Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Skjermen blir skurrete ved visse programmer etter Win 7

Anbefalte innlegg

Hei, Hardware.no

Jeg har et problem med min pc, som oppstod rett etter installasjon av win 7. Ved kjøring av spesifikke programmer blir skjermen skurrete (men i riktig farge iht skjermbilde), det ser rett og slett ut som skjerkortet "gir opp" når programmet startes.

Ser ca. slik ut:

utennavndl.th.png

Det er nok relevant å nevne at skjermkortet har blitt 2 år og er av typen Nvidia 7950 GT. Dette får meg først til å tro at skjermkortet er for gammelt og må byttes ut. Mye mulig, men det som jeg stusser på, er at det fungerte topp før installasjonen av Win 7. Det kjørte CoD 4 og, ja, så og si alt, uten at dette problemet oppstod. Jeg renset skjermkortet for støv ofte, og hindret best mulig overoppheting.

Et hendelseseksempel: Jeg skrur på dataen og alt går normalt til skrivebordet. Forskjellige internett og antivirusprogrammer funker topp, men når jeg starter f. eks bildefremviser, Webcamprogram, Cod 4 eller diverse spill som kabal eller minesveiper, blir skjermen skurrete. Maskinen fungerer videre som normalt, bare uten et leselig skjermbilde.

Jeg har prøvd å installere den nyeste skjermkortdriver, men når den trer i kraft, skjer det samme. Ved installasjon av bla. MSN og Logitech webcam skjer nøyaktig det samme, skjermkortet gir opp.

Så da lurer jeg på, er det rett og slett at skjermkortet er for gammelt, til tross for at det fungerte fint med Win xp pro? Eller er det noe med Win 7 som ikke vil fungere med mitt skjermkort og som får det til å krasje? Bør jeg da stikke og kjøpe nytt skjermkort/pc for å få win 7 til å fungere normalt?

Takker på forhånd for svar. ;)

Håkon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slikt skal ikke skje. Så det er antagelig en hardwarefeil på skjermkortet.

Det er spesiellt at det kun er feil med Win7, men det må ha noe med driveren å gjøre.

Så jeg bør prøve å laste ned forskjellige daterte drivere? Evt spørre Nvidia om hjelp?

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned versjon 178.13 Nvidia-driver (opprinnelig til Vista 32bit) og den funket!

Problemet oppstår en sjelden gang i blant, men har funket på alt etter reboot (så langt).

Hvis andre har samme problemet, er det verdt å prøve :)

Lenke til kommentar
Jeg lastet ned versjon 178.13 Nvidia-driver (opprinnelig til Vista 32bit) og den funket!

Problemet oppstår en sjelden gang i blant, men har funket på alt etter reboot (så langt).

Hvis andre har samme problemet, er det verdt å prøve :)

At det forekommer en sjelden gang og du har prøvd med forskjellige drivere tyder på at det sannsynligvis er skjermkortet som har problemer.

Jeg hadde personlig prøvd kortet i en annen pc og forekommer problemet ikke der så kan det rett og slett være en hardware konflikt.

Lenke til kommentar
At det forekommer en sjelden gang og du har prøvd med forskjellige drivere tyder på at det sannsynligvis er skjermkortet som har problemer.

Jeg hadde personlig prøvd kortet i en annen pc og forekommer problemet ikke der så kan det rett og slett være en hardware konflikt.

Ja, hardwarekonflikt virker som er problemet her. Jeg skal prøve kortet i en annen maskin og se om det er noe galt med kortet. Takk for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...