte hatt 1/300 sekund lukkertid for å nøytralisere egne bevegelser, så vil stabilisert utstyr tillate lukkertider et sted mellom 1/15 og 1/60 sekund.

Lenke til kommentar
så vil stabilisert utstyr tillate lukkertider et sted mellom 1/15 og 1/60 sekund.

...forutsatt at rystelsene er innenfor stabilisatorens arbeidsområde (amplitude/frekvens, som nevnt over).

 

Bildestabilisatorer er tilpasset svært liten amplitude, og relativt lav frekvens - det som skal elimineres er kroppens naturlige bevegelser, som følge av pulsen. Disse er små, og holder en frekvens på noen få Hz.

 

Et større og tyngre kamera har mer masse som skal settes i bevegelse. Det er derfor lettere å holde stille.

Lenke til kommentar

Hvis du har muligheten ville jeg hvis jeg var deg dratt på en fotobutikk og spurt om å få prøve ulike modeller og ta noen bilder i butikken, da kan du sjekke om stabiliseringen er nok til å dempe skjelvingene dine. Siden du har E-420 fra før kan du bør du kanskje gå for Olympus slik at du fortsette å bruke objektiver du allerede har.

Ellers er Sony A230 kit m 18-55 med stabilisering i kamerahuset å få til en meget hyggelig pris på dagstilbud 29.12 på Lefdal til 2795.-

Lenke til kommentar

En monopod er et godt forslag, som også hjelper på dagens kamera.

 

Jeg er ikke like pessimistisk som en del av dere andre, når det gjelder bildestabilisering som hjelp mot TS sine skjelvende hender. Jeg tror det vil hjelpe.

 

Olympus har en E-620 som er nesten like kompakt som E-420, men har bildestabilisering. Er muligens litt dyr; men kan anbefales.

 

Men jeg anbefaler at prøver ut monopod først.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hei. Tusen takk for svar. Jeg skjelver ikke så mye at du kan se at hendene skjelver, men det vises på uklare bilder (gjerne i lavt lys, om det har noe å si?). Får nesten prøve meg på en monopod først, fordi jeg liker kompaktheten til kameraet jeg har. Hvor får jeg kjøpt det rimelig?

 

Jeg har faktisk ett stativ som jeg ikke har brukt hittil. Heter kanskje tripod fordi den har tre ben? Det er veldig kompakt og "pinglete" og kom i hendig bæreveske, så jeg skal prøve å jobbe med den og se hvor godt jeg klarer å tilpasse meg med å ta med stativet over alt...

 

Går det ikke bra, får jeg bytte tilbake til E-520 evt. E-620. Hadde gjerne prøvd kamera i butikken, men nettpris er ofte endel bedre så jeg hadde egentlig bare snytt butikken for ansatte og tid... Men Japan Photo har nogenlunde samme priser både på nett og i butikk? Kan prøve der hvis jeg skal bytte!

 

 

Forresten, hvis noen her har objektivanbefaling som tar gode bilder i lavt lys så vil jeg sette pris på input også.

Endret av noekult
Lenke til kommentar
Olympus har en E-620 som er nesten like kompakt som E-420, men har bildestabilisering. Er muligens litt dyr; men kan anbefales.

 

620 er på tilbud hos Elkjøp til skremmende lave 4995,- m kit-objektiv :ohmy:

 

Ellers tror også jeg stabilisering vil fungere. Hvis problemet er større enn hos folk flest (alle skjelver) - så ville jeg personlig kjørt full pakke med lyssterkt objektiv, stabilisator i hus og et kamera som yter godt på høyere ISO. På det sistnevnte kommer Olympus litt dårligere ut enn de fleste.

 

Hvis tådstarter allerede har 25mm pancake så er det selvsagt et godt argument mot systembytte, feks K-x. Imidlertid er ikke dette objektivet heller svært lyssterkt, og i det hele tatt mangler det vel litt på svært lyssterke objektiver til en vettug pris i fourthirds (Sigma 30mm 1.4 til 3500,- kanksje?). Pentax er vel muligens ikke veldig mye bedre der, men en rask titt i prisguiden sier meg at det er litt mer å velge i.

 

Monopod er en god ide, men det er vel en gang slik at en ikke gidder å drasse den med seg overalt. Spesielt hvis ideen bak å ha 420 var at det var lite og snertent...

Endret av Lid/Ran
Lenke til kommentar

Du kan også vurdere et større kamera - større kamera kan gi mer stabilitet, avhengig av hvordan "risteproblemet" arter seg. Et kamera som har bedre ytelse på høyere ISO kan hjelpe deg med å få lukkertiden ned.

 

Ellers - når du nevner at du får shaky bilder i dårlig lys - kan det rett og slett være at du har for lange lukkertider? Når det er dårlig nok lys, og du ikke går opp i ISO, så kan kameraet gjerne foreslå så lange lukkertider at du ikke har nubbesjangs til å holde kameraet stødig nok, uansett hvor stabil du er på lankene..

 

Tommelfingerregelen er "Ikke lukkertid lenger enn 1/(effektiv brennvidde) sekunder, og ikke over 1/60s.".

 

Når du har en E-420, så har den en cropfaktor på 2, dvs at du skal gange opp brennvidden med to for å få effektiv brennvidde. Et 100mm objektiv skal du da ikke ha lenger lukkertid enn 1/100*2 s = 1/200s.

 

Vil anta at pancake-objektivet ditt kanskje er en 25mm f/2.8 pancake. Denne får så etter tommelfingerregelen 1/25*2 s = 1/50s, men siden tommelfingerregelen sier "ikke langsommere enn 1/60s", så bør du altså holde deg på 1/60s eller kjappere for å kunne forvente stødige bilder.

 

Hva slags lukkertid tar du bilder med håndholdt? Svarer du 1/10s, 1/25s og sånt, så er problemet ditt heller at du har for lang lukkertid. Får du stødige bilder på 1/60s? Kan du poste eksempler?

 

Blir det for mørkt på 1/60s, så skal du gå opp i ISO, bruke blits, og/eller bruke stativ. Med stativ kan du ha ganske så lange lukkertider, særlig på tripod, som du jo skriver at du har. (En bitteliten jallatripod kan være dårlig, da, og du bør også bruke tidsutløser, så avtrekkerfingeren din ikke rister kameraet.. ;) )

Lenke til kommentar

^ Takk for tips.

 

Nå har jeg funnet ut av et par ting. For det første slo jeg av innstillingen "innedørs", og det hjalp en god del med en gang. Og for det andre hadde kameraet noe som het "antishock". Da må kameraet holdes i posisjon i ca. 2 sekunder (dette kan justeres, men ser ikke behov for å ha det i lengre tid) før bildet blir tatt og så langt har det fungert ganske greit. Har også begynt med la albuene støtte seg ribbeina, det har hjulpet litt til. Resultatet er at jeg ikke ser nevneverdig rysting på bildene lenger, selv etter å ha zoomet inn på forskjellige områder - tok f. eks. bilde av DVD-hylla fra avstand og alt var leselig og klart!

 

Tror det rett og slett bare har vært min idioti å sette på slik preprogrammert funksjon for å få et lysere bilde uten bruk av blits i mildt opplyste rom...

 

Tror jeg skal beholde E-420en en stund til :) Det var altså ikke verre, sorry hvis jeg har vært teit.

Lenke til kommentar

Ser du er på rett spor.

Men vil tro at du har mer og hente i å jobbe med holdeteknikken din. Om du ikke allerede har gjort det, så les http://www.akam.no/artikler/staa_stille-/48071

 

Ellers så virker ofte økt vekt gunstig på rystelser. Ekstra batterigrep vil trolig kunne hjelpe en del, så sant ikke diagnosen din og gir deg musklesvekkelse eller lignende problemer. (Veit ikke om det finnes batterigrep til E-420)

Lenke til kommentar
Teit ja,drive og spørre om sånne kameragreier på et kameraforum :)

 

Hyggelig at det løste seg for deg,er det mer så bare spør i vei.En hel haug med folk her gledelig hjelper deg :thumbup:

 

 

Så bra da! Det er egentlig ganske vanlig at løsningen ikke egentlig er mer eller dyrere utstyr... :yes:

 

:)

 

 

Ser du er på rett spor.

Men vil tro at du har mer og hente i å jobbe med holdeteknikken din. Om du ikke allerede har gjort det, så les http://www.akam.no/artikler/staa_stille-/48071

 

Ellers så virker ofte økt vekt gunstig på rystelser. Ekstra batterigrep vil trolig kunne hjelpe en del, så sant ikke diagnosen din og gir deg musklesvekkelse eller lignende problemer. (Veit ikke om det finnes batterigrep til E-420)

 

Takk for linken, skal lese :) Og takk for tips om batterigrep!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...