Gå til innhold

Kjøpe båt til bruk f.o.m. sommeren 2010.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nå lenge vurdert tanken om å kjøpe meg båt, men har ventet en stund pga årivate og økonomiske grunner.

Den største utfordringen og hindringen til at jeg har avventet båtkjøp, er de høye prisene for båtplass i Oslo omegn.

 

Jeg er litt usikker på hva slags båt jeg egentlig kan tenke meg, men fortrinnsvis ønsker jeg en billig båt som har soveplass og en maksfart på 20-30 knop. Valget vil nok ut i fra disse kriteriene falle på enten; cabincruiser, daycruiser eller skjærgårdsjeep. Formålet med båten er korte/lengre turer om sommeren med mulighet for å sove over i båten maks 1-2 dager. Det vil selvfølgelig også være snakk om dagsturer.

 

Kunne tenke meg å bruke ca. 50-60 000 kr på båten, så det blir ikke snakk om noen perle. Hvis noen har noen forslag til hvilken båttype jeg bør gå for, så mottas dette med stor takk. Hvilken sesong er forresten den mest gunstige for å foreta et båtkjøp, både med tanke på utvalg og pris?

Har for øvrig hørt at det kan lønne seg i noen tilfeller å kjøpe båten i Sverige, da det gjerne er slik som med bil, at man får en bedre/nyere utstyrt båt i Sverige for samme pris, som i Norge. Stemmer dette? Bør jeg i et slikt tilfelle i så fall kjøpe fra forhandler eller privatperson i Sverige?

 

Når det gjelder båtplass og hvor jeg bør/skal oppbevare båten, er jeg fortsatt litt blank. Jeg har en garasje i jeg kan disponere i Oslo for de gangene jeg ikke bruker båten. Vil det være mer fornuftig å ha båten på en henger i garasje, fremfor å ha den stående på en kjempedyr båtplass i Oslo omegn? Kan jo forstå at det i noen tilfeller kan bli litt slitsomt å laste båten av og på hengeren for hver gang man velger å ta en tur på sjøen.

Jeg stiller meg for øvrig positiv til å kunne ha båten på en rimeligere båtplass utenfor Oslo, eksempelvis Fredrikstad eller nærmere svenskegrensen, da jeg antar at det vil være rimeligere båtplass der.

 

Takker for alt av svar.

 

EDIT: Finnes det noen "aksjeordninger" for båter, hvor man kan disponere en båt i så og så mange dager/uker i året mot en årlig avgift, f. eks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En eldre Draco daycruiser kan du vurdere. Disse båtene er solid bygget, sjøsterke og er faktisk populære bruksbåter selv den dag i dag. Da Draco var nye på markedet tok det kort tid før det ble en suksess. De var ansett som særdeles luksuriøse og flotte båter som var forut for sin tid, men dessverre så døde Draco og dens gode rykte da grunnleggeren Kåre Drangsholt gikk bort. Draco ble aldri det samme igjen og gikk konkurs.

 

Det ligger flere Draco båter på finn som er i prisklassen du ønsket, men ikke forvent for mye av bruktbåter i den prisklassen. Om jeg var deg, noe jeg selvfølgelig ikke er, så ville jeg satt av mer penger for å få en båt som er nyere og i bedre stand.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Enig med SLIguy.

Hvis du er såpass heldig at du finner en bruktbåt som ser grei ut under den prisklassen du har satt, tror jeg du kan forvente deg en sommer med skru masse, kjøre litt.

Har hatt et par slike sessonger selv, og det er absolutt ingenting å anbefale..

 

Har du ikke råd, så har du ikke råd. Skal ikke prøve å presse deg til å ta opp lån eller noe i den duren. Vil bare at du skal tenke litt nøyere igjennom dette. Om du heller skal vente et år og spare opp enda mer penger, eller om du kanskje vil kjøpe båt sammen med en?

 

 

Det å ta båten opp og ned på henger for hver gang båten brukes er ikke noe jeg vil anbefale ihvertfall. Etter min erfaring blir det mye slitasje på utstyr og båt, og så har det seg sånn at de første gangene går ikke alt som smurt.

 

Og hvis du skal ha deg en båthenger som du kan kjøre med på veien, samtidig som du skal kjøre ut i vannet, har du nok et lite problem allerede (med tanke på lys osv på hengeren som ikke liker seg i vannet).

Du må også tenke på at saltet fra havet bør spyles vekk fortere enn F'en, så det blir på en måte også viktig at du kan sjøsette en plass hvor det er tilgang til ferskvann (tenker da i utgangspunkt på når du skal sove i båten, og hengeren står full i salt og alt blir jævlig).

 

Håper det var til litt hjelp!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...