Gå til innhold

Problem med ny seiko-klokke


ysto

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vet ikke helt om jeg poster på riktig plass nå, men så ut som det var her det var mest tråder om klokker...

 

Uansett, problemet mitt er at klokka mi har stoppet. Fikk en Seiko Premier-klokke til jul, og skulle stille kalenderen på den. Etterhvert fikk jeg det til, men da så jeg at klokka hadde stoppet. Altså at sekundviseren ikke beveger seg, og heller ikke minutt eller timeviseren. Den lille 24-timers-klokka går derimot, og stoppeklokke og kalender funker som det skal. Sekundviseren har stoppet på 41 sekund, noe som er ganske likt det som er avmerket i instruksjonsboka, så lurte litt om det er en slags stand-by-modus den står i? Finner ikke noe om dette i boka...

 

Det står også at når klokka skal stilles, skal jeg dra ut krona når sekundviseren står på 0/60. Det er jo litt vanskelig når den ikke beveger seg. Mulig jeg gjorde en feil til og begynne med når jeg skulle stille kalenderen, var litt utålmodig og kikka ikke i boka før jeg begynte å stille på den.

 

Urmakeren åpner ikke før til mandag, og ville gjerne fått den store klokka til å virke før det, er litt tungvindt å se på den lille 24-timersklokka...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten, det er ikke den lille ringe til venstre som har stoppet nei? Det er den store du mener? Den store er nemlig stoppeklokka og IKKE sekundviseren, men den lille sirkelen til venstre er sekundviseren.

 

Også, har du trykket inn knappen for å stille klokka igjen? Kan være at den står i "innstilings-funksjonen" enda og må trykkes inn!

Lenke til kommentar

Er desverre ikke så enkelt nei. Jeg mener den lille viseren, ikke den store, og krona er trykket helt inn. I instruksjonsboka står det at når jeg skal stille klokka skal krona dras ut i hakk nummer to når sekunderviseren (den lille) står på 0/60. Dette har jeg sikkert ikke gjort. Men det står ingenting hva som skjer dersom jeg drar den ut når den er i en annen posisjon. Hadde klokka stoppet av dette burde det jo stå en advarsel om det, og hva som må gjøres for å fikse den igjen. Har også prøvd å resette IC'en uten annet resultat enn at jeg må stille kalenderen på nytt...

 

Men jeg tar turen til urmakeren i morra :)

Lenke til kommentar

Da vil jeg bare informere om at klokka nå virker. Jeg leverte den inn på mandag i 14-15-tiden, fikk sms senere om at han måtte snakke med seiko. Så ringte jeg idag ca kl 14 og spurte om den snart var ferdig, og da holdt han på å bytte til ny innmat. Så det var tydeligvis ikke noe jeg kunne fikset selv.

 

Nå virker den hvertfall :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...