Gå til innhold

Er dette rettferdig? Hund sparket til døde saken fått dom.


Anbefalte innlegg

Fengselsstraffen var grei nok, men bot på 2000 kr? Kunne vært justert opp til minst 10 000 kr i tillegg til å dekke kjøp av ny hund.

Om en kompis av deg blir drept, vil du at morderen skal betale tilbake nok for å kunne kjøpe en ny venn fra asia? Nei.

 

Latterlig formulert.

Helt enig.

Helt enig... burde fått 6 mnd fengsel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rettferdig sammenligning. Kjæledyr er defineres som eiendom, dvs om jeg raner deg for 10.000kr som ett nytt dyr vil koste får man ikke 30 dager ubetinget.

Er vel AKKURAT den delen som IKKE er rettferdig.

Hvordan definerer du kjæledyr da?

Selvstendige vesener som ikke er avhengig av andre mennesker som kan tenke selv, lage mat, bygge hus og lignende eller som kjæledyr eid av ett menneske for fornøyelsen sin skyld?

Lenke til kommentar
Hvordan definerer du kjæledyr da?

Selvstendige vesener som ikke er avhengig av andre mennesker som kan tenke selv, lage mat, bygge hus og lignende eller som kjæledyr eid av ett menneske for fornøyelsen sin skyld?

Hvorfor skal alt defineres i forhold til oss og hvilke rolle de spiller i våre liv... mener at mishandling av ville dyr også skulle ført til samme straff.

 

Så klart finnes det grenser på hvilke dyr, ikke hvordan vi definerer det men hvordan ett dyr reagerer på smerte.

 

Vi vet at hunder, katter, sauer, griser, etc er dyr som reagerer på samme måte på smerte som etthvert menneske.

 

Å da sammenligne å sparke ihjel en hund med å for eksempel ødelegge en PC er forkastelig.

 

Edit:

Ting jeg mener ikke spiller en rolle for straffeutmåling:

Om det er tamt eller vilt dyr

Pengeverdi på dyret, om det er renrase eller ikke

Hvilken "betydning" den har for eier(e)

Alder på dyret

 

Det straffeutmåling ene og alene bør ta hensyn til er lidelsene til dyret, uansett om det er kjæledyr eller ikke.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Hvordan definerer du kjæledyr da?

Selvstendige vesener som ikke er avhengig av andre mennesker som kan tenke selv, lage mat, bygge hus og lignende eller som kjæledyr eid av ett menneske for fornøyelsen sin skyld?

Hvorfor skal alt defineres i forhold til oss og hvilke rolle de spiller i våre liv... mener at mishandling av ville dyr også skulle ført til samme straff.

Fordi det er vi som straffer. Dyrene kan ikke det. Uansett så regner jeg med at du ikke spiser kjøtt og har sett på forskning som viser til at fisk også kan føle smerte, så da blir fisk også utelukket.

Lenke til kommentar
Fengselsstraffen var grei nok, men bot på 2000 kr? Kunne vært justert opp til minst 10 000 kr i tillegg til å dekke kjøp av ny hund.

Om en kompis av deg blir drept, vil du at morderen skal betale tilbake nok for å kunne kjøpe en ny venn fra asia? Nei.

 

Latterlig formulert.

Helt enig.

 

Er du da også enig i at den kommentaren er relevant for det vi diskuterer? Skremmende hvis du ikke ser ulikhetene.

Lenke til kommentar

Hva er verdien til en hund, eller noe som helst er jo opp til den individuele.

 

Du kan eie et sammle objekt som du elsker og betyr mye for deg. Så blir den knust/stjålet. Jeg er jo likegyldig, og ser ikke problemet, mens du kan være total knust.

 

Samme gjelder dyr, og ja...selv mennesker. Om din mor dør, har det ingen virkning på meg. Mitt liv er like full av "glede". Men for deg dreier det seg om noen du har delt livet med, og betyr mye for.

 

En hund er for mangen et barn, ja en medlem av famlien. Du oppdrar han, lærer han, mater, ler sammen, leker osv. Å miste noe som står deg så nær hjertet er vondt, uansett om dyr eller menneske.

 

Jeg er alene, sliter med deperasjon osv. Fikk meg hund ca.5 mnd siden, og han har bokstaveligtalt reddet livet mitt. Han er mitt lys i hverdagen, og har gitt meg grunn å holde ut til neste dag.

 

Tanken å miste han er så fælt at jeg får nesten følelsen av å spy.

Og verre er det å vite at dersom noen er så grusomme til å drepe han, så gir norge bare en bot på 2000kr, og en liten mnd i fengsel...vel...jeg hadde helt sikkert sett rødt og tatt loven i mine egne hender.

Lenke til kommentar
Fengselsstraffen var grei nok, men bot på 2000 kr? Kunne vært justert opp til minst 10 000 kr i tillegg til å dekke kjøp av ny hund.

Latterlig formulert.

Helt enig.

Er du da også enig i at den kommentaren er relevant for det vi diskuterer? Skremmende hvis du ikke ser ulikhetene.

Jeg må slutte å være ironisk på internett. Man lærer aldri. Trodde kanskje det jeg markerte ville være nok. Uansett, formuleringen til Legit var like latterlig, og bommer så til de grader. Jeg ser ikke hvordan din formulering skulle vært verre enn hans.

Lenke til kommentar

Har en nabo som opptrådte på samme måte med min hund, heldigvis med et annet utfall. Hendelsen:

 

Vår hund var ca 6 mnd, altså ennå en valp, men som kjent vokser hunder raskt. Krysningshund, fysisk ganske lik en collie. Klokken var ca 2300, i sommerferien. Jeg tuslet ut med hunden, lot den gå fritt i hagen, den lystret meg når jeg ropte. SÅ kommer en kvinnelig nabo rundt 50 oppover veien vi bor, med sine to småhunder (4 kg kanskje). Min hund, som fortsatt var en valp, "jogger" selvsagt bort, og vil hilse på. Altså, hunden luntet bort, og strakk frem hodet for å snuse litt på de ukjente. Kvinnen langer ut sparker hunden min i brystet. Jeg var på vei bort da det skjedde, og hastet ikke med det. Svært mange i mitt nabolag har hund, rundt 50%, så jeg visste at den ikke var aggressiv, og andre hundeeiere hadde trivdes med sosialiseringen av sine egne hunder.

 

Jeg så selvsagt rødt, tenk å sparke en liten nysgjerrig valp! Jeg spurtet bort, ropte til kvinnen at hun skulle bli stående, så til hunden, som var redd og svært glad for å bli båret inn. Da jeg kom ut etter ca 8 sekunder var hun på vei bort. Jeg ba henne i klare ordelag om å ikke forhaste seg med å komme seg av gårde. Hun fikk svært tydelig høre min mening om saken. Hun svarte også nødverge. Det er selvsagt noe jeg tok alvorlig. Jeg fortalte henne så at hun som hadde hatt hund i 15 år, burde vite bedre. Hennes svar var at min hund ville drepe hennes små hunder. Den kom tross alt mot dem! Hvilken grunn skulle vel min hund ha for å gå mot hennes? Jeg var faktisk så oppgitt at jeg lo. Så forklarte jeg at det som tydelig så, var en valp, og valper er nysgjerrige. Hun mente at det var urelevant.

 

Diskusjonen pågikk, og hun begynte å bli sint, jeg måtte da forstå at min hund var voldelig! Pussig sa jeg, den har jevnlig omgang med hunder i alle størrelser, så at den skulle være voldelig mot akkurat dere ville være rart, enmen det er jo mitt ansvar at hunden ikke støter eller skremmer andre. Jeg sa at jeg skulle være mer forsiktig i fremtiden, og beklaget at hun fikk en ubehagelig opplevelse.

 

Svaret var ikke som planlagt. "Ja, det bør du være!" Jeg ble på ny irritert, dette skulle jo være en enkel sak, man beklager selvsagt å ha sparket en hund, når de viste seg å være unødvendig- noe jeg sa ifra om. Hun gikk, og jeg gikk inn.

 

Etter som årene gikk, fikk min lillebror, som var 11-12 år på den tiden, ansvar for å lufte hunden om kvelden noen ganger. Igjen kom denne damen opp, med sine små hunder, og min lillebror hadde glemt båndet inne. Min hund prøver igjen å få kontakt, men står stille i gården denne gangen. Jeg står i vinduet. Damen går FORBI hundene sine, sparker hunden min igjen i brystet, og kjefter på min lillebror. Han begynner å gråte. Så fortsetter hun. Jeg har med hånden på hjertet aldri noen gang vært så sint før. Jeg rev opp døren, og brølte etter henne, hun forsatte. Jeg trev tak i jakken hennes, og sa "STOPP!". Svaret kom i form av en flat hånd. Hun traff. Det gjorde jeg også, det angrer jeg på nå- jeg slo i beste Hollywood stil opp i solar plexus(mellomgulvet). Hun knakk sammen og kastet opp på bakken. Hun sa at jeg skulle i fengsel. Heldigvis var en hyggelig hundenabo svært uenig, han hadde selv sett episoden.

 

Denne kvinnen har nå mistet hundene sine, hun får heller ikke eie hunder. At det gikk som det gikk, er utelukkende flaks. Jeg trodde vi var alene, og jeg hadde etter all sansynlighet fått straff om ikke denne personen hadde sett opptrinnet.

 

Jeg oppfordrer til å lese dette, når det stormer som verst, og sinne er på topp, for få ting får en så sint som når andre angriper din venn på fire ben, TENK FØR DU HANDLER, det får konsekvenser, jeg hadde flaks. Det er ikke sikkert du har så flaks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...