Gå til innhold

Korfor framkalle sjølv?

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har tenkt ei stund på å starte med fotografering med litt meir proffe, ikkje-digitale kamera. Hovudsakleg fordi eg liker følelsa eit ordentleg fotografi gir. Anyway, som den studenten eg er, lurar eg på korfor folk framkaller sjølv? Er det ikkje ein heil masse arbeid og stress med tanke på mørkerom, kjemikalier, erfaring etc? Går det ikkje an å framkalle alle filmar hos ein forhandlar (fx. lomografifotografi?)? Kva er fordelane med å framkalle sjølv/hos ein forhandlar? Og til slutt; er dette eit nokså lat utgangspunkt for ein hobby?;)

På førehand, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Eg har tenkt ei stund på å starte med fotografering med litt meir proffe, ikkje-digitale kamera. Hovudsakleg fordi eg liker følelsa eit ordentleg fotografi gir. Anyway, som den studenten eg er, lurar eg på korfor folk framkaller sjølv? Er det ikkje ein heil masse arbeid og stress med tanke på mørkerom, kjemikalier, erfaring etc? Går det ikkje an å framkalle alle filmar hos ein forhandlar (fx. lomografifotografi?)? Kva er fordelane med å framkalle sjølv/hos ein forhandlar? Og til slutt; er dette eit nokså lat utgangspunkt for ein hobby?;)

På førehand, takk!

Ja. det spørsmålet er det vel mange som stiller seg selv. Her håper jeg det kommer mange synspunkter??

Jeg selv har 50år i mørkerom dette året og virkelig trives med mørkeromsarbeid. Det å se bildene dukke opp på fotopapiret gleder meg hver gang.

Så til ditt spørsmål. Selvfølgelig går det å fremkalle og kopiere hos fotobutikker, de få som er igjen. Antonio i Bergen sender jeg mine fargefilmer til. Alt B&W tar jeg selv grunnet kontrastststyring og denslags. Jeg har selvfølgelig et komplett mørkerom av det beste. Heldig som har hatt 50 år på meg til å bygge det opp. Alle årene med reinspikka fotoglede og utfordringer har gitt meg muligheten til å bygge meg oppover kunnskapsmessig, blir aldri utlært, heldigvis!

Jeg sitter med 2 flotte scannere som ennå ikke er kommet i bruk etter 4 år. Tenkte å bruke dem til å lage et rettvendt nummerrert negativalbum.

Per Volledal sin link om fremkalling:

http://home.powertech.no/pervo/pevdev.htm

Endret av 3G
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+2345tsdfg
Hei!

På førehand, takk!

Det er morsomt å fremkalle selv, du kan prøve mer og du kan fremkalle når du vil, istede for å vente i lengre tider på at en lab skal gjøre det for deg.

Det tar muligens litt tid å lære, men det er egentlig ikke så veldig mye hokus pokus, du kommer langt med å være nøye, google litt, spørre enda mer og sjekke om bibloteket ditt har Teknologisk forlag sin bok om mørkeromsarbeid, denne kom en gang på 80 tallet og forklarer det meste, greit med bilder så en kan se.

Kameraklubb er og en mulighet, selv om det fort kan gå til skogs med evige diskusjoner om utstyr, digitalt eller om fuji´s Velvia (lysbildefilm) skal eksponeres etter 40 eller 50 iso, et meget viktig tema en ikke skulle ta for lett på ;D men nok om det.

Fremkaller selv hjemme på kjøkkenet, og min grunn eller motivasjon for dette, bort sett fra at det er gøy, er at jeg sparer penger på det, får det som jeg vil (ihvertfall målet hvis jeg er nøye nok) og kan prøve akkurat den kombinasjonen av fremkaller, tid, fix og etterbehandling som har lyst på. Har selv jobbet på lab tidligere og der hadde vi en standarisert prosess, en type fremkaller som var grei nok til det meste og funka bra på den maskina. Hadde du ønske om pressing eller f.eks en finkorn fremkaller falt du fort litt utenom dette.

Mitt tips er undersøk om det er noe kameraklubb eller annet som har mørkerom der du bor og om dette kan benyttes (les ikke er brukt som lager eller bortpakket) sjekke litt på nett på mer klassiske filmbaserte nettforum og i samme runde finn ut om du faktik kan fremkalle hjemme hos deg selv. Altids noen som har noe for salg, du trenger ikke så mye, har mitt basic kit pakka ned i en stor blå ikea pose.

vha

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Svart-hvitt film er billig å fremkalle selv. Fargefilm sender jeg enten til Japan Photo (29kr fremkalling) eller til Dwayne's Photo Service. Sistnevnte er US-basert og med porto fram og tilbake, fremkalling og skanning til 6Mpix, kommer det på 68kr/film i snitt når man sender 6 filmer (max).

Personlig synes jeg det tar alt for lang tid å skanne selv med mindre man har en proff-scanner til ti lapper. Har en Epson V200, og da er jeg sjelden ferdig med en film før det har gått en time.

Lenke til kommentar

Et argument for å fremkalle selv for meg er prisen. Var innom en fotobutikk her en dag og fremkalling av sort/hvitt 35mm kostet nesten 300kr...det er det samme jeg betaler for semestermedlemskap i fotoklubb med fri tilgang til mørkerom og kjemi:) Papir koster jo bittelitt, men ikke veldig mye mer enn papiret jeg bruker til å printe ut de digitale bildene mine. Dessuten er det jo moro da, når man først skal være "retro" og ta analoge bilder kan man jo ta den helt ut liksom, det tenker jeg iallfall :D

Lenke til kommentar

Jeg tar kun C41 svart hvitt for tiden, av den enkle grunn at jeg får levert de for fremkalling i nærheten her.

Jeg får filmen hel tilbake, og klipper og skanner den (ingen papirkopier)

og betaler 55kr pr film, men de slutte trolig med fremkalling ved årets slutt. Da får en se på andre muligheter.

Hadde det dreid seg om mer enn maks 10-15 filmer i året, så skulle jeg gjerne ha fremkalt selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...