pakprincess13 Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) Hei jeg går i 9.klasse og skal ha fremføring i norsk om Henrik Ibsen , i januar , er ikke sikker på hvilken uke , men det blir i januar Kriterier: - Fine bilder og gode stikkord - Riktig og relevant innhold - Riktig kildeliste - God formidlingsevne Noen tips til hvordan jeg kan oppfylle de kravene Spesielt ”God formidlingsevne” Saken er at jeg hater å framføre foran folk, klassen , rett og slett ikke liker å står foran folk, i tilegg er jeg ganske sjenert og stille ,som bare gjør det verre, vær gang det er fremføringer , snakker jeg enten for fort , for lavt , eller så sier jeg ting feil , enkelte ganger stammer jeg litt, det fører til at karakteren går ned Selv om jeg ikke stammer, selv om grammatikken min er perfekt, skjer det, men jeg snakker lavt enkelte andre ganger også , når jeg skal snakke med noen , eller når høytlesing leser jeg enkelte ganger for fort , jeg merket det selv Jeg rødmer men blir ikke rød , men jeg føler meg ganske varm når jeg blir flau Hva skal jeg gjøre med det? Og hva jeg kan ha med? Håper på svar Endret 25. desember 2009 av pakprincess13 Lenke til kommentar
mikaelvr Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Hei:) Jeg må si jeg kjente meg litt igjen i den beskrivelsen der fra da jeg gikk på ungdomsskolen. Hvis det er noen trøst så kan jeg love deg det å framføre foran folk går mye bedre etterhvert. Det er jo venner du framfører for. Hva er det værste som kan skje? At du har feil informasjon om noe? Det er viktig at du leser igjennom stoffet ditt mye. Da føler du deg trygg på det, og ting går lettere. Det som sikkert er vanskelig, er når ingen i klassen følger med, og man føler man er den kjedeligste personen i verden:P Det jeg gjorde for å løse det, var å begynne framføringer litt eksplosivt. Gjennom framføringer vifter jeg med armene og bruker forskjellig stemmebruk. Lærere elsker det. Lat som om du er skikkelig glad i stoffet ditt og kan mye om det. Og for all del IKKE LES AV MANUS! Dette unngår du ved å kunne stoffet:P SÅ, når det gjelder oppgaven din. Ibsen er jo et ganske stort tema:) skal du bare prate generelt om livet til Ibsen? I så fall er det VELDIG mange sider du kan finne på google. Ikke bare bruk Wikipedia. Det ser ekstremt dårlig ut på kildelista, da Wikipedia ikke er veldig sikker kilde. Når du kommer til kildelista vet jeg ikke hva kravene dine er, men den burde ikke være så altfor vanskelig å sette opp. Husk å kommentere hver kilde (hvis du har tid) eks. "Jeg har brukt wikipedia, som ikke er en 100% sikker kilde, men har mye nyttig informasjon" Håper inderlig dette hjelper:D Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Vær entusiastisk når du prater, sånt elsker lærere. Snakk høyt og tydelig, slow and steady wins the race. Når fremføringen er over, ikke bare gå å sett deg, men stå igjen og etterspør om det er noen spørsmål som trenger å besvares. Dette digger lærere også. Som også nevnt, lær deg stoffet slik at du ikke trenger å stå som en idiot og lese fra et ark. Dette gjør bare at læreren får et inntrykk av at du kanskje ikke har jobbet så godt som du skulle med oppgaven. Dersom du skal benytte powerpoint til presentasjonen, ikke oversvøm hver side med ørten punkter. 3 punkter per side holder, da er det lettere for publikum å henge med. Hold det simpelt, easy does it. Lykke til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Og en grei mulighet for å oppnå entusiasme i din presentasjon er: *trommevirvel* Å velge noe du engasjerer deg for! Husker første presentasjon i 8.klasse, holdt presentasjon om strykejern gjennom tidene (Ikke nødvendigvis noe jeg engasjerer meg for, men morsomt uansett fikk 4+) xD Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Det er bra med humor og engasjement, men tviler på at det er så lett å gå fra sjenert og stille til en 6er presentasjon med masse engasjement. Jeg hatet også presentasjoner på ung. skolen, og er ikke så veldig glad i dem nå heller. Men prøver man å lage noe halv interessant i form av en god powerpoint, en film om temaet, kanskje et intervju om man er i gruppe osv så kan man oppnå en litt bedre karakter. Viktig å smile litt, og presentere høyt nok. Prøv også å lær teksten, lærerne er latterlig strenge på manusbruken. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Annet tips for å gjøre en presentasjon bedre når du er sjenert; Prøv å snakk så lite som mulig der og da, istedet for å snakke i selve presentasjonen går det an å lage en film ála dokumentar (Hvis lærer tillater), ha bilder (1 bilde = 1000 ord) og som skrevet av andre tidligere; noen få korte lettfattelige punkter. Man må jo heller ikke gå dypt inn på hver detalj i en sak, kanskje bare skrape litt i overflaten (Funker best på større temaer), men her er det viktig å ikke utestenge viktige fakta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå