Gå til innhold

PC Vifter 4 og 3 pinner, viftestyring.

Anbefalte innlegg

God kveld og god jul :p Jeg har nå 2 stykker Zalman viftestyring kontroll. Ene fra ifjor elns. Poenget er at jeg har et Antec 1200. Viftene som følger med er greie nok, men dette er 4 pins vifter , og viftestyrigen vil ha 3 pinner. Kan jeg droppe den ene kablen og få fint resultat likevel? Fikse dette selv uten og kjøpe noe form for overgang? Hva gjør de 4 kablene som er spesielt iforhold til 3 pinner's?

MVH Tobbe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar :p

Joda.. 4 pinners vifte, (Firkant med 4 hull). Hvem av dem skal jeg droppe? Er den ene "ubrukelig"? Bare og prøve seg fram egentlig? De ledningene er ikke all verdens lenge, så må nok ta bort litt isolering og lodde endel.. Helt greit, hari kke noe annet og gjøre forsåvidt.. + og - finner man ut, tredje pinnen er jo ofte sensor.. 4 er hva da? Trengs ikke den liksom?

Lenke til kommentar

svart = jord

Rød = 12v+

gul = hastighetsmåler

blå? = hastighetsregulator

du kan koble en 3 pin vifte på en 4 pins kontakt og den vil gå på full fast hele tiden

du kan også koble en 4 pins vifte til en 3 pins kontakt og den bil gå på full fart hele tiden

Hvis du har vifte styring så endrer du +12volten slik at viften går saktere, da gjør det ikke noe om det er en 4 pins vifte,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...