Gå til innhold

AM3 CPU til AMD785G hovedkort, tips? (mest "bang for the bucks")

Ivan Drago

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal bygge ny stue PC basert på AMD785G brikkesett (AM3 sokkel). Jeg kommer nok til å gå for et av disse hovedkortene:

Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H (mATX)

Gigabyte MA785GT-UD3H (ATX)

Spørsmålet er hvilken CPU jeg bør velge. Jeg er ute etter best mulig ytelse til en fornuftig pris og PCen skal først og fremst brukes til surfing, nedlasting og mediacenter (inkl 1080p og andre "krevende" format). Skal ikke brukes til spilling.

Har også et ønske om at PCen skal være mest mulig støyfri, og da er det en fordel om CPU kan kombineres med en mest mulig støysvak kjøler.

Hva med AMD Phenom II X2 550 Black Edition ?

Andre tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Jeg fikk nettopp Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H og athlon 2 x2 250. Prosessoren virker bittelitt kjappere enn min e6700 fra intel, helt til man skal spille spill med mye ai, da kryper den. Jeg har undervolta den fra 1.425v til 1.150v prime95 stabil over natta, og max temp. med stock kjøler er da 35 grader. Og det er med et kabinett som bare har strømforsyningvifta som drar luft ut av kabinettet. Temp når jeg skriver dette er 25-26 grader. Kjøleren er ganske stille, men kanskje ikke stille nok for en htpc. Til ditt bruk passer den nok perfekt. Billig er den og.

https://prisguiden.no/produkt/111405

Jeg har ikke prøvd den integrerte grafikken, kjører hd 4870. Har en følelse av at nordbrua på hovedkortet kan bli veldig varmt med den integrerte grafikken, så jeg anbefaler et dedikert kort for grafikk. Ati skal komme ut med low-end hd5000 kort rett etter nyttår.

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd den integrerte grafikken, kjører hd 4870. Har en følelse av at nordbrua på hovedkortet kan bli veldig varmt med den integrerte grafikken, så jeg anbefaler et dedikert kort for grafikk. Ati skal komme ut med low-end hd5000 kort rett etter nyttår.
Jeg finner ikke ett eneste 785G-kort med aktiv kjøling på brikkesettet, så jeg tviler på at det vil bli noe problem med varme. AMD-brikkesettene er generelt veldig kjølige, og grafikken er såpass svak at den ikke genererer vesentlig med varme.
Lenke til kommentar
En to kjerne Athlon II er mer enn nok for å drive en stue pc. Hvis man kjører mange programmer så går det ann å endten kjøpe en AMD ATHLON II X3 435 2.9GHZ med 3 kjerner eller en AMD ATHLON II X4 630 2.8GHZ med 4.

Å velge en Phenom II prosessor hvis du ikke skal kjøre tunge programmer eller spiller er nok litt "overkill".

Mulig det er overkill, men prisforskjellen fra en athlon II X2 250 til phenom II X2 550 black edition er under 300 kr, så kanskje det er verdt det? athlon II X4 630 er dyrere enn phenom II X2 550.

Har jeg bruk for mest mulig kjerner eller raskest CPU?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

"Jeg er ute etter best mulig ytelse til en fornuftig pris og PCen skal først og fremst brukes til surfing, nedlasting og mediacenter (inkl 1080p og andre "krevende" format). Skal ikke brukes til spilling."

Holder med det dårligste og billigste på markedet for den bruken du har tenkt. Athlon II 240e (45w) er nok best egnet til htpc hvis du ikke vil undervolte Athlon II 250. Eneste grunn til å ha kraftigere prosessor er for servere, hardcore gaming (for spill som utnytter flere kjerner), og workstation. Skal du ha en helt stille pc må du kjøpe en ny kjøler uansett. Selv om folk kanskje er veldig opptatt av "multitasking" så er det litt oppskrytt og ikke nødvendig for vanlig bruk. En dualcore holder.

Se den nederste grafen her (Pris/ytelse): http://www.computerbase.de/artikel/hardwar...leistungsrating

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar

Enig med Spindre.

Jeg satte en Athlon II 240 i mine foreldres pc rett før jul og det var mer enn nok for vanlig bruk. Er også enig at for å få en stille htpc så lønner det seg å velge en god cpu kjøler. Jeg bruker selv en Scythe Shuriken og den kan ikke høres når pcen er på. Andre ulempen med flere kjerner eller Phenom II er at disse bruker mer strøm og avgir mer varme:

Athlon II x2 240e (45w) 2,8 Ghz

Athlon II x2 240/250 (65W) 2,8/3,0 Ghz

Athlon II x3 435 (95W) 2,9 GHz

Athlon II x4 630 (95W) 2,8 GHz

Phenom II x2 550BE (95W) 3,1 GHz

Phenom II x3 720BE (95W) 2,8 GHz

Phenom II x 4 945 (95W) 3,0 GHz

Ellers så yter en Athlon II ca 10-15% dårligere enn en Phenom II med samme antall kjerner og frekvens.

Endret av BAT
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Husk at det blir lite spilling av nye spill, men det sa du at du ikke skulle. Min 250 funker veldig greit i bioshock og gamlere call of duty og age of empires 3, mens oblivion blir knapt spillbart med mye ai. Regner med Vifta som følger med 240e er den samme som 240 og 250, men den må uansett skiftes ut for en stille stue pc. 240e vil være litt kjøligere enn 250 og 240, mens vifta vil nok "bråke" like mye. Jeg skal prøve passiv kjøling på min 250 med denne: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=130587

Men jeg har ikke fått kjøleren enda :(

Lenke til kommentar

Du kan kjøle på to måter her Ivan, enten en tower løsning uten vifter hvor kabinettviftene drar lufta igjennom eller en kjøler med egen vifte. Hvis du går for Antec Fusion Max så har du veldig mange kjølere å velge imellom til en passiv løsning. Og selv om du velger en kjøler med egen vifte så har du plass til noen av de store med stille vifter.

Anbefalinger på gode kjølere finner du her.

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Jeg gikk fra C2D E6750 til X2 250, og jeg opplevde maskinen som kjappere nå. streamer\transcoder Hd materiale til PS3'en samt spiller Battlefield 2 med 64 spillere uten problem. X2 cpu'ene gir veldig mye for penga.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...