Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkort viser rar oppførsel!

Anbefalte innlegg

Har et ATI 4890 skjermkort som virkelig ikke presterer bra. Det er smålig overklokket og jobber sammen med en i7 920, og selv om i7 får 7300 i 3Dmark 06 er samlet score kun drøye 15000. Spill som crysis og CoD MW2 kjører lett på svært god grafikk, mens guitar hero 3 og Armed Assault lagget på nesten alle innstillinger.

Kjører windows 7, EVGA x58 SLI LE hovedkort og 3GB 1600 mhz ram.

EDIT: Kjørte nettop 3Dmark06 og fikk 5600 i SM2 og 6700 i SM3.

Noen som aner hva som kan være problemet her?

Endret av varmit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et ATI 4890 skjermkort som virkelig ikke presterer bra. Det er smålig overklokket og jobber sammen med en i7 920, og selv om i7 får 7300 i 3Dmark 06 er samlet score kun drøye 15000. Spill som crysis og CoD MW2 kjører lett på svært god grafikk, mens guitar hero 3 og Armed Assault lagget på nesten alle innstillinger.

Kjører windows 7, EVGA x58 SLI LE hovedkort og 3GB 1600 mhz ram.

EDIT: Kjørte nettop 3Dmark06 og fikk 5600 i SM2 og 6700 i SM3.

Noen som aner hva som kan være problemet her?

GPU'n kan være slitt.. over tid blir som regel komponentene dine dårligere ved dårlig kjøling eller extremt mye bruk, om kortet er dårlig kjølt kan den bli skadet og prestere dårligere, ved extremt mye bruk vil den bli treigere etter som den blir gitt så mye påkjenning.

Lenke til kommentar
Det er ikke hold i disse påstandene.

Sure... haha.. too bad at jeg har opplevd dette ved mange omstendigheter.. og tror kansje du baserer fakta på wikipedia eller no.

Om en GPU blir satt under hardt press over lang tid.. vil den begynne og yte mindre... dette vil ta lang tid men du vil se en forskjell vis du sammenligner... har opplevd dette så retards kan si va de vil.

Lenke til kommentar
Det er ikke hold i disse påstandene.

Sure... haha.. too bad at jeg har opplevd dette ved mange omstendigheter.. og tror kansje du baserer fakta på wikipedia eller no.

Om en GPU blir satt under hardt press over lang tid.. vil den begynne og yte mindre... dette vil ta lang tid men du vil se en forskjell vis du sammenligner... har opplevd dette så retards kan si va de vil.

Men han seier jo at han klarer MW2 ganske lett, menst svakere spill presterer han/hun elendig på.

Slitte skjermkort skal vel ikkje reagere slik?

Lenke til kommentar

Vel, kortet er nok ikke slitt. Lite brukt egentlig og rundt 1/2 år gammelt. CoD MW2 kjører med alt på maks, 1920x1024 med 4xAA uten noe tegn til lag. Misstenker kanskje at ram kan være problemet, i windows score får jeg bare 5.9 her selv om ram skal være ganske raskt og bra.

Skjermdrivere kan også være problemet, men har re-installert nye flere ganger.

Crysis kjører som sagt helt greit med absolutt alt på maks, uten noe særlig lag. Det kan se ut som om skjermkortet sliter med visse ting, og derfor misstenker jeg software-problem...

Lenke til kommentar
Vel, kortet er nok ikke slitt. Lite brukt egentlig og rundt 1/2 år gammelt. CoD MW2 kjører med alt på maks, 1920x1024 med 4xAA uten noe tegn til lag. Misstenker kanskje at ram kan være problemet, i windows score får jeg bare 5.9 her selv om ram skal være ganske raskt og bra.

Skjermdrivere kan også være problemet, men har re-installert nye flere ganger.

Crysis kjører som sagt helt greit med absolutt alt på maks, uten noe særlig lag. Det kan se ut som om skjermkortet sliter med visse ting, og derfor misstenker jeg software-problem...

Ville nok sjekket driveren min, kan være at kortet ikke yter like god når gitt forskjellige scenarioer... ville nok sjekket dette før jeg tar en annen konklusjon

Lenke til kommentar

I elektronikk brukes oscillatorer til å sette frekvens. En komponent vil enten virke eller ikke virke på gitt frekvens. Ytelsen vil ikke gå ned ved mye bruk, men høy temperatur og/eller driftspenning over tid kan medføre at komponenten slutter å virke på gitt frekvens.

Ytelsen er konstant og komponenten vil enten virke eller ikke.

Lenke til kommentar

Enig med sistnevnte. Eneste som kan minne om "slitasje" er at viftene ikke fungerer optimalt eller at kjøleribbene er fulle av støv. Noe annet høres meget merkelig ut. Defekter grunnet for høy spenning eller varme kan jo oppstå, men da er kortet tilnærmet kaputt og man opplever artifacts, kræsjer og lignende.

Mange spill er desverre dårlig optimalisert for pc, eller rett og slett et resultat av dårlig arbeid.

CODserien er et eksempel på spill som kjører optimalt uansett hva. De andre trådstarter omtaler har jeg ikke prøvd selv, men lægg har jeg sett mange ganger i spill som ikke engang trekker halvparten av mine 4890 i Crossfire.

Det anbefales og søke litt på problemet for å se om andre har lignende problem med ytelse eller om det finnes patcher/oppdateringer. De nyeste driverne behøver heller ikke å være optimale for det du prøver å kjøre.

Du har vært inne i BIOS å sørget for at PCI-E kjører på x16, minnet kjører på riktig frekvens og at CPU ikke blir kuet av miljøvern? Selv om sistnevnte dog ikke burde ha noe å si.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Kombinere litt høy temp, med extremt bruk vil skade komponentene ytteligere enn ved bare høy temp. Og extremt mye bruk kan medføre skade til komponenten (har opplevd dette) men det tok 1.5 år før jeg kunne se forskjell og ytteligere et halvt år før det var helt synelig. Men om du bruker den mye ved lav temp vil dette ikke medføre skade seff.

Lenke til kommentar

Vel, det er standard XFX 4890 versjon som nå kjører på 900 mhz gpu klokk og 1000 mhz minne. Opplever sjelden temperaturer over 60*C, og til vanlig ligger det vel på 49. Optimalisering er kanskje et problem ja, men 3Dmark og ArmA burde ikke være noe problem.

Folk med 4870 får bedre score enn meg. At noen spill kjører så bra som de gjør tar jeg som et bra tegn, men det er tydeligvis noe det ikke takler.

Skal sjekke i bios og se om innstillingene som komakino never er riktige :)

Lenke til kommentar
Kombinere litt høy temp, med extremt bruk vil skade komponentene ytteligere enn ved bare høy temp. Og extremt mye bruk kan medføre skade til komponenten (har opplevd dette) men det tok 1.5 år før jeg kunne se forskjell og ytteligere et halvt år før det var helt synelig. Men om du bruker den mye ved lav temp vil dette ikke medføre skade seff.

Jeg tror fremdeles ikke "slitasje" er tilfellet, men du om det.

TS: En liten sak i CCC (ATI kontrollpanel)som heter "Adaptive antialiasing" tar livet av ytelsen i stort sett alt, men dette er deaktivert som standard.

Du kan jo dog sjekke :)

Lenke til kommentar

Du har vært inne i BIOS å sørget for at PCI-E kjører på x16, minnet kjører på riktig frekvens og at CPU ikke blir kuet av miljøvern?

Hva mener du egentlig her? PCIE frekvens står til 100 mhz, det er det eneste jeg finner ut i biosen. Om minne kjører på riktig frekvens er jeg litt usikker på, minnefrekvens trår til 800 Mhz 2:6 mens target frekvens er 1034. Jeg har 1600 Mhz ram, 3 Gb.

Det lille jeg har tuklet med skjermkortet er i CCC, så skal sjekke hvordan det er med AA'en. Er dog mulig det er noen feil innstillinger i bios.

Du kjører 4890 i crossfire? Vurderer dette selv, men det krever ny strømforsyning og utvikler vel litt varme så har ikke helt bestemt meg enda :)

Lenke til kommentar
Du har vært inne i BIOS å sørget for at PCI-E kjører på x16, minnet kjører på riktig frekvens og at CPU ikke blir kuet av miljøvern?

Hva mener du egentlig her? PCIE frekvens står til 100 mhz, det er det eneste jeg finner ut i biosen. Om minne kjører på riktig frekvens er jeg litt usikker på, minnefrekvens trår til 800 Mhz 2:6 mens target frekvens er 1034. Jeg har 1600 Mhz ram, 3 Gb.

Det lille jeg har tuklet med skjermkortet er i CCC, så skal sjekke hvordan det er med AA'en. Er dog mulig det er noen feil innstillinger i bios.

Du kjører 4890 i crossfire? Vurderer dette selv, men det krever ny strømforsyning og utvikler vel litt varme så har ikke helt bestemt meg enda :)

Du har enn funksjon på Pcn hvor du kan velge x8 x16 x36 x64 eller noe... du skal ha x16.. x36 er ofte brukt til overklokking xD

Vet at slitasje ikke er problemet.. skulle bare forklare.. ettersom folk sier at jeg ljuger.

Endret av cocopara
Lenke til kommentar

4890 i Crossfire yter veldig bra, men det blir en del varme ja. Dessuten fører det en del problemer med seg mtp. støtte i enkelte spill, kræsjer og screen-tearing. For ikke å snakke om en noe høyere strømregning selvfølgelig.

Du bør heller selge kortet du har og skaffe et 5870 el. Det krever mindre strøm og du slipper problemer med Crossfire.

PCI-E 2.0 har bandvidder på x1 x4 x8 og x16 såvidt jeg vet. Alt etter hvilket hovedkort du har, hvilke spor på HK skjermkortet sitter i og om du kjører crossfire/SLI eller har optimalisert innstillingene i BIOS. Det skal ikke være rare forskjellen mellom de forskjellige, men jeg vet lite om det bortsett fra at kortet yter best på x16 og 90% på x8 and so on.

Noen med bedre peiling kan sikkert forklare deg forskjellen, eller du kan lese deg noenlunde opp på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express. I Catalyst finner du ut hvilken bandbredde kortet kjører på under Graphics hardware el.

catalyst-control-center-001.jpg

Dette kortet kjører på x16.

Lenke til kommentar

Hvis det var mitt utstyr ville jeg:

-sett over monteringen, spesielt mtp cpu og kjøling

-sett over innstillinger og drivere

ville ha resatt hovedkortets BIOS til standardverdier og prøvd ulike driverversjoner for skjermkortet.

Ved å benchmarke standardinstillinger kan du sammenligne dette mot resultater for andre med liknende komponenter og se om du har mye avvik.

Lenke til kommentar

Vel, er temmelig sikker på at CPU kjører stabilt og bra. Denne har jeg klokket opp mot 4,4 Ghz på ikke alt for høy volt, og den ligger nå stabilt på 3,5 Ghz. En jeg kjenner har akkurat samme skjermkortet med mye mindre prosessorkraft(E8400), men han gjør det likevel bedre i benchmarks enn meg.

I gårkveld prøvde jeg Crysis. 1920x1080 oppløsning, alt på very high og 8xAA. Fullt spillbart med overraskende lite lag. Dette er jo et bra tegn, og skjermkortet kom aldri over 61*C.

Derfor er det rart at det kommer så dårlig ut i noen typer spill og tester.

550 watt strømforsyning, men tror ikke det er mangel på strøm. Crossfire vil nok eventuelt kreve mer. Jeg ser at ram'en min scorer dårlig i windows 7-testen, bare 5,9 mens mange jeg kjenner med tregere DDR2 ram scorer høyere.

Jeg har denne ram'en, er 3Gb litt lite?

Det er mulig kortet ikke klarer å prestere bedre. Synes bare det er rart da et standard 4870 jevnt gjør mange ting bedre... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...