cuadro Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Selvfølgelig ikke. Det er heller ikke det jeg sier. Jeg bare peker på at det er mulig å være opprørsk mot kristendom, enn om man ikke er kristen. Noe dine innlegg later til å påstå at er en umulighet. Er vi enige at det går ann å gjøre opprør mot kristendom, selv om man ikke er kristen - eller er dette noe jeg må vise klare tilfeller av? Jeg tok for gitt at dette var veldig åpenbart.. Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Mitt innlegg var ikke ment slik at det ikke var mulig sånn generelt Var kanskje litt dårlig spesifisert. Men at en som enkeltmenneske som helt valgfritt kan være kristen eller ikke, uten noen form for ekstern tvang, ikke er opprørsk mot noe han ikke tror på Noe som du sikkert tolket ditthen at ingen kunne være opprørske mot kristendommen! Selv om kirken sikkert ønsker dette av hele sitt hjarte. Og grunnen jeg i det hele tatt skrev disse siste innleggene var fordi en sa hans venner var utragerende nå som de ikke var kristne lenger og at dette er å være opprørsk mot kristendommen som tro. Noe som ikke er relevant siden de ikke er kristne! Sånn etter 4+ presiseringer er vi alle enige jaaa? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Er enig med bloodwakes tilnærming, men vil legge til et punkt. Hvist kristne eller andre troende, aktivt oppsøker meg eller søke å forandre lover og regler som påtvinger meg relegiøse verdier, da ville jeg aktivt opponere mot slikt. Ikke for å gjøre opprør mot deres tro, men for å kjempe for at samfunnet vårt skal være et sekulært samfunn. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 da ville jeg aktivt opponere mot slikt. Ikke for å gjøre opprør mot deres tro, men for å kjempe for at samfunnet vårt skal være et sekulært samfunn. .. nettopp fordi det er så vanskelig å tro at noen faktisk vil ha dogmatiske verdier å leve etter...... De kristen har faktisk hatt to tusen år på seg til å bevise at de kunne lage et bedre samfunn, men de lyktes ikke. nå er det de sekulæres tur... Og hvorfor er de religiøse så redde for det? I følge en del av dem så har jo ikke de sekulære verdier i det hele tatt, så hva er de redde for? At de må leve etter våre ikke regler? he he Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 De er redde for at folk blir lykkelige og ikke lenger får leve i skam og frykt for helvete, noe som kun kirken kan redde dem fra, da helst hvis du gir de rikelig med penger i kollekten. Lenke til kommentar
Monroe66 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Jeg er veldig enig med de.. de som er ateister nå, gjør alt for å bevise at gud ikke finnes.. Det er jo noe vi alle kan være enige om. Men er det egentlig så rart? Nå skal jeg snakke rett til det kristne tros-samfunnet i Norge; Det blir svakere og svakere! De klarer jo ikke en gang å holde på sin sak! Jeg er IKKE kristen, men ser ting uten i fra.. nå skal jeg ta ting fra toppen.. 1. De er fast bestemte på at jorda er universets sentrum.. de fikk BEVIS og gav etter.. den er grei. Gallileo viste de,(etter maaaaaasssseeee overbevisning. og en brutal død) at ikke bare jorda hadde en måne, men også Jupiter.. De godtok dette.. men dette er jo greit, for dette er fakta, og har en FASIT! det har ikke noe med tro å gjøre!! Men nå til nyere tid.. Lesbiske prester?? (jeg har ikke noen ting i mot dette, for det hadde bare vært dumt!!) kirken godtar?!?!?! selv om det er helt i mot det de tror på!!! hvor mye troverdighet kan vi gi dem da?? når de ikke står for det de tror på selv en gang?? og det samme med partnerskap.. Kirken har ALLTID vært mot dette! hvis vi først skal ha en kirke, som først frems handler om dradisjon og TRO, hvorfor kan de ikke i alle fall ha tro på det de selv skal tro på?? Jeg syns Kirken bøyer seg alt for mye, i forhold til at det skal være en støttestein folk kan lene seg på... Hvis du er sliten, lener du deg da mot et gummitre?? NEI!! Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvis det treet du lener deg mot henger fast i en realitet for 2000 år siden, er radikal og totalitær, nesten ekstremistisk i sin handlemåte, er det vel få i dagens samfunn som ville fulgt dette? Og du må huske at de kristne er like mye menneske som alle andre i samfunnet, mange syntes ikke at det å diskriminere prester osv er i tråd med det kriste budskapet. Alt som står i bibelen fra cover til cover er de ikke nødt å følge. Hvis de hadde måte fulgt alt hadde det vært en meget ondskapsfull religion. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hvis det treet du lener deg mot henger fast i en realitet for 2000 år siden, er radikal og totalitær, nesten ekstremistisk i sin handlemåte, er det vel få i dagens samfunn som ville fulgt dette? Og du må huske at de kristne er like mye menneske som alle andre i samfunnet, mange syntes ikke at det å diskriminere prester osv er i tråd med det kriste budskapet. Alt som står i bibelen fra cover til cover er de ikke nødt å følge. Hvis de hadde måte fulgt alt hadde det vært en meget ondskapsfull religion. Hvilken verdi har Bibelen om man selv bare kan plukke ut de delene man vil? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Alt som står i bibelen fra cover til cover er de ikke nødt å følge. Hvis de hadde måte fulgt alt hadde det vært en meget ondskapsfull religion. Jeg sitter da og lurer på hvorfor de kristne hevder de følger bibelen da? Det er jo ingen av dem som kan gjøre det, for det hadde blitt som du sier, et ondskapsfullt samfunn. Så hva er vitsen med bibelen da, når ingen lenger følger store deler av det som står der (eller i beste fall lager sine egne tolkninger som de tror stemmer...) ? Men det er vel også derfor vi har hatt en nedgang i anttallett kristne her til lands også, da forslkjellene mellom det vi faktisk vet og det som står i den store kloke boken som kalles bibelen begynner å bli så store at de fleste ikke lenger kan ignorere dem... Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei Jeg kom over dette utsagnet på et annet forum: "On another note....most people who claim they are atheist do so out of rebellion against Christianity....not science" Jo mer jeg tenker meg om, jo mer kan det faktisk stemme. At de som er ateister i dag er det som opprør mot kristendommen og ikke av vitenskaplig grunner. Hva tror du? Ikke bare kristendommen. Jeg missliker nesten alle religioner på grunn av forkastelige moraler. Folk følger boka og tar det alt for seriøst. Det i mine øynene skaper mye mer problemer enn å være åpensinnet. Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hvilken verdi har Bibelen om man selv bare kan plukke ut de delene man vil? Utenom Guds personlige oppmuntring for alt du syntes passer? Det er nemlig det de 36.000 forskjellige under-religionene til kristendommen har funnet ut. Bibelen i seg selv er en historisk fortelling. Den er et eventyr av dimensjoner som inneholder visse ting som Gud og/eller gudommelige vesner har sagt. Så er det bare å plukke ut ting du vil og lage din egen lille selektive kristendomsteologi. Herlig når du kan være en rasistisk, kvinnedominerende, undertrykkende tyran uten menneskeverd (se kirkens historie) og ha en Guds velsignelse! Ellers hadde jo folk blitt sinte. Lenke til kommentar
MVR Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Selvfølgelig er ateisme et rent opprør mot kristendommen for de fleste, men det ligger også like ofte vitenskapelige grunner bak opprøret siden det er liten tvil om at kristendommen undergraver vitenskapen kraftig. De vitenskapelige er bare noen av de uendelige mange grunnene til å være opprørske mot kristendom. For meg personlig er moral en minst like viktig grunn. Jeg kan bare nevne grusomme straffer, misbruk, lidelser, kriger og hjernevasking, dens syn på homoseksuelle, seksuell nytelse og abort, religionens krenkelse av barndommen osv. Når man ser seg om i verden, oppdager man at ikke langt fra hvert lille fremskritt i menneskeheten, forbedring i straffeloven, fremskritt for bedre behandling av fargede raser og all utryddelse for slaveri, konsekvent er blitt motarbeidet av verdens organiserte kirker. Den kristne religion, slik den er organisert i sine kirker, har vært og fortsatt er den største fienden for ethvert moralsk fremskritt i verden. (Riktignok i tillegg til vitenskapelige fremskritt slik trådstater nevner.) Samme hvor hardt jeg tenker kan jeg overhodet ikke finne en eneste fornuftig grunn til å ikke gjøre opprør mot kristendommen! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Enig meg siste taler.. Selv kom jeg til et "opprør" mot religion etter å ha vært ateist i 35 år.... (Viste faktisk ikke at det å være gudeløs het ateist engang... ) Hvem sa bedre sent enn aldri? Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Enig meg siste taler.. smile.gif Selv kom jeg til et "opprør" mot religion etter å ha vært ateist i 35 år.... (Viste faktisk ikke at det å være en rasjonell person het ateist engang... smile.gif ) Hvem sa bedre sent enn aldri? smile.gif Correction! Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Det er andre internettforum som har diskutert det samme. Ser ut til at den vidsprette definisjonen av ateist, omtrent like upresis som menneske er for ståsted, levemåte, land personen er fra osv, er for ødeleggenede til at det kan være et korrekt svar. På et vis er vi ALLE ateister fordi vi ikke tror på alle gudene og teologiene som har blitt fortalt. De romerske kalte kristne for ateister når de ikke trodde på de romerske gudene. Herlig Jeg påstår herved at kristne er ateister KUN fordi de er rebelske mot de romerske gudene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå