Gå til innhold

Er dette rettferdig? Hund sparket til døde saken fått dom.


Anbefalte innlegg

Jaja, han som sparket en hund til døde har fått dom...."hele" 30 dagers fengsel og bot på 2000Kr.

 

Jeg er forbanna. Dette er så mild av en dom at du skulle tro at han slapp unna med et lite "fy deg" fra dommeren. En hund er som et barn til mangen av oss, men norge nok en gang demostrere at vi med hund har lite støtte og forståelse.

 

Jeg virkelig føler for hun som mistet hennes hund/barn.

 

Jeg er kvalm på norge, og den uretten som ble gjort.

 

Hva synes dere?

 

Saken: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=597025

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva man mener om straffen, avhenger selvsagt helt av hvor man står i forhold til dyrs verdi. Selv synes jeg straffen er for mild, og jeg skulle gjerne likt å vite om den nye dyreloven som trer i kraft om en snau uke åpner for strengere straff for denne typen kriminalitet. Det heter at dyrene har egenverdi, så det burde jo åpne for at vi i større grad kan gi dem den verdigheten de har krav på.

Lenke til kommentar

Fengselsstraffen var grei nok, men bot på 2000 kr? Kunne vært justert opp til minst 10 000 kr i tillegg til å dekke kjøp av ny hund.

 

Fengsel vil for mange være ille nok i seg selv, enten det er én eller tre mnd. Forresten samme soningstid som man får ved å kjøre i 130 km/h i 80-sone (eller var det 90?).

 

Leste ikke artikkelen med en gang. Er ikke noen bot, han måtte bare betale saksomkostninger.

Endret av ACD
Lenke til kommentar

Dommen var alt for streng i forhold til tilsvarende saker. Er ikke ofte ubetinget fengsel blir gitt, selv i saker som omhandler grov vanskjøtsel av husdyr og kjæledyr. Det er uansett bare en hund, ingen grunn til å dømme strengere enn saker med vold mot mennesker blir dømt.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Bare lurer på en ting. Det står altså i loven at dyr har egenverdi. Du får altså straff om du misnhandler en hund, eller en katt for den del. Men hvor går grensen? Blir du straffet om du slår ihjel en mus? Hamster? Maur? Storebrors tarantell?

 

Lurer på det av ren nysjerrighet ;)

 

Forsåvidt synes jeg 30 dager ubetinget er ganske mildt.

Lenke til kommentar
Dommen var alt for streng i forhold til tilsvarende saker. Er ikke ofte ubetinget fengsel blir gitt, selv i saker som omhandler grov vanskjøtsel av husdyr og kjæledyr. Det er uansett bare en hund, ingen grunn til å dømme strengere enn saker med vold mot mennesker blir dømt.

 

Uavhengig av andre straffesaker, synes du dommen er for streng? Jeg antar at det er det TS vil diskutere, om mishandling av dyr blir straffet strengt nok.

 

Det er noe alvorlig galt med hvordan dyremishandling blir straffet. Tviler på at det blir gjort noe drastisk med det i nærmeste framtid.

Lenke til kommentar

Trist er det, men det er langt fra en mild straff. Hunder er ikke mennesker, og burde heller ikke behandles som det. Du er rimelig skada hvis du uprovosert sparker en hund til døde, men det er ikke noe som kvalifiserer til en lengere fengselsstraff. Griser, høner og suer dør i hopetall pga dårlig stell og vanskjøtting, det er få som reagerer på at de som blir tatt for det, får en bot på noen tusenlapper.

Altfor lav bot, men for lang felgselsstraff.

Lenke til kommentar
Dommen var alt for streng i forhold til tilsvarende saker. Er ikke ofte ubetinget fengsel blir gitt, selv i saker som omhandler grov vanskjøtsel av husdyr og kjæledyr. Det er uansett bare en hund, ingen grunn til å dømme strengere enn saker med vold mot mennesker blir dømt.

 

Uavhengig av andre straffesaker, synes du dommen er for streng? Jeg antar at det er det TS vil diskutere, om mishandling av dyr blir straffet strengt nok.

 

Det er noe alvorlig galt med hvordan dyremishandling blir straffet. Tviler på at det blir gjort noe drastisk med det i nærmeste framtid.

 

Jeg syns dommen var for streng. Slik jeg forstod det så døde hunden momentant, så det er vel ikke snakk om pining av et dyr heller. Om du er tidligere ustraffet, får du ikke ubetinget fengsel om du slår ned noen på byen så de havner på legevakten engang.

Lenke til kommentar
Så folkens, hvordan sammenligner dere verdien av et liv? Hvordan går rankstigen på hva som kan leve og hva som skal dø? Mener dere bare fordi han var menneske og over hunden i næringskjeden at han da skal slippe straff?

Fortjener jeg 30 dager i fengsel fordi jeg spiste gris i dag? Eller er det slik at det bare er hunder man skal få straff for å drepe?

Lenke til kommentar

Hunder er flere ganger mer personlig enn en gris, en hamster eller liknende. En hund har en mye sterkere personlighet og mye mer nærhet, den har tilogmed en mening om det meste som foregår i huset.

 

Det gjør den mer verd enn en gris eller en hamster.

 

Derfor burde straffen være strengere. Den som fikk hunden sparket ihjel har elsket hunden, tatt vare på den, betalt flere titusener for å ta vare på den. Frivillig. For at den skal dø av en gal mann som ikke vil at sine hunder skal være sosiale med andres? En setter er en av de snilleste rasene som er, så den er iallefall mer verdt enn både han og hundene hans.

 

Og for den saks skyld, så må vel jeg i fengsel, for hamstern min klarte å komme seg ut av buret, falle ned trappa (mellom trinnene), og etter det kom hunden min og lekte med den. Om den var død da va jeg ikke, men det var blod i munnen.

Lenke til kommentar
Fortjener jeg 30 dager i fengsel fordi jeg spiste gris i dag? Eller er det slik at det bare er hunder man skal få straff for å drepe?

 

Latterlig. En gris blir kjøpt av en bonde som forer opp grisen, for så å sende den til slakting slik at vi kan spise dyret. En hund blir kjøpt for å som en venn, ofte til barn. Ikke for å fòres opp å slaktes. Derfor blir denne sammenligningen latterlig.

Lenke til kommentar

Jeg rettferdiggjør ikke på noen som helst måte det å drepe en uskyldig hund. Jeg stusser derimot over at det er så mange som reagerer på dette, sammtidig som de mener at alle andre dyr går det greit å drepe. Hunder er greie dyr, men det er fks hester også, vi spiser likevell hester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...