Gå til innhold

Hvor i PC-en behandles lyden med hensyn på kodeker?


Anbefalte innlegg

Jauda, dette har jeg lurt på en stund. Grunnen er hovedsaklig at PC-en min er utrolig dårlig på lyd når det gjelder en kodek som heter 'SpeeX' som en kan bruke i diverse snakkeprogrammer som Ventrilo (har også GSM), Mumble, Teamspeak2 osv. Det er slik at folk kan nesten ikke høre meg, eller så skurrer jeg veldig, mens et fåtall hører meg helt klart mens de kan kommunisere med hverandre uten store problemer. Dette skjer ikke med GSM-kodeken, da er alt perfekt. Så det får meg til å undre hvor denne lyden fra min mikrofon behandles, sidne det er tydelig at inn til PC-en fra mikrofonen, så er det bra, og siden noen kan høre meg klart, så blir nettverkssignalet ut fra PC-en også tydelig, men hvorfor skurrer det da hos noen?

En annen ting jeg har tenkt på å forbindelse med dette, mikrofonen er lav, og alt står på maks (untatt microphoneboost, når den er mer enn +10 ødelegges lyden totalt). Er det dårlig mikrofon, eller er det en teit begrensing i lydkortet?

Jeg har da integrert lydkort i et ASUS P5KC, med tilhørende driver. Ville et nytt lydkort hjelpe meg med dette, eller ville det vært en 'teit' innvestering?

Nå er jeg litt sånn 'dyrt er bra', så et lydkort til 8-900 kontra et til 1-200 er det noe merkbar forskjell for en 'normal' fyr til 'normal' bruk, eller er de ekstre pengene en grei investering (sett at lydkortet behandler kodeker eller hvor enn det skjer)?

 

Det skal nevnes at mikrofonen er noe av den billigste driten en finner.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, men hva har kodeken med lyden å gjøre da? Jeg mener, er vel en vanlig algoritme til å gjøre det til digitalt? Hva skiller da et 50 kroners lydkort kontra et 5000 kroners lydkort når det gjelder lydkvalitet?

Og hva er poenget med å benytte seg av en kodek i første omgang? Lydsignalet er da et lydsignal uansett?

 

Hovedtingen er problemet mitt med SpeeX-kodek, er det driveren som 'oversetter' dette til lyd da og 'oversetter' mine mikrofonsignaler til SpeeX som den sender?

 

Mangel på standarder suger :(

Lenke til kommentar

Driveren oversetter mikrofonens signaler til digital lyd, det er stor forskjell på kvaliteten på et dyrt og billig lydkort, siden innsignalet er analogt. Speex konverterer lydsignalet den får fra driveren, og sender det ut til de du snakker med. Det kan være en inkompabilitet, som gjør at akkuratt den kodeken får et veldig dårlig resultat, sammen med produktet fra lydkortet og mikrofonen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...