Ronny M Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 (endret) Jeg skal ha meg et rimelig hovedkort og en cpu som skal brukes til å se HD film, surfe på nett og litt videoredigering. Jeg har sett på AMD Phenom II X2 550 Black Edition og Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H. Det tror jeg skulle passe helt greit til mitt bruk og budsjett for øyeblikket. Jeg kikka først på AMD Athlon II X2 250 pga prisen, og fordi jeg vil ha en effektgjerrig PC som skal være så stille som mulig. Men Phenom II X2 550 er kanskje verd de ekstra hundrelappene, og den er oppgitt til å dra kun 15 watt mer på maks effekt, så jeg regner med at det er mulig å kjøre ganske lav viftehastighet på denne også når den går på tomgang, dvs spiller av HD filmer og surfer på nett eller kjører andre lette applikasjoner. Hvis ikke det er noen her som har erfart noe annet da? Jeg gjorde et søk i prisguiden på hovedkort med 785G brikkesett. Da fikk jeg opp 5-6 forskjellige kort til ca samme pris, det er kort fra Asus, MSI og Gigabyte. Er det noen forskjeller av betydning på disse kortene, eller er spiller det ingen rolle hvilket jeg velger? Endret 24. desember 2009 av Ronny M Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 forskjellene ligger i layout på kortene og eventuelt utstyr som følger med kortene... så skal du feks ha en imba cpu kjøler burde du se etter en HK med god plass rundt cpu socket Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Det er ingen vesentlige forskjeller mellom de forskjellige hovedkort-produsentene. Forskjellene pleier å ligge i layouten og diverse ekstratilkoblinger. Blant annet har Gigabyte for vane å putte FireWire på de fleste hovedkortene sine. Jeg synes det er et fint oppsett. Det vil uansett være kjølig, og du kan derfor lage et tilsvarende stillegående system. Phenom II X2 550 er litt kjappere enn Athlon II X2 250 i noen tilfeller, og ganske lik noen tilfeller. Kanskje finner du ditt eget videoredigeringsprogram i den oversikten. Jeg antar at du skal dekode HD-film med grafikken (785G), og dermed få latterlig lav CPU-belastning selv ved 1080p. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 24. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2009 (endret) Jeg antar at du skal dekode HD-film med grafikken (785G), og dermed få latterlig lav CPU-belastning selv ved 1080p. Det er det som er tanken, ja. Nå lurer jeg bare på om det vil være noe hørbar forskjell på de to CPUene, altså om Phenom II X2 550 krever så mye mer kjøling at det blir vanskelig å få den like stille som Athlon II X2 250? Nå tenker jeg ikke på ved full load, men ved normal drift hvor vifta ikke trenger å gå for fullt. Hvordan er orginalviftene til disse egentlig, går de stille, eller bør jeg kjøpe en annen vifte i samme slengen? PCen skal stå i stua, silence is gold! Det hadde også vært litt interessant å vite hvordan ytelsen på disse er i forhold til en gammel Pentium D 930 som jeg har på en maskin her? Finner ikke den i lista på siden du linket til. Endret 24. desember 2009 av Ronny M Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 550 har også ulåst multiplier så den klokker rimelig bra Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) Nå har jeg lest litt specs på de kortene med 785G brikkesett. Hvis ikke jeg misforstår helt nå, så støtter ikke Gigabyte kortet bilde ut på DVI-D og HDMI samtidig, men det fikser Asus kortene. Gigabyte skriver: "Simultaneous output for DVI-D and HDMI is not supported" Asus skriver: "Dual independent displays support with HDMI / DVI and D-Sub" Har jeg forstått det riktig? Jeg har jo tenkt å kjøre HDMI ut til TVen, samtidig som jeg bruker DVI-D til dataskjermen. Endret 25. desember 2009 av Ronny M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå