JAustbo Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Jeg har ca. 50 timer med film liggende hjemme som jeg endelig skal legge inn på pcen for å redigere og lage dvd til slutt. Jeg bruker pinnacle studio til redigering. Problemet mitt er at jeg har mange kassetter av den gamle typen. ikke mini-dv, men den som er på størrelse med en kasett. Hvordan kan jeg legge disse filmene inn på pcen? Det er ingen firewire ingang på kamera...? Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 "kassetter av den gamle typen." Det kan være VHS-C, som kan spilles i en vanlig VHS-spiller med egnet adapter. "Det er ingen firewire ingang på kamera" Så har du kameraet? Helst er det vel Video8 eller Hi8-kassetter, da må du få tak i et slikt kamera, om du ikke har. Du bruker den kabelen som kobles til TV. Så kan en digitalisere gjennom et DV-kamera med Analog-inn, eller annet digitaliseringsutstyr. Det aller enkleste er å få tak i et Sony D8-kamera som kan lese de gamle kassettene. Ikke alle D8-kamera kan det. Lenke til kommentar
JAustbo Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 ja, jeg har kamera som jeg tok opp video- 8 kassettene med. og jeg har tv-kabelen. så det eneste jeg trenger en en kabel som forbinder det gamle kameraet med vårt nye dv-kamera som igjenn kobles til pcen med en firewire? Jeg er amatør på dette som du kanskje forstår :S Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 (endret) Du har "TV-kabler" til begge kameraene går jeg ut fra. Og de har 3 plugger som skal inn i scartkontakten eller andre kontakter på TV, stemmer det? Gul for video, rød og svart eller hvit for lyd. Disse må koples sammen, slike skjøtestykker koster vel ikke mye. Pluggtypen kalles ofte Phonoplugg. Noen slike analogkamera kan ha de tre kontaktene i kamera, da kan du kanskje kople kabelen fra DV-kamera direkte i Hi8-kamera. Men forutsetningen for dette er at DV-kamera har Analog-INN. (Kanskje må du inn i oppsett for kamera for dette) Firewire-kabelen skal så inn i PC, og signalene skal gå "tvers gjennom" DV-kamera uten bruk av kassettbånd. Håper dette er til hjelp, og at jeg husker riktig ! Lykke til ! Endret 26. desember 2009 av asoeli Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Dette kan kanskje gi deg noen tips (vet artikkelen begynner å bli gammel, men fant ikke noe nyere akkurat nå): http://www.dinside.no/788442/magix-video-saver Lenke til kommentar
arthon Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 (endret) Jeg gjorde nylig en undersøkelse om dette. Du kan bruke metoden via et DV kamera, hvis DV kamera har analog til digital konverterer. Ikke alle DV kamerar har dette. En annen kanskje letter metode er å kjøpe en konverterer, siden du har så mye som 50 taper, det skal også i mange tilfeller gi bedre kvalitet. Pinnacle har en som får skryt for å være enkel å bruke, men får minus på kvalitet; Dazzle Video Creator Plus. Etter masse lesing på nettet fant jeg en konverterer som både er billig og får mye skryt for å gi god kvalitet. Får bare minus for at redigerings programmet som følger med er ganske enkelt. Men du har jo Pinnacle fra før så da gjør det ikke noe. Skal være den beste USB baserte løsningen som finnes. Videomaker Software Review: MAGIX Rescue Your Videotapes! Video Rescue Package På Amazon, les tilbakemeldingene fra brukere, kjøp eventuelt 2.0 versjonen; Magix Rescue Your Videotapes 2.0 (PC CD) Har ikke testet denne selv enda, men kan tipse om at mye RAM vil gjøre jobben letter. Endret 26. desember 2009 av arthon Lenke til kommentar
JAustbo Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 Takk for mye bra informasjon. Jeg synes det høres smart ut med en slik boks som du skriver om "arthon", men det ser ut som om det er vanlige VHS kasetter. Jeg har video-8 kasetter. Finnes det noe liknende til det også? Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Så lenge du har utganger på kameraet som passer til noe av dette, så spiller det ingen rolle hva slags kassetter du har: - A USB Video dongle (looks like a USB Data stick) - A USB Extension lead - A Scart to USB cable - A Scart to Video "Cinch" conversion cable (1.5m). Lenke til kommentar
JAustbo Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 Dette var veldig nyttig, men er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe den fra en norsk nettbutikk eller vanlig butikk (i nærheten av stavanger) ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå